nieuws

Waarom kiezen steeds meer autobedrijven voor een garageformule?

Ondernemen 230

Autobedrijven die een garageformule hebben gekozen, deden dat op grond van de voordelen, zoals gezamenlijke inkoop, uitstraling en marketingondersteuning. Garagebedrijven zonder formules zien vooral de nadelen: de hoge lidmaatschapskosten, gebrek aan eigen identiteit en formuleregels en -voorschriften. Wat is wijsheid?

Waarom kiezen steeds meer autobedrijven voor een garageformule?

Niet-aansluiten bij een garageformule is steeds vaker geen optie. Zelfs banken stellen garageformules als voorwaarde van financiering. Zijn er eigenlijk laagdrempelige formules zonder veel voorwaarden, die vrijheid en inkoopvoordeel bieden zonder bemoeienissen?

Garageformules: dit zijn de feiten

Nederland loopt ten opzichte van het buitenland de achterstand in ‘formularising’ snel in. In 2011 waren er 1.660 autobedrijven bij een garageformule aangesloten. In 2013 waren dat er 2.185, in 2015 2.455 en vorig jaar, in 2017, waren dat al meer dan 2.700. Dat is een groei van meer dan duizend autobedrijven in zeven jaar tijd en de komende jaren zal die groei gewoon doorgaan. Google maar eens op ‘autobanden’ en je komt automatisch bij een formule uit. Daar zijn goede redenen voor, want de noodzaak tot samenwerking en schaalvergroting is onomkeerbaar. Het is de wet van de grote getallen.

Er zijn samen voordelen te halen, zoals kostenbesparingen door inkoopvoordelen en door onderlinge samenwerking, zoals het uitwisselen van kennis, kunde, mankracht en machines. Een sterke gezamenlijke marketing zorgt ervoor dat je als klein bedrijf toch kunt concurreren met grote ketens. Bovendien zijn veel (technische) ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld rondom telematica, steeds moeilijker alleen bij te houden.

Garageformule redt kleine bedrijven

Consumenten schenken hun vertrouwen graag aan autobedrijven die aangesloten zijn bij een garageformule. Vooral éénmanszaken krijgen van een formule extra kracht en uitstraling en juist die éénmanszaken blijken een sterke klantenbinding te hebben. Neem Autowinkel Flevoland in Dronten, het autobedrijf van Jeroen Briek. Zeven jaar geleden, midden in de crisis, zette Jeroen de stap naar een eigen bedrijf. “Ik heb mij gelijk aangesloten bij een garageformule, omdat ik wil dat mijn bedrijf ergens bij hoort en deel uitmaakt van een groter geheel. Dat schept vertrouwen bij klanten.” Jeroen zorgt zo goed voor zijn klanten dat nieuwe klanten alleen via bestaande klanten binnenkomen. “Mijn klanten vertellen hun ervaringen door aan hun broer, vriend of buurman en daardoor worden die mensen hier ook weer klant.”

Bovendien zorgt de marketingcommunicatie van zijn formule dat veel klanten een beoordeling achterlaten, want klantbeoordelingen zorgen voor vertrouwen bij consumenten.

 

Aansluiten bij een garageformule, waarom zou je?

Meer weten over garageformules? Zijn er formules zonder veel voorwaarden, die vrijheid en inkoopvoordeel bieden zonder bemoeienissen? Dus de voordelen zonder de nadelen?
Vraag de gratis whitepaper over garageformules aan.

 

Dit artikel is gesponsord door AutoService Totaal

Reageer op dit artikel