artikel

Vraag je klanten om een review!

Ondernemen 300

Steeds meer klanten delen hun ervaring met bedrijven online. Hoe was de service of hoe is de aankoop van een occasion verlopen? Als je nagaat dat 97 procent van de consumenten online reviews leest, kun je wel zeggen dat die belangrijk, zo niet noodzakelijk zijn voor je bedrijf. Hoe kom je aan meer en positieve reviews?

Vraag je klanten om een review!
Heb je een bedrijfspagina op Facebook ? Daar kunnen je klanten je bedrijf ook beoordelen. Op onze AMT Facebookpagina scoren we 4,5 uit 5 sterren, zijn we blij mee!

Vaak wordt door bedrijven ten onrechte gedacht dat internet bol staat van klachten en irritaties van onredelijke mensen. Dit was tien jaar geleden misschien wel het geval, maar tegenwoordig is het veel gebruikelijker om positieve ervaringen online te delen in een review. Daarom moet je hier als autobedrijf zeker gebruik van maken.

Reviews geven een (potentiële) klant een goed beeld van jouw bedrijf en bieden net dat stukje extra informatie die een klant kan doen beslissen om voor jouw autobedrijf te kiezen, in plaats van de garage een paar straten verderop.

Reviews zijn onmisbaar

Online reviews kunnen niet alleen zorgen voor meer handel, maar zijn ook goed voor de online vindbaarheid van jouw autobedrijf. Reviews zijn namelijk extra content voor Google om te bepalen of je daadwerkelijk doet wat je zegt: auto’s verkopen, onderhouden en repareren. Wanneer je vervolgens naar de cijfers kijkt, kun je wel concluderen dat online reviews onmisbaar zijn geworden voor het autobedrijf; uit onderzoeken blijkt dat 90 procent van de consumenten online reviews leest voordat ze ergens binnenstappen.

88 procent vertrouwt die beoordelingen net zozeer als persoonlijke aanbevelingen en klanten besteden gemiddeld 31 procent meer bij bedrijven die als ‘uitstekend’ worden beoordeeld. Daarbij maakt 22 procent geen gebruik van je product of dienst na het lezen van één enkele negatieve recensie.

 

’90 procent van de consumenten leest online reviews’

 

Review plaatsen op Klantenvertellen.nl

Klantenvertellen.nl is een onafhankelijk platform waar klanten je bedrijf kunnen beoordelen.

Review krijgen? Vragen!

De impact van online reviews op je autobedrijf is dus enorm. Maar hoe verzamel je (positieve) reviews? Als je een waardevolle review wil van je klanten, dan zal je daar om moeten vragen. Stuur klanten een persoonlijke e-mail met de vraag of zij een beoordeling achter willen laten, bijvoorbeeld na de verkoop van een occasion. Daarnaast kun je het altijd vermelden op de factuur of benoemen bij het afhalen van een auto.

Wellicht kun je klanten zelfs belonen voor een review met een ludieke actie. Er zijn dus genoeg mogelijkheden, maar wat je nooit moet doen is zelf aan de slag gaan. Laat fictieve recensies achterwege, daarmee val je keihard door de mand!

Waar?

Denk wel na over waar je klanten (het liefst zo eenvoudig mogelijk) een review achter kunnen laten, zoals Google Mijn Bedrijf, Klantenvertellen.nl of Facebook. Reviews die geplaatst zijn via deze platformen zijn vaak gemakkelijk in te bouwen op je eigen website. Zo zien bezoekers van je site dat andere klanten jouw autobedrijf positief beoordelen.

Van negatief naar positief

Probeer reviews niet te negeren. Het is altijd goed om een reactie te geven op zowel positieve als negatieve feedback. Je zult er waarschijnlijk nooit aan ontkomen om een slechte review te ontvangen, dus grijp deze kans aan om jouw kant van het verhaal te vertellen.

Zorg er wel voor dat je begrip toont, en blijf beleefd. Misschien kun je een negatieve review zelfs omdraaien in een positieve ervaring voor de klant! Wat klanten over je zeggen kan sowieso waardevol zijn, omdat het inzicht geeft in wat ze willen. Gebruik dit om zaken bij te sturen en te verbeteren op het gebied van klantenservice. Geven klanten je positieve feedback? Bedank ze hier dan voor!

Overtuigende cijfers

Waar mensen vroeger een positieve (of negatieve) ervaring deelden met de buurman, wordt dit tegenwoordig gelijk online geplaatst. Deze online reviews kunnen dan ook flink wat impact hebben op de omzet en het (online) imago van jouw autobedrijf. Nog niet overtuigd? Kijk dan nog eens naar de volgende statistieken:

  • 97 procent van de consumenten leest online reviews van lokale bedrijven;
  • 88 procent van de consumenten vertrouwt online reviews in eenzelfde mate als persoonlijke aanbevelingen;
  • Positieve reviews zorgen bij 73 procent van de consumenten voor meer vertrouwen in het bedrijf;
  • 49 procent van de consumenten vindt een rating van vier sterren het minimum om voor dit bedrijf te kiezen;
  • 20 procent van de Nederlanders schrijft wel eens een online review;
  • 80 procent van de Nederlandse consumenten leest een review voordat ze een aankoop doen;
  • Mensen besteden gemiddeld 31 procent meer bij bedrijven die als ‘uitstekend’ worden beoordeeld;
  • 22 procent van de mensen slaat je over als ze één negatieve recensie hebben gelezen
Wieke Oostenenk, Customer Care Medewerker bij Autosociaal.

Wieke Oostenenk is Customer Care Medewerker bij Autosociaal. Zij helpt autobedrijven dagelijks met tips en adviezen voor hun online communicatie. Reviews zijn een belangrijk onderdeel van je online bedrijfsstrategie.

Review krijgen op Google Maps

Als je aardig wat sterren heb gescoord, heeft de klant meer vertrouwen in jouw bedrijf. 

Hoe meer reviews, hoe beter

Wieke Oostenenk, Customer Care Medewerker bij website- en appbouwer Autosociaal, weet uit de praktijk hoe belangrijk de online beoordeling van klanten is: “Reviews zijn onmisbaar voor het autobedrijf. Ze zijn goed voor de zaken en hoe meer je er verzamelt, hoe beter het voor jouw bedrijf is. Je zult namelijk steeds meer vertrouwen naar potentiële klanten uitstralen. Daarom zouden online reviews, net als een goede website, onderdeel moeten zijn van je online strategie.

Je kunt alles online nog zo goed voor elkaar hebben, wanneer mensen overwegend slechte recensies lezen zullen ze nooit voor jouw autobedrijf kiezen. Positieve reviews zorgen voor een grotere kans op succes!”

 

Reageer op dit artikel