nieuws

Volvo motorenfabriek van start

Ondernemen

Nog even houdt Volvo de spanning erin voor wat betreft de technische opbouw van hun modulaire VEA viercilinder motorengeneratie. Maar niet lang meer, want de productie in Skövde begint, en in het najaar presenteert Volvo in een reeks bestaande modellen de eerste nieuwe motoren.

Volvo motorenfabriek van start

Moederbedrijf Geely maakte een investering van 230 miljoen euro mogelijk in de motorenfabriek te Skövde. Daar zijn nieuwe productielijnen geïnstalleerd waar verschillende VEA (Volvo Engine Architecture) viercilinders door elkaar geproduceerd zullen worden. Alle Volvo’s gaan deze motoren krijgen.

Ford-erfenis verdwijnt

De huidige vijf- en zescilinders van eigen ontwerp zullen moeten wijken voor de zuiniger nieuwe (turbo) viercilinders, ook een eigen ontwikkeling van Volvo. Dat begrijpen we tenminste uit de tot nu toe nog vage aanduidingen van directeur aandrijflijnen Derek Crabb.
Momenteel gebruikt Volvo benzine- en dieselviercilinders van voormalig eigenaar Ford. Het enige wat wel onlangs bekend werd, is dat de diesels over i-ART zullen beschikken, met bijzondere injectieventielen.
Die hebben een ingebouwde druksensor om in een closed-loop regeling de inspuiting nauwkeuriger te regelen. Al langer realiseren andere merken closed-loop regeling bij diesels middels een cilinderdruksensor in de gloeibougies. Volvo hanteert dus een andere, niet eerder vertoonde werkwijze.

Naar 100.000 productie

Nog dit jaar zouden 20.000 VEA motoren uit Skövde komen. Aan het einde van het jaar moet de productie op volle kracht draaien en 2000 eenheden per week opleveren.
Even grofweg berekend zouden dat bijna 100.000 motoren per jaar zijn. Naar de huidige stand van zaken genoeg om de helft van de personenautoproductie te bedienen. Maar tot 2015 zouden nog meer nieuwe VEA motoren debuteren, die zijn dan kennelijk niet meegeteld in het genoemde productiecijfer voor Skövde, of gaan elders gebouwd worden.

Reageer op dit artikel