nieuws

Nieuwe klanten via Facebook, hoe dan?

Ondernemen 1567

Sociale media zijn een Walhalla om goedkoop leads te genereren. “Eén euro per lead. Bizar als je ziet wat de mogelijkheden zijn!” Wat is een lead nou precies en wat zijn die mogelijkheden dan?

Nieuwe klanten via Facebook, hoe dan?
Adverteren via Social Media is een snelle en goedkope manier om lokale, potentiële klanten kennis met je bedrijf te laten maken.

Gijs Ros van Marketing Rocks weet alles van campagnes om de zichtbaarheid van bedrijven te vergroten op Facebook en Instagram. Tijdens Auto Prof – AMT Live in Gorinchem laat hij zijn publiek tijdens zijn kennissessie in vogelvlucht zien hoe online campagnes via social media zijn opgebouwd.

Goede content werkt als een magneet

Er zijn vier fases in een online campagne: 1: bewustwording, 2: relatiefase, 3: conversie en 4: upsell. Gijs Ros: “In de bewustwordingsfase probeer je potentiële klanten aan te trekken met relevante gratis content op Facebook. Een klant van mij verkoopt cilindersloten op internet. Hij heeft op Facebook teksten en filmpjes geplaatst over veiligheid, over het aantal inbraken en waarom het belangrijk is om je huis te beveiligen.”

 

‘Met kleine bedragen is het makkelijker om klant te worden’

Gijs Ros van Marketing Rocks

 

Gijs Ros weet alles van Social Media. Gelukje voor deelnemers van ‘Grip op je Autobedrijf’, Gijs geeft aan hen alle online geheimen prijs.

“Geen filmpje? Gemiste kans!”

Filmpjes op je website en YouTube zijn makkelijker te consumeren dan teksten en dat zie je terug in de zoekresultaten. Gijs Ros: “Geen filmpje? Gemiste kans! Laat zien hoe je een cilinderslot opmeet; het is persoonlijk.” Een veel gemaakte fout is dat je gelijk wilt oogsten. Niet doen. Gijs Ros: “Als je op straat loopt en iemand spreekt je aan om iets te verkopen ben je ook geïrriteerd. In deze fase verkopen we nog niets.”

Leuk al die (online) marketingtermen, maar wat betekenen ze nou eigenlijk?

Wat is content?

Content is de verzamelnaam voor de informatie die je online plaatst en deelt op bijvoorbeeld je website, blog en social mediakanalen. Tekst, foto, video, animaties en geluid vallen allemaal onder de noemer content.

Wat is een lead?

Een lead is een consument die interesse toont in diensten van jouw bedrijf. Bijvoorbeeld via social media of je website. Vult de consument het contactformulier op je site in met een vraag over een occasion die je op je website aanbied of wil hij jouw tarief voor een APK weten? Deze lead bied je de kans die om te zetten naar een nieuwe klant.

Wat is conversie?

Een conversie is de actie waarvan je wilt dat je bezoekers deze uitvoeren. Bijvoorbeeld online een contactformulier invullen of een afspraak maken voor onderhoud in jouw werkplaats of een offerte aanvraag voor een reparatie. Conversie wordt vrijwel altijd uitgedrukt in een percentage (ratio). Als je bijvoorbeeld 100 nieuwsbrieven verstuurt en daardoor vijf nieuwe aanmeldingen hebt voor je georganiseerde training, dan is de conversieratio 5%.

Wat is upselling?

Upselling (ook wel bijverkoop genoemd) is een verkoopstrategie waarbij je de klant suggesties doet ook gerelateerde producten en diensten af te nemen. Op die manier levert diezelfde klant je bedrijf een grotere omzet op. Bijvoorbeeld het aanbieden van een autoverzekering of een onderhoudscontract.

 

Facebook zoekt de juiste mensen

De tweede fase is de relatiefase. Je biedt de lezers de mogelijkheid om online te testen hoe veilig hun woning is. Dat kan met een paar vragen, zoals: ‘hoeveel SKG-sterren heeft jouw voordeurslot?’.

Om de uitslag te lezen, moet je je e-mailadres achterlaten. Gijs Ros: “Veertig procent vult de test in en laat gegevens achter. Er worden dertig gesprekken per dag opgestart, die elk 66 cent kosten. Dat betalen we aan Facebook, want die zoekt de juiste mensen voor ons. De conversie (fase 3) was vijf procent en die vijf procent kocht gemiddeld voor 150 euro.” In de ‘upsell’-fase (fase 4) probeer je klanten vaker en duurdere producten te verkopen.

“Begin met gratis tips”

Kleine beurt, grote beurt, occasion, nieuwe auto. Dat is de waardeladder van een autobedrijf. Gijs Ros vindt de instap (een kleine beurt van 450 euro) veel te hoog. “Voor minder ben je eigenlijk geen klant. Bouw die waardeladder van onderen op. Begin met tien gratis onderhoudstips, daarmee genereer je leads. Daarna biedt je een APK of een kleine zomer- of winterbeurt aan. Met kleine bedragen is het makkelijker om klant te worden. Daarom stunt Kwik-Fit altijd met die goedkope APK’s!”

Donder op met die ballon!

Je hebt nog geen bestemming aangeklikt of er verschijnt al een pop-up om je te verleiden in te schrijven voor een nieuwsbrief. Dit kan veel irritatie  opwekken.

Hoogst irritant. Je bent net op de homepage of er springt zo’n ballon op: ‘kan ik helpen?’. Weer zo’n verkoper die je op je nek springt. Gijs Ros: “Verplaatst die ballon naar een productpagina en laat die chatfunctie pas opkomen als iemand daar langer dan 20 seconden is. Stel dan een vraag die aansluit op die pagina, bijvoorbeeld ‘ben je op zoek naar een nieuwe of een gebruikte auto?’. Dat is een laagdrempelige vraag om een gesprek te beginnen. Volgende vraag: ‘welk merk rijdt je nu?’ De antwoorden leveren data op, waarmee je een vervolggesprek kunt laten aansluiten op dit gesprek.” Volgens Gijs Ros kun je zo’n chatfuncties heel vaak gebruiken, bijvoorbeeld voor relatiebeheer, klantentevredenheid, uitnodigingen. “De klikratio is hoger dan bij e-mail, want we zijn e-mail moe.”

 

 

Reageer op dit artikel