Minder emissie, lager verbruik, meer comfort, motorwarmte opgeslagen voor hergebruik (1997-09)

Enige jaren geleden las ik een bericht van Saab (en ik meen ook Volkswagen) over een systeem van voorverwarming van de motor bij een koude start. Hierbij wordt de motor snel opgewarmd door warmte die tijdens de vorige rit is opgeslagen in een klein buffervaatje met een speciaal zout, dat in het koelsysteem van de motor is opgenomen. Het zout ondergaat hierbij een fase-overgang (van vast naar vloeibaar en omgekeerd), zodat de warmtecapaciteit relatief groot is. Mijns inziens heeft dit systeem een aantal voordelen ten opzichte van altematieven, zoals een elektrische voorverwarming van de motor. Naast de snelle opwarming van de motor is er minder schadelijke uitstoot, en in de winter is het interieur snel warm en zijn de ramen dus vorstvrij. Weet u of dit systeem nog (of al) geleverd wordt door Saab of Volkswagen? Kunt u ook zeggen wat voor soort zout wordt gebruikt? Zijn er ook nadelen (buiten de kosten) aan dit systeem verbonden?