nieuws

Blijft bijtelling de autoverkoop sturen?

Ondernemen

Veelgehoord, en niet onterecht, is dat de autokeus tegenwoordig meer wordt bepaald door het bijtellingspercentage dan iets anders. Een groot deel van de nieuwverkoop komt nu eenmaal voor rekening van zakelijke gebruikers die reageren op ‘bijtelling’. Als die regels veranderen, verandert de verkoop mee, blijkt steeds. Hoe werkt dat en geldt het ook voor het komend jaar?

We reden recent proef met de Ford C-Max Energi plug-in hybride, een scherp aanbod vanwege blijvend lage bijtelling en motorrijtuigbelasting MRB. Tenminste tot aan 2017, nu is door de regering 2016 tot ‘overgangsjaar’ benoemd. Waarom? Het wachten is nog steeds op de gevreesde Autobrief 2.0 van de Staatssecretaris van Financiën. Die komt pas in de zomer, waarbij de maatregelen daarin dan pas in de loop van 2016 tot uitvoering zouden kunnen komen. Organisaties uit de autobranche vroegen om meer zekerheid, en kregen 2016 als overgangsjaar.

Elektro-stimulering moest blijven

Het begon de regering ook wel op te vallen dat korting en subsidie voor zuinig en elektrisch rijden flink wat inkomsten voor de schatkist laten wegvallen. Dus wilden ze eerst rigoureus een streep door veel van die voordelen halen. Geen ultra-lage bijtelling meer voor (semi-)elektrisch rijden, geen MRB- en BPM-vrijstelling. Daar moest staatssecretaris Wiebes toch op terugkomen. Zo populair als elektrische en plug-in hybride auto’s met stimulering werden, zo zou zonder stimulering het tegengestelde gebeuren, was de vrees.

Diesel = benzine

Dat was dan gedacht voor na 2015. Nu hebben we al verlaagde CO2-eisen, weinig autotypen meer die tellen als erg zuinig, beloond met 14 % bijtelling. En is ook erg zuinig niet genoeg meer om onder de MRB uit te komen. Dat lukt alleen 0-50 g/km auto’s, elektro- en plug-in hybride modellen. In de nieuwe CO2-eisen voor de bijtellingsklasse is wel het onderscheid tussen benzine en diesel vervallen. Diesels hoeven niet nog zuiniger te zijn (dus lagere CO2) dan benzinemodellen in dezelfde bijtellingsklasse. Dat was eerst wel zo, omdat anders van nature zuiniger diesels eerder onder lage bijtelling konden komen. En voor de regering blijft diesel vies, dus liever niets doen dat de dieselverkoop zou kunnen bevorderen. Maar nu moet je weer MRB betalen, met de daarin verwerkte straf voor diesels. Ofwel een hoog omslagpunt in jaarkilometrage waar totale kosten voor een diesel lager worden dan die van een benzineversie. Dat is weer genoeg ontmoediging om diesel te rijden.

Marktinvloed

We zagen weer de gevolgen voor de automarkt. Voor het eind van 2014 gauw de voorraad kleinere auto’s lozen, die in absolute prijzen het meest getroffen zijn door hogere BPM als gevolg van verlaagde CO2-eisen. Net zoals we eind 2013 massaal Mitsubishi Outlander PHEVs hamsterden voordat ze in 2014 onder de nieuwe 7 % bijtelling kwamen. We kijken naar de marktprognose van Ford voor 2015, wat gaan de nieuwste regels aanrichten? In een iets groeiende markt (+ 2,6 %) denkt Ford Nederland dat diesels flink in populariteit gaan verliezen (- 7,5 %), terwijl alle soorten hybrides enorm scoren (+ 46,4 %). Puur elektrisch komt minder sterk op (+ 22,2 %), LPG en aardgas gaan het niet worden. Bij de Bovag halen we cijfers over elektrisch rijden in Nederland, met eenzelfde beeld. In 2014 vergeleken met 2012 ruim driemaal zoveel puur elektrische auto’s verkocht, maar bijna negenmaal zoveel plug-ins. Met grote voorkeur voor de grootste auto’s, de Tesla een straatlengte voorop in de elektro-klasse, en de genoemde Mitsubishi bij de plug-ins.

Groot succes?

Waren in het verleden hybrides (nog zonder plug-in) niet aan te slepen, in 2014 zijn meer hybrides met dan zonder stekker verkocht. Het stekkerloze hybridepark op de weg gaat kennelijk niet heel veel groter worden dan nu. Voor veel organisaties, en de regering, tellen stekkerhybrides mee als elektrische auto. Zo gerekend was het marktaandeel voor ‘elektrisch’ afgelopen jaar opgelopen naar 3,9 % gemiddeld. Nog niet heel indrukwekkend, maar het aantal ‘elektrische’ auto’s op de weg ligt wel veel hoger dan de doelstelling van de regering was. In hun Plan van Aanpak zouden in 2015 op de weg 15.000 tot 20.000 elektrische auto’s moeten zijn. Per januari 2014 waren het er al 30.000. Beetje overgestimuleerd, kan de regering goed denken. Al moesten ze dan niet collega Erwin den Hoeds bericht lezen hoe effectief een plug-in echt is in het gebruik.

En in 2016?

Misschien gaat staatssecretaris Wiebes dat wel doen, voor hij zijn Autobrief 2.0 afmaakt. Ook hem is ter ore gekomen dat die zuinigheid in de praktijk nogal tegenvalt. De kans lijkt dus levensgroot dat fiscale regelingen voor 2017 weer heel anders worden. Wat hebben we in 2016? Puur elektrische auto’s blijven buiten schot. Bijtelling 4 %, vrijstelling MRB. Het semi-elektrisch (lees: plug-in) rijden wordt een stuk minder feestelijk. 15 % bijtelling, half tarief MRB, als de CO2-uitstoot onder 50 g/km blijft. Veruit de meeste zakenrijders gaan met een nieuwe auto naar 21 % bijtelling, en volle MRB. Tenzij ze een slagschip kiezen met meer dan 106 g/km CO2, dan wordt het 25 % bijtellen. Het Ministerie van Financiën denkt dat in 2016 3 % van de zakelijke kopers elektrisch kiest, en 13 % plug-in.

Allemaal pluggen, dan?

Hierbij blijft het zo dat al geregistreerde auto’s vijf jaar dezelfde bijtelling houden. Dus de resterende 14-procents auto’s worden (vooral eind) dit jaar heel populair. Ze gaan bij aankoop volgend jaar naar 21 % bijtelling. Op de grote hoop, zeg maar. Evenals hybrides zonder stekker. Gaan die dan uit de prijslijsten verdwijnen? Voor plug-ins zijn het gouden tijden. Dit jaar kopen, tot 2020 maar 7 % bijtellen. Nederlandse importeurs zullen nog harder aan de fabriekspoorten rammelen: ‘kom op met die plug-ins’. Er zijn heel wat nieuwe modellen op komst. Al komen ze zeker niet alle aan minder dan 50 g/km CO2! Maar allicht aan 14 % bijtelling. Alleen met plug-ins spaar je in 2016 nog leuk op de bijtelling, al wordt het minstens 15 %. Met de vraag of de regering na 2016 vriendelijk blijft voor in de praktijk toch niet zo CO2-zuinige plug-ins, dus beter niet wachten met kopen tot 2017.

Of toch niet?

In de 21 % klasse passen grotere modellen (zoals Audi A4, Ford Mondeo, Peugeot 508) alleen met de zwakste dieselmotoren, of als plug-in. Diesel gaat in 2016 weer populairder worden. Kortom, moderne dieseltechniek blijft in de werkplaats actueel, en je gaat steeds meer hybridetechniek tegenkomen. Bij plug-ins niet zelden met koelsysteem voor de accu op lucht, vloeistof, of gekoppeld aan de airco. En verder afwachten wat de regering wil doen aan plug-auto’s die veel vaker bij de pomp staan dan aan het stopcontact. Krijgen ze straf, blijft de plug-in dan nog populair?

Reageer op dit artikel