Brandstofleidingen en moderne brandstoffen (1997-05)

In onze diesel (VW Passat 1.6, bouwjaar 1982) met thans ruim 372.000 km op de teller, gebruik ik al enige jaren tot volle tevredenheid een brandstofadditief. Toen de auto een keer in het felle zonlicht stond met de motorkap open viel het mij op dat er om de slangen van de diesel retourleiding brandstofdruppeltjes te zien waren. Volgens een deskundige lag het aan de brandstof, zoals deze de laatste tijd aan de pomp geleverd wordt. Ook bij benzine zou zich dit voordoen. Ik kreeg het advies de slangen te vernieuwen. Wat is uw oordeel over de mogelijke oorzaak:- Is het materiaal waaruit de slangen destijds werd vervaardigd niet bestand tegen de thans aan de pomp geleverde brandstof?- Tast de huidige brandstof ook het nieuwste slangenmateriaal aan ? - Is het aantasten van de slangen toe te schrijven aan het additief? - Kan het verschijnsel worden voorkomen door slangen te gebruiken van een speciaal materiaal?