Volvo-trucks met waterstofverbrandingsmotor zullen in verschillende configuraties leverbaar worden en hebben
een actieradius die voldoende is voor veel uiteenlopende inzetten. - Foto: Volvo

Volvo trucks met waterstofverbrandingsmotor op komst

Volvo gaat vrachtwagens maken die op waterstof rijden. De Zweedse fabrikant wil de eerste waterstoftrucks in 2026 bij wijze van proef op de weg brengen. Rond 2030 moet de commerciële lancering volgen.

De werkplaats van Volvo Group Truck Center Aalsmeer.  Foto's en video: Mike Tekst en Beeld

Zo bereidt VGTC de werkplaats voor op trucktechniek van de toekomst

De trucktechnici en de werkplaatsen van Volvo Group Truck Center (VGTC) gaan met hun tijd mee en bereiden zichzelf voor op de trucktechniek van de toekomst. In de vestiging in Aalsmeer laat projectcoördinator aftersales Ricky Fräsdorf aan AMT zien wat daar allemaal bij komt kijken.

De Volvo waterstoftruck maakt zijn eerste testkilometers boven de poolcirkel in het noorden van Zweden - in een extreem koud klimaat. - Foto: Volvo Trucks

Volvo waterstoftruck getest op openbare weg

De Volvo waterstoftruck komt eraan. Hij maakt nu zijn eerste testkilometers op de openbare weg.

Real Time Monitoring-rapport uit Gent op 18 februari. Er is zich een foutcode aan het opbouwen.

Wat houdt Volvo's 'Real Time Monitoring' in?

"Wij kunnen voorzien of een component gaat uitvallen voor het daadwerkelijk gebeurt", zegt Volvo Trucks Nederland. Hoe werkt dat? En wat levert het op? We zoeken het uit bij Volvo-dealer Bluekens in Roosendaal.

Als een waterstof tanknetwerk toch nog gebouwd moet worden, moet het dan maar meteen voor cryogene vloeibare waterstof? Met tanks van 40 kg inhoud aan weerszijden van dit Mercedes chassis moet 1000 km reikwijdte mogelijk zijn.
Mercedes-Benz GenH2 Truck prototype

Vooruitblik Transportation IAA: ijskoude waterstof voor Mercedes-truck

Het kan weer, een échte autoshow. Eind september wordt de draad opgepakt van de traditionele Transportation-IAA in Hannover. Mercedes-Benz, DAF en Mahle geven alvast een voorschot op primeurs.

“De FH Electric gebruikte 50 % minder energie dan de FH-diesel”, schreef het Duitse Trucker na een lange testronde. Klopt dat?

Fact Check: Gebruikt de Volvo FH Electric écht 50% minder energie dan dieseltruck?

Een Duitse truckjournalist deed onlangs een interessante praktijktest. Hij reed een 343 km lange ronde met een tot 40 ton geladen Volvo FH Electric en deed hetzelfde met FH dieseltruck. Zijn conclusie: "De FH Electric gebruikte 50% minder energie dan de diesel-FH." Klopt dat? AMT checkt facts.

Van links naar rechts de elektrische FM, FH en FMX. Volvo’s zware elektrische programma is nu al te orderen en gaat eind volgend jaar in productie.

Van de lichtste tot de zwaarste, alle Volvo-trucks zijn nu elektrisch

Geef je op de weg je ogen de kost, dan zie je heel wat Model 3's, Kona's, ID's, e-Trons, Zoe's, e208's, MG's en andere auto's zonder brandstoftanktank en met batterij. Tegenover al die e-personenauto's staat maar een enkele e-huisvuil- of -stadsdistributietruck. "Dat verandert snel", zegt Volvo Trucks. En: "Eind volgend jaar is ons hele productgamma leverbaar met volelektrische aandrijving." Daar willen we meer van weten.

Hoeveel vermogen haalt Volvo Trucks uit uitlaatgassen met turbocompound?

Hoeveel vermogen haalt Volvo Trucks uit uitlaatgassen met turbocompound?

Ja, ook trucks moeten er aan geloven: 15 procent minder CO₂ in 2025 en 30 procent minder in 2030. En omdat elektrische trucks voorlopig nog beperkt inzetbaar zijn, moet het grootste deel van die besparing uit de dieselmotor komen. In zijn D13K-turbocompoundmotor doet Volvo dat door na de turbo nog wat extra energie uit het uitlaatgas te halen. Hoe werkt dat? En om hoeveel energie gaat het eigenlijk?

Vier (ver)nieuw(de) Volvo-trucks. Natuurlijk, dat ziet er gelikt uit. Maar belangrijker: “Dit gereedschap helpt transporteurs vakmensen te krijgen en te houden”, zegt Volvo.

Vier nieuwe Volvo-trucks: Goed gereedschap voor de vakman

"Een vakman wil goede spullen", zegt Volvo Trucks. Klopt, in het (vracht)autobedrijf weten we daar alles van. Uitgangspunt bij de ontwikkeling van de nieuwe FH, FH16, FM en FMX was daarom transporteurs te helpen goede chauffeurs te krijgen én te houden. Waaraan zie je dat en wat betekenen de nieuwe Volvo's voor de vakman in de werkplaats?

Zo begon het op 10 september 1959. Start van de systematische crashtests bij Mercedes.

Volvo of Mercedes, wie heeft de langste veiligheidshistorie?

Twee feestjes. Het Volvo Accident Research Team bestaat 50 jaar en Mercedes Benz doet zelfs al zestig jaar botsproeven. Is Mercedes dus de winnaar van dit wedstrijdje wij-waren-de-eerste-met-veiligheid?