AMT
  • Lees 1 maand gratis
  • Inloggen
  • Diagnose
    • Diagnosetools
    • Diagnosetips
    • Pass-thru
    • State of Health
  • APK
    • Regelgeving
    • APK-tools
  • Techniek
    • Hybride & EV
    • Waterstof
    • Motor & Transmissie
  • Werkplaats
    • Werkplaatsinrichting
    • Tools & Equipment
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Kennistest

Alles over Motorelektronica

  • Soms roept een artikel vragen op, zoals het artikel over het databussysteem. Auteur Gino Decoster klom in het toetsenbord en duikt nog dieper in de materie. - Foto: ANP
    Elektrisch systeem & Motorelektronica28 mei 24

    Lezersvraag: verschillen tussen Non Fault Tolerant en Fault Tolerant...

    AMT-lezer Martijn de Bruijn mailde de redactie met een vraag naar aanleiding van het Back to Basics-artikel over het databussyssteem in AMT 4 van 2024. Auteur Gino Decoster beantwoordt de vraag niet alleen, maar duikt hier diep in de materie. En maakte een kennistest.

  • Tom Seldenthuis maakte een proefopstelling met een wallbox en een testbox en elektrische verwarming als ‘auto’. De Picoscope brengt de digitale handshake tussen wallbox en ‘auto’ in beeld.
    Diagnose, Reparatie & Revisie14 dec. 23

    Seldenthuis-workshops voor Topmonteurs: EV-laden, meten aan CAN, BMW...

    Op AMT Garageforum vind je gedeelde autotechnische kennis. En je weet, kennis vermenigvuldig je door te delen. Dat maakt AMT Garageforum een geweldige werkplaatstool. Nou ja, eigenlijk zijn de Garageforum-deelnemers geweldig. Zij leveren de kennis. De grootste kennisleveranciers op het forum noemen we Topmonteurs. AMT trakteerde ze op een trainingsdag bij Seldenthuis Educatie. Train je mee?

  • De afbeelding laat zien dat het zoeken naar een netwerkfout erg tijdrovend kan zijn. - Foto: Gino Decoster
    Diagnose, Reparatie & Revisie12 sep. 23

    CAN-diagnose: zo ga je te werk bij een sporadische stroomstoring

    Het zoeken naar een netwerkfout kan bijzonder tijdrovend zijn. Efficiënt diagnosestellen is cruciaal. Hoe je dat doet, laten we hier zien aan de hand van een sporadische stroomstoring in een Ford Transit.

  • Het CAN-bussignaal schiet af en toe kortstondig naar ‘massa’. De diagnosespecialisten van GMTO meten op verschillende punten in het netwerk en zien dit telkens gebeuren. Zit het probleem in  het stuurapparaat of de bedrading?
    Diagnosetips uit de praktijk18 apr. 23

    Diagnosetip uit de praktijk: CAN-bus storing Ford Focus

    Af-en toe-storingen kunnen voor hoofdpijn zorgen. Zo ook de Can-bus storing bij deze Ford Focus III 1.6 EcoBoost. Het instrumentenpaneel valt af en toe uit tijdens het rijden. Het autobedrijf controleert de tellerklok, maar die werkt prima. Op naar de specialisten van GMTO!

  • Het eerste beeld laat het signaal zien net voordat de storing intreedt. Je ziet in deze meting dat er ook nog wat kleine fluctuaties in het High- en Low-signaal zijn, maar die zie je niet terug in de verschilberekening.
    Chevrolet18 okt. 22

    Diagnosetip Chevrolet Bolt: geen verbrandingsmotor, wel CAN-probleem

    EV's zouden voor minder garagebezoek en werkplaatsomzet leiden. We hebben het vaak gehoord: 'wat er niet op zit, gaat ook niet stuk'. De praktijk wijst echter uit dat EV's ook zo hun problemen hebben. GMTO assisteerde kortgeleden een garage die een weerbarstige Chevrolet Bolt uit 2016 binnenkreeg. Die heeft weliswaar geen verbrandingsmotor, maar wel een CAN-netwerk. En ook bij EV's kan de CAN de boel lamleggen. Arjen Woudstra neemt ons mee in een interessante casus.

  • In theorie kun je een draadbreuk in een hogesnelheids-CAN-bus opsporen door de weerstand te meten: “Er zit een weerstand van 120 Ohm op beide draden. Die staan parallel, dus als je 60 Ohm meet, is het goed. Meet je 120 Ohm, dan heb je een draadbreuk. Maar dat werkt weer niet als je slechts af en toe een probleem hebt, of als er een draad naar een andere node kapot is”, zegt Iwan Kennis.
    Diagnose-apparatuur19 mei 22

    Zo loste diagnosetechnicus Iwan Kennis netwerkstoringen Renault...

    Moderne auto's zijn voorzien van diverse communicatienetwerken. Autobedrijven netwerken zelf ook. "Dat is erg nuttig om samen storingen op te kunnen lossen", zegt Iwan Kennis, diagnosetechnicus bij Wout Bouman. Tijdens zijn kennissessie op AMT live laat hij zien dat hij bedreven is in beide vormen van netwerken, inclusief twee cases uit de praktijk.

  • De DAB-range is opgedeeld in kanalen die op hun beurt bestaan uit subkanalen. Op zo’n stukje frequentieband van 1,75 MHz zit een datapakketje of Ensemble met een reeks zenders. De L-band speelt geen rol in de auto.
    Motorelektronica2 mrt. 22

    Wegwijs in auto-multimedia deel 2: TA, TP, TMC, PTY, AM, FM, RDS en...

    Onder impuls van de smartphone ontwikkelde de autoradio zich tot multimediasysteem (MMS). Zo'n systeem doet niet altijd wat de automobilist ervan verwacht. Wat moet je weten om multimediaproblemen op te lossen? We geven antwoord op die vraag in een reeks artikelen. Het eerste las je vorige maand in AMT 12, dit tweede gaat over de basis van het MMS: de radio.

  • Het mysterie van de Crossland X: waarom brandt het motorlampje en waarom knipperen het radioscherm en het instrumentenpaneel?
    Diagnose9 dec. 21

    Diagnosestellen met de scope: trekhaakmontage verstoort...

    Een autobedrijf verkoopt een Opel Crossland X uit 2019. Op verzoek van de nieuwe eigenaar laat het bedrijf er een trekhaak onder monteren. Als die geplaatst is, komen er meldingen over de parkeersensoren. Volgens een Opel-TSB komt dit door een dop op de trekhaak. Het bedrijf verwijdert de dop, verhelpt daarmee het probleem en levert de auto af aan de nieuwe eigenaar. Eind goed al goed?

  • In dit tweede webinar van Erwin Schraepens tweeluik voor ATC België laat hij zien dat 
diagnosestellen aan luchtmassameter en EGR vooral een kwestie van rekenen is.
    EGR26 okt. 21

    Geen-cent-te-veel-diagnose deel twee: meten en rekenen aan LMM en EGR

    De Belgische garagehouder Erwin Schraepen heeft een eigenschap die ons 'Hollanders' bijzonder aanspreekt. Hij is zuinig. Schraepen investeert niet graag in duur speciaalgereedschap voor één heel specifieke toepassing. Nee, dan houdt hij liever de eurootjes op zak en maakt zelf een tool. Of hij koopt een betaalbaar stukje gereedschap voor algemeen gebruik, waarmee je, o wonder, diezelfde diagnose kan stellen.

  • Gesponsord
    Gesponsord
    Motorelektronica15 mrt. 21

    Gesponsord Zo realiseer je extra omzet met tuning, loggen en vermogensmeting

    Extra omzet in de werkplaats? Klanten met een glimlach zien pinnen? Klanten die hun auto niet als vervoersmiddel zien maar als hobby? Klanten die altijd terugkomen omdat jullie de mooiste tuning er op hebben gezet? Volgens Marco van Heeswijck van TransTune Automotive, is het allemaal mogelijk met de Transtune Tuning Kit. "Je hebt altijd de juiste tools van A tot Z", vertelt hij hier enthousiast.

Meer artikelen

  1. Techniek van Toen 1991: S-Klasse 'een ware Big Brother'
  2. GMTO: Motorstoringslampje Skoda Octavia brandt, wat is er aan de hand?
  3. BMW 7 Serie met CAN-bus storing
  4. Back to basics: Storingzoeken in LIN-bus
  5. Diagnosetip uit de praktijk: Volvo XC60 bij de tandarts
  6. Back to basics: Hoe laat je een injectornaald sneller openen?
  7. Wegwijs in nabehandelingssystemen met AdBlue
  8. Diagnosetips uit de praktijk: Softwarecorruptie in een BMW?
  9. Hoe vervang je bougies van een BMW N43-motor?
  10. "VW-update voor sjoemeldiesels is placebo-oplossing!"
  11. Zijn VW's met sjoemelsoftware na de update wel schoon?
  12. Toyota-sjoemelsoftware in 1993
  13. Hoe vervang je een gloeibougie met druksensor?
  14. Hardnekkige storing in Renault Kangoo (2014-5)
  15. Scope-beeld correct of niet? Win een Sonic-kar!
  1. Kijk terug en geniet mee: AMT Diagnose Boot Camp
  2. Diagnosetips uit de praktijk (2013-11)
  3. Diagnosetips uit de praktijk (2013-11)
  4. ATC Amsterdam-Kennemerland duikt in de CAN-bus met GMTO (2013-11)
  5. Autotronics leert ECU's uit
  6. Diagnosetips uit de praktijk (2013-9)
  7. Video ACtronics en 7 tips voor een goede diagnose
  8. Zelfrijdende auto toegankelijk voor hackers?
  9. Is de dieselmotor de grote milieuvervuiler?
  10. Diagnosevideo: Seat slaat aan en meteen weer af
  11. Diagnosetips uit de praktijk (2012-11)
  12. Volvo XC90 met diverse storingen (2012-9)
  13. Diagnosetips uit de praktijk (2012-7/8)
  14. Meten aan auto-elektronica (1) (2005-10)
  15. Hella: Elektronicakennis in aftermarket op hoog niveau
  • Abonneren
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Nieuwsbrieven
  • Over AMT
  • Abonnement opzeggen
  • Klantenservice
  • Contact
  • Adverteren
  • Vacatures

Volg AMT

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • YouTube

Snel naar

  • Whitepapers
  • Webinars & livestreams
  • Digitaal magazine
  • Online magazine

Categorie

  • Diagnose
  • APK
  • Techniek
  • Werkplaats

Thema's

  • Trucks & bedrijfsauto's
  • Motorfietsen
  • APK
  • Diagnose
  • Hybride/EV
  • Airco
  • Werkplaatsformules

AMT is onderdeel van VMN media. Lees in ons manifest waar VMN media voor staat. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Algemene Voorwaarden en Privacy en Cookie beleid | Privacy instellingen