AMT
  • Lees 1 maand gratis
  • Inloggen
  • Diagnose
    • Diagnosetools
    • Diagnosetips
    • Pass-thru
    • State of Health
  • APK
    • Regelgeving
    • APK-tools
  • Techniek
    • Hybride & EV
    • Waterstof
    • Motor & Transmissie
  • Werkplaats
    • Werkplaatsinrichting
    • Tools & Equipment
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Kennistest

Alles over Sportvoertuigen

  • Max Verstappen onderweg naar zijn vierde wereldtitel tijdens de Las Vegas Grand Prix. - Foto: ANP / Sem van der Wal
    Accu & batterij24 jan. 25

    Racen onder hoogspanning: zo werkt de HV-batterij in een Formule...

    In 2014 na de Formule 1 afscheid van de atmosferische V8. Daarvoor in de plaats kwam een drukgevulde, hybride 1.6 V6. Met F1-kenner Robby Camps duiken we in de batterijtechniek.

  • De Porsche 911 GT3 RS in Manthey-trim op de Nordschleife. - Foto: Gruppe C Photography / Porsche
    Sportvoertuigen29 nov. 24

    Porsche 911 GT3 RS met Manthey Kit: ultieme circuittechniek

    De Porsche 911 GT3 RS krijgt met de Manthey Kit verbeteringen zoals geavanceerde aerodynamica, stijvere ophanging en speciale remmen. Ideaal voor maximale prestaties op het circuit.

  • Blik in de pits van het Mercedes AMG F1 team tijdens de grand prix van Monaco, 2024. - Foto: Imago/Florent Gooden
    Formule 127 aug. 24

    De F1 powertrain technisch bekeken: motor en turbo

    Dat de aandrijflijn in een Formule 1-auto complex is, is een understatement. De techniek combineert een veelheid aan systemen. We spreken dan ook niet over een motor, maar over een powertrain. Die omvat de verbrandingsmotor, turbo, hybridesystemen, HV-batterij en regelelektronica. F1-kenner Robby Camps duikt in drie delen in de techniek en ontrafelt de formule tot snelheid. In deel 1; de motor en turbo.

  • AMT stond met zijn neus bovenop de F1 fotografeerde details die renstallen nu graag geheim houden. Slicks bestonden kennelijk nog niet en hoe zit het met het derdemachtswortelverband tussen vermogen en cilinderaantal?
    Techniek van toen26 apr. 24

    Techniek van toen '64: derdemachtswortel beslist Formule 1

    "In de Zandvoortse duinen is de stilte weergekeerd", schrijft AMT in 1964. Jim Clark (Lotus) heeft de Formule 1 van Zandvoort gewonnen en zal drie van de eerste vijf wedstrijden in dat seizoen winnen. Tweede is John Surtees (Ferrari); op 53,6 seconden. Ferrari moet dus iets ondernemen om: "de trotse rode Italiaanse racekleur niet synoniem te maken met het blozend rood der schaamte", schrijft AMT. Hoe Ferrari dat doet? Extra cilinders...

  • Wat gebeurt er met een (race)auto in een bocht? En hoe kun je dat beïnvloeden met aanpassingen aan dempers, veren, stabilisatorstangen en draagarmen? (foto: Stan Libuda
    Onderstel7 sep. 21

    Rekenen aan raceauto's: van theorie naar praktijk

    Hoe prepareer je een raceauto optimaal voor een bocht? Stijvere veren? Stuggere dempers? Het zwaartepunt verlagen? Dat zijn lang niet altijd de goede oplossingen. Welke dan wel? Trainer en race-engineer Ton Serné leert hobbycoureurs en professionele raceteams dat uit te vinden. AMT trainde een dagje mee én bracht het geleerde in de praktijk.

  • Nieuws18 jun. 14

    Autosport concentreert op 1600 cc met turbo (2013-12)

    Nu al rijdt het Wereldkampioenschap Toerwagens en het Rally Wereldkampioenschap met 1.6 turbo viercilinders.

  • Nieuws4 feb. 14

    Driecilinder Nissan Le Mans-racer

    Nieuwe FIA-regels voor Formule 1 en langeafstandsraces gaan dit jaar heel andere, hybride aandrijflijnen opleveren in de autosport. Nissan maakt het wel heel bont met een driecilindermotor in hun experimentele Le Mans auto Zeod RC. Aan de andere kant: een echt elektrische racer wordt dat dus toch niet. Wat heeft de Nismo-sportafdeling geproduceerd?

  • Artikel22 jan. 14

    Bas Koeten Racing ondersteunt IDRT bij revisie Saker (2013-7/8)

    AMT-raceteam IDRT heeft acht weken de tijd om de Saker te reviseren.

  • Artikel21 nov. 13

    Nederlandse sportautofabrikant doorstaat de crisis (2013-5)

    Het begon allemaal in 2003, in een boerenschuur in Groessen.

  • Nieuws22 okt. 13

    Definitieve Nissan ZEOD hybride racewagen

    Nissan geeft met de uitzonderlijke ZEOD RC langeafstandsracer een nieuwe kijk op de hybride racewagen voor Le Mans. De ZEOD RC doet volgend jaar mee als proefmodel, in voorbereiding op een toekomstige officiële LMP1-deelname. Maar er lijkt nog een klein probleempje te kunnen opduiken.

Meer artikelen

  1. ROC-studenten maken kennis met de autosport (2012-11)
  2. Achter de schermen bij Lotus Engineering (2012-7/8)
  3. Hofland Rally Team gaat voor Dakar (2012-6)
  4. Shell track lab onderdeel van Ferrari F1-team (2011-10)
  5. Unieke materialen en systemen in de McLaren MP4-12C (2011-4)
  6. Bridgestone kiest voor groen (2010-12)
  7. Elektrische Dakar Buggy voor Tim Coronel
  8. Sunred: Van Seat WTCC tot Le Mans elektroracer (2010-11)
  9. 1947: John Cobb zet wereldsnelheidsrecord op land (1947-9)
  10. 1955: De Ramp van Le Mans (1955-7)
  11. 1955: Martelaar in NSU sigaar (1955-6)
  12. 1965: Variomatic met racekoorts (1965-5)
  13. Kijkje in de keuken van Volkswagen Motorsport (1998-02)
  14. Lowtech NASCAR-races trekken miljoenenpubliek (1998-11)
  15. Techniek DAF Fina Racetruck (1998-12)
  1. Prepareren van wedstrijdauto's (1999-01)
  2. VEGE Series maakt racen betaalbaar (1999-09)
  3. Praktijk van de rallyservice (1999-10)
  4. Opbouw van een Marcos raceauto (2000-11)
  5. Anatomie van een Formule 3 racewagen (2001-04)
  6. Frame- en motortechniek van een crossauto (2001-07/08)
  7. Donkervoort Automobielen (2001-09)
  8. Westfield kitcars (2002-06)
  9. Toyota's entree in Formule 1 (2002-09)
  10. Ginaf Rally-truck onder de loep (2000-12)
  11. Ginaf rallytruck voor Parijs Dakar (2000-12)
  12. Peugeot 206 WRC: van standaard-body tot rallykampioen (2004-02)
  13. Vrachtwagenteam Bekx in rallye Parijs Dakar (2005-02)
  14. VHM-tweetakttuning (2003-02)
  15. Mercedes/McLaren SLR (2004-02)
  • Abonneren
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Nieuwsbrieven
  • Over AMT
  • Abonnement opzeggen
  • Klantenservice
  • Contact
  • Adverteren
  • Vacatures

Volg AMT

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • YouTube

Snel naar

  • Whitepapers
  • Webinars & livestreams
  • Digitaal magazine
  • Online magazine

Categorie

  • Diagnose
  • APK
  • Techniek
  • Werkplaats

Thema's

  • Trucks & bedrijfsauto's
  • Motorfietsen
  • APK
  • Diagnose
  • Hybride/EV
  • Airco
  • Werkplaatsformules

AMT is onderdeel van VMN media. Lees in ons manifest waar VMN media voor staat. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Algemene Voorwaarden en Privacy en Cookie beleid | Privacy instellingen