nieuws

Hoe verkoop je een EV?

Ondernemen 3311

Nog geen EV in je showroom en toch je medewerkers al een training ‘Hoe verkoop ik een elektrische auto’ willen laten volgen. Maar wat als deze training er nog niet is? Dan zoek je een partij die zo’n training voor je kan ontwikkelen. Kijk, dan ben je met de toekomst van je bedrijf bezig. Het Belgische autobedrijf De Autospecialist ging met het idee onder de arm richting Sergoyne Diagnostics. Het resultaat? EV-kennis 100 procent opgeladen.

Hoe verkoop je een EV?
Het aanbod EV is nog erg laag. 'De Autospecialist' wil zijn medewerkers nu al trainen. Belangrijk om nu al te zorgen dat medewerkers up to date zijn van EV-techniek, voordelen en gebruik van een EV. Zo kunnen zij hun klanten compleet adviseren als het aanbod en de vraag naar EV toenemen..

Jo Vermeiren, eigenaar van De Autospecialist uit het Belgische Sint-Niklaas: “Het is niet zo dat we al veel elektrische voertuigen binnen krijgen in onze werkplaats, en ook de verkoop is nog zeer matig. Echter moeten we gaan ‘voordenken’ op de toekomst, en nu al handelen, willen we onze zaak klaar maken voor deze veranderingen in automotive. We zijn bij De Autospecialist niet de grote voorlopers in elektrische mobiliteit, maar we moeten er wel klaar voor te zijn.

‘We moeten de klant optimaal helpen, volledig op maat van zijn behoeften en levensstijl’

Jo Vermeiren van De Autospecialist

Jo Vermeiren (l) had behoefte aan een EV-verkooptraining, Jeroen Vertongen heeft deze ontwikkeld.

Mijn team van verkopers en werkplaatsmedewerkers moet goed op de hoogte zijn van nieuwe elektrische mobiliteit. Ik wil absoluut vermijden dat er een voertuig met verbrandingsmotor verkocht wordt aan een klant, die eigenlijk veel meer voordeel zou hebben bij elektrisch rijden. We moeten de klant optimaal helpen, volledig op maat van zijn behoeften en levensstijl.”

Zo ontstond bij Vermeiren het idee om een training te maken voor verkopers van elektrische auto’s. Immers weet de verkoper vaak niet goed genoeg de voordelen van een elektrisch voertuig over te brengen naar de potentiële koper.

Open blik

Vermeiren zocht voor de ontwikkeling van de training de samenwerking met Jeroen Vertongen  van Sergoyne Diagnostics (LKQ Support) op. Een match, want beide ondernemers kijken graag met open blik naar de toekomst, en de veranderingen binnen de automotive branche. Jeroen is snel overtuigd met de training  ‘Hoe verkoop ik een elektrische voertuig?’ als resultaat.

Welke soorten laadpalen zijn er? Wat zijn je laadkosten en hoe verhouden die kosten zich t.o.v. de brandstofkosten van Benzine- en dieselvoertuigen? Ook dat komt tijdens de training aan bod.

De training is bestemd voor ondernemers en medewerkers die de voertuigen moeten gaan verkopen, of er al vragen van klanten naar krijgen. Een EV moet passen bij de bestuurder. Daarom is het belangrijk dat de verkoper de juiste info krijgt van de klant, over levensstijl, professionele werksituatie, aantal gereden kilometers, weekendinvulling, etc. Alleen zo kan er optimaal voor het juiste voertuig gekozen worden en kan de klant ook maximaal geïnformeerd worden over elektrisch rijden.

Kostenplaatje

Deelnemers leren meer dan EV-techniek alleen. Welke soorten laadpalen en laadmogelijkheden zijn er? En wat voor soort laadkabels en -stekkers? De voordelen van elektrisch rijden komen aan bod en de deelnemers gaan rekenen: de kostprijs EV versus verbrandingsmotor en het berekenen van de laadkosten. Zo kunnen zij potentiële kopers compleet informeren over de aanschaf en bezit van een EV.

‘Op internet en social media barst het van verkeerde informatie en ‘fake news.’

Sven van Malden van Moobi

Kennis is meerwaarde voor koper

De training is goed in de smaak gevallen bij de deelnemers, veel vragen werden beantwoord en en ook voor discussie werd tijd gemaakt. Trainer Sven van Malder (Moobi), kijkt tevreden terug,

Veel animo voor de training. Wil jij je ook voorbereiden op de verkoop van EV? Dan kan, de training wordt op 16 oktober herhaald.

maar merkt als EV-specialist dat er nog veel onwetendheid, maar ook verkeerde kennis circuleert: “Wanneer de verkoper goed op de hoogte is over de voor- en nadelen van een EV, zal dit een enorme meerwaarde zijn voor een koper. De moderne consument haalt zijn informatie via het internet en social media, maar daar barst het ook van verkeerde informatie en ‘fake news’. Het is aan ons, professionals de koper goed te gaan informeren met de juiste informatie.”

Wil jij je EV-kennis ook opladen? Dan kan, deze training wordt bij Sergoyne Diagnostics op 16 oktober 2019 herhaald.

 

 

Reageer op dit artikel