blog

Column: Het fijnstofmonster

Ondernemen 2599

We hebben gezien dat autofabrikanten het niet altijd makkelijk vinden om emissiewetgeving na te leven. Op dit moment is de Euro 6-norm van kracht. En als het gaat om fijnstof- en NOx-emissies gaat er in de komende jaren niks veranderen. Maar op een gegeven moment komt Euro 7 om de hoek kijken…

Column: Het fijnstofmonster
Ooit zat daar profiel. Later werd dat fijnstof. Maar hoeveel? (Foto: Shutterstock)

Tussen Euro 3 en Euro 4 zaten vijf jaren. Tussen Euro 4 en 5 waren dit weer vijf jaren. Euro 6 kwam een stuk sneller, maar wordt over langere termijn uitgesmeerd, uiteindelijk geldt Euro 6d vanaf januari 2021. Dat klinkt nog ver weg. Maar autofabrikanten zijn niet zomaar klaar met het ontwikkelen van een nieuwe motor. En wat doe je dan, zolang de Euro 7-normen nog niet bekend zijn?

Dan begin je, zeker in deze tijden van waterstof- en batterij-elektrisch, niet zomaar aan een nieuwe motor. Sterker nog: misschien begin je helemaal niet meer aan een nieuwe motor en richt je al je ontwikkeling wel op waterstof- en batterij-elektrisch.

Niet uit de uitlaat

Maar wacht eens, ook die stoten toch fijnstof uit? Jazeker, via banden en remmen. En via een slijtende weg en stof dat op de weg ligt en door de auto de lucht in wordt geslingerd. In juli bracht de Air Quality Expert Group van de Britse overheid een onderzoek naar buiten over deze vervuiling. Het zou wel eens zo kunnen zijn dat deze fijnstofemissie nog slechter is voor de gezondheid dan emissie uit de uitlaat (die ook al dodelijk is).

Gemiddeld genomen komt er per elektrische of waterstof-autokilometer in de stad ongeveer 9 mg/km fijnstof de lucht in door banden en ongeveer 12 mg/km door remmen. Op de snelweg liggen deze aantallen veel lager (ongeveer 6 en 1 mg/km). Een Euro 6-motor (benzine of diesel) mag maximaal 5 mg per kilometer uitstoten uit de uitlaat. Kortom: zelfs een elektrische auto produceert nog aardig wat fijnstof.

Natuurlijk, altijd minder dan de optelling van de banden, de remmen en de motor van een voertuig met benzine- of dieselmotor, maar zeker niet nul. Hoe zwaarder het voertuig, hoe meer uitstoot van fijnstof uiteraard. Vrachtwagens produceren gemiddeld 51 mg fijnstof per kilometer! Maar omdat er zoveel meer kilometers met auto’s gereden worden, dragen die het meeste bij aan het totaal.

Waarom worden elektrische auto's niet lichter?

Dit kan wel eens tot gevolg hebben dat er nog sterker gestuurd wordt op het autoluw maken van de binnenstad. Juist daar zijn veel mensen bij elkaar en juist daar is de uitstoot van fijnstof dus een probleem. Waar elektrische voertuigen de industrie nog een mooie technische uitdaging geven, is een toekomst zonder automobiliteit een spannende ontwikkeling. Het is dus zaak niet alleen de ontwikkelingen op emissiesystemen, motorengebied, aandrijflijnen en wetgeving goed te volgen, maar ook die op het gebied van alternatieven voor automobiliteit.

Wordt het straks investeren in het aanbieden van online vergaderdiensten?

Reageer op dit artikel