nieuws

De Baaij is Autobedrijf van het Jaar 2016-2017

Ondernemen 1441

De Baaij is Autobedrijf van het Jaar 2016-2017
Autobedrijf De Baaij uit Nijmegen mag zich winnaar Autobedrijf van het Jaar 2016-2017 noemen. De Bosch Car Service-vestiging was voorheen bekend als Van Gool. Eind dit jaar zou de naamswijziging pas doorgevoerd worden, maar vanwege de verkiezing koos eigenaar Thijs de Baaij ervoor dat eerder te doen. Met de titel Autobedrijf van het Jaar hij heeft hij de nieuwe bedrijfsnaam nu al op de kaart gezet.

Tijdens het jaarcongres van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven ging Autobedrijf De Baaij uit Nijmegen er met de titel Autobedrijf van het Jaar 2016-2017 vandoor. Naast de spannende finale organiseerde Bovag verschillende praktische workshops voor het onafhankelijke autobedrijf. En daar kunnen autobedrijven iets van leren, lees maar mee.

We beginnen met het hoogtepunt van het jaarcongres: de bekendmaking van de winnaar Autobedrijf van het Jaar. Bovag organiseerde de verkiezing voor de tiende keer en dit jaar was het een ware nek-aan-nekrace. “De autobedrijven ontliepen elkaar maar heel weinig. Het drietal had de zaakjes goed op orde”, zegt voorzitter Ferry Smith, manager algemeen ledenbelang ANWB.

Ken je zwakke punten

Autobedrijf Mark van Schijndel heeft volgens de jury een grote maatschappelijke betrokkenheid en kreeg veel lof voor de manier waarop vooral zakelijke klanten worden ontzorgd. Bij De Baaij is gastheerschap de rode draad in de bedrijfsvoering. “Eigenaar Thijs de Baaij kent zijn zwakke punten en kan ze dus aanpakken”, zegt juryvoorzitter Smith. Ook Auto Nol krijgt veel lovende woorden: “Bij Auto Nol wordt perfectionisme met hoofdletters geschreven. Alles is tot in de puntjes verzorgd en net even beter.” Uiteindelijk heeft De Baaij de felbegeerde titel in de wacht gesleept.

Leren van je klanten

Voorafgaand aan de spannende finale organiseerde Bovag verschillende workshops voor haar leden. Op humoristische wijze gaf coach en auteur Jan van Setten advies over marketing: “Marketing moet je uitbesteden. Wie laat je het doen? Laat je klant het werk doen. Doe jij je werk goed, dan wordt je aanbevolen.” Hoe doe je je werk goed? “Doe niet wat een klant vraagt, maar ontdek wat hij nodig heeft. Probeer hem te doorgronden.” En wil je gratis advies? “Bel je klant op, vraag hem wat je het meest zou missen als je bedrijf er niet meer zou zijn. En wat hij nu graag zou willen missen.”

Autobedrijf wordt IT-bedrijf

Arjen Woudstra, diagnosespecialist en technisch trainer bij GMTO verzorgde een workshop over technische informatie. Zijn belangrijkste boodschap: “Ga er zelf mee aan de slag! De helft van alle bedrijven heeft de hardware al in huis, maar doet er niets mee.” Wat zijn de mogelijkheden? “Volgens de wetgeving moeten universele autobedrijven hetzelfde kunnen als dealers. Dat betekent dat je onder meer software-updates moet kunnen uitvoeren, stuurapparaten kunt programmeren en technische service bulletins kunt bekijken. Daarvoor log je in op de website van de autofabrikant. Via een Pass Thru-device die met het J2534-protocol werkt maak je verbinding met het voertuig. Je kunt dan alle werkzaamheden in eigen huis uitvoeren.”

Hoewel de Pass Thru mogelijkheden al enkele jaren bestaat, maken nog maar weinig autobedrijven gebruik van de mogelijkheden van technische sites van autofabrikanten. Slechts een handvol autobedrijven in de zaal heeft er ervaring mee. Woudstra geeft een belangrijk advies: “Let op de hardware- en software-eisen die de autofabrikanten stellen. Gebruik je niet de juiste software dan werkt het niet. Je zult je in de IT moeten verdiepen. Dat kost tijd, maar levert je uiteindelijk veel voordeel op.”

Private lease

Maik Dielissen, eigenaar van Autoleaseman, gaf inzicht in markttrends en praktische tips om aan de slag te gaan met ‘lange termijn autoverhuur’, oftewel private lease. Dielissen: “De consument kijkt dankzij de crisis beter naar kosten. Bij een telefoonabonnement zijn de hardwarekosten inbegrepen, dat is bij private lease net zo.”
Private lease is een groeiende business: “In 2013 hadden we 8500 contracten, in 2015 al 36.000. De verwachting is ruim 100.000 private lease-contracten in 2020.” Wat kun je daar als autobedrijf mee? “Denk als universeel bedrijf goed na wat het beste bij je past. Intermediair van een van de grote leasemaatschappijen? Of zelf een leasemaatschappij opzetten? En voor de twijfelaars: als universeel autobedrijf heb je iets unieks ten opzichte van alle andere. Jij kent je klant, dat geeft vertrouwen en maakt het verkoopproces net een stukje makkelijker.” De volgende stap? Dielissen gaf vier tips mee:

    • Zorg dat je goed geïnformeerd bent over private lease en over actuele aanbiedingen in de markt
    • Maak afspraken met leveranciers die bij je passen
    • Schrijf een private lease-marketingplan: Hoe ga je private lease verkopen aan je klanten?
    • Verkoop kosten en budgetten in plaats van auto’s.
Reageer op dit artikel