AMT
  • Lees 1 maand gratis
  • Inloggen
  • Diagnose
    • Diagnosetools
    • Diagnosetips
    • Pass-thru
    • State of Health
  • APK
    • Regelgeving
    • APK-tools
  • Techniek
    • Hybride & EV
    • Waterstof
    • Motor & Transmissie
  • Werkplaats
    • Werkplaatsinrichting
    • Tools & Equipment
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Kennistest

Alles over EuroNCAP

  • EuroNCAP4 mei 23

    Botsproeven met motorfietsen en auto's bij Euro NCAP

    Euro NCAP is de organisatie die de (bots-) veiligheid van auto's in kaart brengt. Komend jaar starten ze ook met botsproeven met motorfietsen en auto's. Het gaat daarbij nu nog om de impact op de auto, maar Euro NCAP kijkt ook al verder. We vragen Adriano Palao naar de ins en outs.

  • Vanaf het begin werden Euro NCAP-botsproeven bij het Nederlandse TNO gedaan, naast het Britse Thatcham. ADAC sloot aan, ook in Frankrijk en Italië wordt nu voor NCAP gebotst.
    Artikel25 jan. 22

    Euro NCAP: wat veranderde er in 25 jaar crashtesten?

    Op 4 februari zal het 25 jaar geleden zijn dat het eerste Euro NCAP-testrapport verscheen. Het European New Car Assessment Programme liet niet zelden genadeloos zien hoe (on)veilig auto's echt zijn. Hun tests gingen de verwachtingen opschroeven ten aanzien van standaard veiligheidstechniek. Hoe veranderde dat onze auto's?

  • Ziet er niet goed uit, wat er bij de crash met volle overdekking van de Zoe overblijft. En die rand van de voorklep is te gevaarlijk voor de heupen van aangereden voetgangers of fietsers.
    Artikel10 dec. 21

    Renault Zoe maakt ketser bij Euro NCAP, is dat terecht?

    Veiligheid op de weg wordt erkend als mooie karaktertrek in auto's. Zodra Euro NCAP weer een serietje tests publiceert haasten vijf-sterren merken zich daar een persbericht van te maken. En ondanks steeds strengere beoordeling vallen die vijf sterren toch vaak. Nul sterren is zeldzaam. Toch moest Renault ze incasseren voor de Zoe. Bij gebrek aan een persbericht klommen we zelf maar in de pen…

  • Zo begon het op 10 september 1959. Start van de systematische crashtests bij Mercedes.
    Artikel17 okt. 19

    Volvo of Mercedes, wie heeft de langste veiligheidshistorie?

    Twee feestjes. Het Volvo Accident Research Team bestaat 50 jaar en Mercedes Benz doet zelfs al zestig jaar botsproeven. Is Mercedes dus de winnaar van dit wedstrijdje wij-waren-de-eerste-met-veiligheid?

  • Alle personenauto’s een automatisch AEB noodstopsysteem, lijkt een goed en haalbaar plan. Liefst met voetgangersherkenning, zegt ACEA, dat is beter dan een ‘zacht’ front voorschrijven.
    Artikel15 jan. 19

    Veiligheid voorop, goed voor de werkplaats?

    In het streven naar minder verkeersslachtoffers doet de Europese Commissie voorstellen voor meer verplichte veiligheidssystemen in nieuwe auto's. Dit als onderdeel van het derde pakket Europe On the Move maatregelen voor na 2020. Kan dat de werkplaats extra bezig gaan houden, met controle en kalibratie van zulke systemen?

  • Deze Nissan NP300 zou geen typegoedkeur krijgen in Europa, als je deze test zo ziet. Waarom is de sterk gelijkende Europese NP300 Navara een heel stuk veiliger?
    Artikel8 nov. 18

    Veiligheidsschok bij GlobalNCAP botsproef: Nul sterren voor Nissan

    We kennen de EuroNCAP-sterren voor autoveiligheid. Al is het maar omdat automerken er graag mee adverteren. Vooral als ze vijf sterren scoren. Mede door EuroNCAP werden auto's veel veiliger. Van die veiligere ontwerpen profiteert iedereen, zou je denken. Fout! Kijk maar naar het verhaal dat GlobalNCAP ons stuurt uit Zuid-Afrika…

  • Ook de nieuwste auto’s krijgen niet zomaar vijf sterren. Onder meer de Dacia Duster scoort te weinig op voetgangerveiligheid en vooral het aantal assistentiesystemen: drie sterren.
    Artikel15 jan. 18

    Gaan Euro NCAP sterren verbleken?

    Feitelijk zijn Euro NCAP sterren een standaard voor veiligheidsmeting geworden. Elke fabrikant die een goede sterrenwaardering krijgt haast zich daarover te berichten. Daarom blies Euro NCAP eind 2017 nog eens flink in de bus met vijftien waarderingen, waaronder hertests van gefacelifte auto's. Terwijl de organisatie zich afvraagt hoe het verder moet, wat waarderen we vanaf 2020?

  • Alfa Romeo’s nieuwe suv Stelvio bleek heel erg degelijk gebouwd, niks minder in bescherming van inzittenden dan een Volvo XC90. Die wel net nog beter scoort dan de nieuwe S/V 90 Volvo’s.
    Nieuws17 jul. 17

    Euro NCAP oordeelt streng en opvallend op veiligheidssystemen

    Zojuist maakte veiligheidsapostel Euro NCAP de scores bekend voor weer zes nieuwe automodellen. Hiermee komt het totaal aan beoordelingen dit jaar op 21 auto's. Acht gingen met minder dan de maximale vijfsterren beloning naar huis. Anderen kregen juist lof voor zeer hoge prestaties. Wie zijn heel goed, en wie niet zo?

  • Geen topscore voor de Fiat Tipo uit Turkije, zelfs niet als hatchback met automatisch noodstop pakket. Als vijfdeurs nog niet leverbaar in Nederland, maar wel hier getest bij TNO, zien we.
    Nieuws3 nov. 16

    Euro NCAP toont nut veiligheidspakketten

    Tijdens de vakantieperiode zal het zijn opgevallen dat elk land zo zijn eigen voorkeuren toont in modellen en uitvoeringen van auto's. Als autotechnicus merk je dat onwillekeurig al op. Zo is men niet overal in staat en bereid nieuwe auto's met een volle set assistentie- en veiligheidssystemen te kopen. De laatste test van Euro NCAP, met de Fiat Tipo, geeft een voorbeeld wat dat betekent.

  • Twee waarderingen voor de Suzuki Baleno, deze duurdere versie met onder meer zij-airbags verdient een ster meer dan de basisuitvoeringen.
    Nieuws4 jul. 16

    Euro NCAP blij met voetgangers-noodstop

    Na ABS en ESP moet ook AEB standaard worden in personenauto's, wenst Euro NCAP. Een automatisch noodrem systeem is nagenoeg noodzakelijk om nog de begeerde vijfsterren waardering binnen te slepen. De weer strengere tests van dit jaar tonen dit, Euro NCAP verheugt zich al dat autofabrikanten de uitdaging aannemen. Om welke merken gaat het?

Meer artikelen

  1. EuroNCAP: de AEB-test in de praktijk
  2. Brommobiel ongeschikt als botsmobiel
  3. Nadruk op actieve veiligheid bij Euro NCAP terecht?
  4. Alleen het nieuwste goed bij Euro NCAP
  5. Test Euro NCAP vooral voor gezinnen?
  6. Euro NCAP prijst veiligheid Volvo
  7. EuroNCAP nog strenger, toch vijf sterren
  8. Weer zes strenge Euro NCAP-tests
  9. Video: Euro NCAP verlangt AEB remhulp
  10. Doet Euro NCAP de BMW i3 tekort?
  11. Eerste Euro NCAP-test van automatische noodremsystemen
  12. Euro NCAP gaat automatische noodremsystemen testen
  13. Geen 5 Euro NCAP sterren voor kleine auto's?
  14. Geen vijf sterren bij EuroNCAP voor Nissan en Dacia
  15. e-Auto scoort goed in Euro NCAP-botstest
  1. Aygo, C1 en 107 falen in Euro NCAP-test
  2. Dacia Lodgy scoort slechts drie sterren in Euro NCAP test
  3. Aanpassing Volt en Ampera na botsproeven (2012-2)
  4. Euro NCAP-tests: nieuwste auto's vriendelijker voor voetgangers
  5. Dure Duitse auto's zakken voor crashtest VS
  6. Euro NCAP verlangt Autonomous Emergency Brake
  7. Toch weer 5-sterren scores bij Euro NCAP
  8. Jeep en Honda uitersten in Euro NCAP-test
  9. Kritische botstest serie bij Euro NCAP
  10. Nieuwe regels Euro NCAP: verademing of aanfluiting?
  11. Euro NCAP test 12 auto's: voetgangerveiligheid wordt beter
  12. Nu nog vijf Euro NCAP sterren voor Ampera
  13. Euro NCAP wil beter leesbare wegen
  14. Zin en onzin van botsproeven (1998-12)
  15. Minder letsel door EuroNCAP-eisen (2005-02)
  • Abonneren
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Nieuwsbrieven
  • Over AMT
  • Abonnement opzeggen
  • Klantenservice
  • Contact
  • Adverteren
  • Vacatures

Volg AMT

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • YouTube

Snel naar

  • Whitepapers
  • Webinars & livestreams
  • Digitaal magazine
  • Online magazine

Categorie

  • Diagnose
  • APK
  • Techniek
  • Werkplaats

Thema's

  • Trucks & bedrijfsauto's
  • Motorfietsen
  • APK
  • Diagnose
  • Hybride/EV
  • Airco
  • Werkplaatsformules

AMT is onderdeel van VMN media. Lees in ons manifest waar VMN media voor staat. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Algemene Voorwaarden en Privacy en Cookie beleid | Privacy instellingen