nieuws

Occasionhandel bij autobedrijf bloeit

Ondernemen

Occasionhandel bij autobedrijf bloeit

Cijfers over het eerste kwartaal van 2015 die VWE publiceerde tonen een prettige stijging van de occasionverkopen. Extra verheugend omdat die stijging zit in de verkopen bij autobedrijven, niet bij particuliere handel. Er is zelfs import nodig om aan de vraag te voldoen. Wat zeggen de VWE cijfers nog meer?

Even voor de goede orde, het gaat om vergelijking van het afgelopen kwartaal met het eerste kwartaal van 2014, dus een vergelijkbaar seizoen. VWE vergelijkt ook met het voorgaand kwartaal, dus eind vorig jaar, maar dat laten we buiten beschouwing.

De verkopen van autobedrijven aan particulieren groeiden 5,5 %, die tussen particulieren onderling krompen juist met 6,1 %. Bij bedrijfswagens zit er nog niet veel groei in, +0,6 % via autobedrijven, en ook hier daling in onderlinge verkoop tussen gebruikers (-7,9 %).

Zekerheid gezocht

De conclusie ligt voor de hand. Kopers nemen liever geen risico, een autobedrijf is betrouwbaarder dan particulier kopen. Je krijgt meestal garantie, en kunt in elk geval teruggaan als er klachten zouden blijken. Net zoals leasemaatschappij LeasePlan recent uit onderzoek vond.

Nog steeds verkopen kleine auto’s het best, voorop de Volkswagen Polo en Opel Corsa. Da’s niet zo raar, daar zijn er gewoon veel van. Ook de kleinere Toyota’s doen het erg goed, meldt VWE. Zo goed dat ze zelfs steeds meer geïmporteerd worden, vooral de Yaris (+78,9 %).

Vraag en aanbod uit de pas

In het algemeen steeg de import sterk, met 28,8 % bij personenauto’s en 18,1 % bij bedrijfswagens. Dat wat gevraagd wordt is in eigen land kennelijk moeilijk te vinden.

Uit het buitenland neemt de vraag af, constateert VWE. De export nam af met 7,1  % bij personenauto’s en zelfs met 16,7 % bij bedrijfswagens. Waarbij het laatste vrij makkelijk is te verklaren omdat de grote vraag uit Oekraïne is stilgevallen.

Goede handel in gebruikt

Wat wel goed gaat is de export van gebruikte ‘lease-combi’s’, grotere modellen zoals Volkswagen Passat, Skoda Octavia en Peugeot 508. Nu met als belangrijkste bestemming Polen. De grote vraag naar Toyota Priussen, vooral uit Rusland, is daarentegen weggevallen.

De export is toch nagenoeg dubbel zo groot als de import van occasions. Maar begin 2014 lag die verhouding bij 5,5:2, er ging toen dus veel meer in de export.

De totale occasionmarkt in het eerste kwartaal van 2015 becijfert VWE op 633.180 personenauto’s en 61.737 bedrijfswagens. Ofwel bij personenauto’s haast zesmaal zoveel gebruikt verkocht, als nieuw. De nieuwverkoop steeg in dat kwartaal met 2,9 %, volgens VWE cijfers was de groei bij gebruikte personenauto’s maar 0,5 %. Alleen ligt dat dan aan de flinke daling in particuliere verkopen. We zagen dat de occasionverkoop door autobedrijven 5,5 % steeg, dus ruim meer dan de nieuwverkoop toenam.

Reageer op dit artikel