blog

Blog: Garageconcept ‘Ik’

Ondernemen 752

‘Welk garageconcept brengt mij het meest op?’ Dat is vaak een prangende vraag die gesteld wordt. ‘Want het moet wel omzet binnen brengen, als ik bijdrage moet betalen, hoor!’ ‘En jullie maken toch reclame in van die bushokjes, want daar gaan de klanten van komen toestromen naar mijn garage!’ Wel, laat ik jullie maar onmiddellijk ontgoochelen, want geen van allen werkt. Basta.

Blog: Garageconcept ‘Ik’
Dini Broothaerts maakt ondernemers bewust van de toekomst. Soms kritisch, maar altijd eerlijk en met een ‘female touch’

De mooie panelen aan de buitengevel van je garagebedrijf, grote vlaggen die wapperen, en felle neonverlichting die verblindt als een laaghangende zon in de herfstperiode… Veel garagebedrijven bekijken het vol bewondering, en jawel, die buitenverlichting kan echt wel enige jaloezie opwekken. Maar ik stel voor dat je die neonverlichting van de gevel haalt, op de ladder en met schroevendraaier in de hand. Het allerbelangrijkste dat eens onder de spotlamp dient gezet te worden… dat ben jij. Jawel, de ondernemer in de zaak.

De ‘vent in de tent’

Geen enkele vlag of reclame van een garageconcept kan op tegen de ‘vent in de tent’, of ‘de vrouw in het gebouw’. En dat wordt zo vaak vergeten. Automotive ondernemers denken dat de klant overstag gaat voor de mooie kleuren van een garageconcept. De ‘IK’ moet het allerstrafste concept zijn dat er bestaat. Het gigantische ‘unfair advantage’, waar je mee kan uitpakken. De persoonlijkheid in het bedrijf is immers niet te kopiëren door de concurrentie. Het oneerlijke voordeel dat je hebt, jezelf heel erg straf inzetten, is niet te overtreffen. De concurrentie moet jaloers toekijken, als jij dit gaat uitspelen. Kies elk fantastisch garageconcept dat je wenst, als je er niets mee doet, dan ben je een vogel voor de kat. Elk kwartaal je bijdrage betalen, maar nog geen klant extra? Tja, zou er dan geen andere reden kunnen zijn?

Kies het garageconcept, en smijt je eigen zelve er maar volledig bij met volle passie en ondernemerschap. Maak jezelf uniek. Zorg dat je het verschil maakt met jezelf. Op jouw manier, en laat het garageconcept ondersteunen. Vlieg er zelf in! Kijk niet te veel om je heen, en laat je niet verleiden door aantrekkelijke voorstellen. Dat voorstel gaat het verschil niet maken, dat doe je enkel met jezelf, dus vaar je eigen koers. Met het garageconcept onder je arm. Ken jezelf en ga ervoor.

Leren van de Grieken

Toen Odysseus, de Griekse held uit Homerus, rond 800 voor Chr. de woelige wateren doorvoer, kende hij zichzelf goed. Tijdens zijn tocht zou hij Sirenen tegen komen, zo had hij vernomen. Deze half vogel, half vrouw creaturen zongen verleidelijke gezangen, waar de zeelieden door in de ban geraakten en zo hun schepen op de klippen lieten lopen. Odysseus was gaan zoeken naar oplossingen. Hij stopte zijn zeelieden was in de oren, en bond zichzelf vast aan de mast, om zo Sirenen te weerstaan. Het schip passeerde moeiteloos en veilig. Odysseus was ongevoelig voor de verleiding en vertrouwde op zichzelf.

Moet je dus in een garageconcept stappen? Ja, natuurlijk, dat netwerk heb je nodig om de veranderende toekomst het hoofd te kunnen bieden. Maar ga in dat concept ook met jezelf aan de slag, ga gepassioneerd ondernemen en maak het verschil met jezelf, dat kan niemand je afpakken. Ken jezelf, en vaar je eigen koers zoals Odysseus. Stop af en toe eens was in je oren en laat je niet verleiden door het grote aanbod in de markt en weersta een verleidelijk aanbod van de concurrent. Kies waar je je goed bij voelt, het grote verschil ga je zelf met ‘garageconcept IK’ maken.

 

Dini Broothaerts

Dini staat haar mannetje in het LKQ Belgium Support team. Ze geven aan de garagisten ondersteuning in de vorm van technische hulp en garageconcepten, en helpen de automotive ondernemer zich klaar te maken voor de veranderende markt. “Als zij groeien, groeien wij ook. Wij helpen met technische knowhow, equipment en training, zodat ze sterk in de veranderende automotivemarkt staan.” Dini maakt ondernemers bewust van de toekomst. Soms kritisch, maar altijd eerlijk en met een ‘female touch’.
Reageer op dit artikel