artikel

Hoe haal je meer uit je marktplaatsadvertenties?

Ondernemen Premium 539

Heb jij een mooi aanbod occasions? Grote kans dat je deze ook via Marktplaats aanbiedt, want elke maand gaan 2,7 miljoen unieke bezoekers daar specifiek op zoek naar autoadvertenties. Keus genoeg, want er worden op Marktplaats meer dan 200.000 auto’s aangeboden. Hoe valt jouw advertentie dan op? Marktplaats vertelt je hoe jij de zoektocht van potentiële kopers kan beïnvloeden.

Hoe haal je meer uit je marktplaatsadvertenties?
Er is online via advertentieportalen een enorm aanbod van gebruikte auto’s. Lastig kiezen voor potentiële kopers. Jij kan met de juiste online communicatie die klant naar jouw showroom trekken. Met goede foto’s en een pakkende tekst bijvoorbeeld.

Er is zoveel meer te halen uit je online marketing en verkoop. Reden voor Marktplaats om de boer op de gaan en autobedrijven te leren hoe je dat het best kan doen. Met ‘Marktplaats Automotive Live’ maken zij in praktische workshops duidelijk hoe je de juiste boodschap bij de juiste persoon op het juiste moment krijgt. Ron Hoopman, Key Account Manager van Marktplaats, legt in zo’n workshop aan garagehouders en aan AMT uit wat een zogeheten Customer Journey of klantreis behelst en hoe jij deze kan beïnvloeden.

Wat is een klantreis?

Een ‘klantreis’ is de reis die een potentiële autokoper aflegt van het moment dat hij zich begint te oriënteren tot het moment dat hij daadwerkelijk beslist welke auto hij aan wil schaffen. Waarom is het belangrijk bewust te zijn van die klantreis? Omdat er verschillende mogelijkheden zijn om de koper te beïnvloeden en naar jou toe te halen. De gemiddelde klantreis duurt drie maanden. Als de klant eenmaal zijn beslissing heeft genomen, duurt het gemiddeld vier dagen om de koop definitief te maken.

 

‘Er zijn verschillende mogelijkheden om de klant naar jouw bedrijf te trekken’

Weet jij wat de klant wil?

We nemen vaak aan dat de klant al weet wat hij wil. De praktijk laat zien dat dat niet zo is. De klant is nog beïnvloedbaar, je kan hem nog sturen. Als de klant de keuze voor de occasion maakt, heeft hij ook al uitgezocht hoe hij de aankoop wil financieren. Wees kien op je financieringsproducten, want 80 procent van de auto-aankopen is nog steeds gefinancierd.

Op reis met de klant

Hoe ziet zo’n reis eruit? De koper denkt eerst na over wat bij hem past. Een gezinsauto of een cabrio? Ook let hij op criteria als ruimte, verbruik, verzekering en belasting. De zoektocht begint online, de klant slaat zijn favorieten op en uiteindelijk gaat hij over tot koop en bezit. Bestemming bereikt? Na bezit volgt de aftersales, de klantenreis duurt voort en daarmee kan je de klant langer aan je binden.

Reisgids

Is de klantenreis bij elke klant gelijk? Nee. Je hebt zekere en onzekere klanten. Soms is een koop in vier dagen rond. De onzekere koper vindt het lastig, maar je kan hem helpen bij zijn reis. Hij gaat bijvoorbeeld op zoek naar een Renault Clio. Hij tikt ‘Clio’ in de Marktplaatszoekbalk en krijgt vervolgens niet alleen auto’s maar ook aftersalesproducten als ruitenwissers, accu’s, banden en andere Clio-onderdelen in de resultaten te zien. Om goed op te vallen tussen al die advertenties is het belangrijk dat je advertentiekop en tekst heel duidelijk zijn. Een goede kop en tekst zorgen bovendien ook voor een hogere Google-ranking.

Ron Hoopman van Marktplaats laat garagehouders in de workshop voorbeelden van goed scorende advertenties zien. Trouwens ook diegene die minder geslaagd zijn, een eyeopener voor de garagebedrijven.

Beschrijf de highlights!

Zorg ervoor dat je kop en snippet (korte tekst onder de kop) niet hetzelfde zijn. Je kan in de snippet 54 tekens kwijt. Benut die ten volle en beschrijf de highlights van de auto. Gebruik daarbij geen ingewikkelde vaktaal, want dat begrijpt de klant niet, en vermijd afkortingen. In de uitgebreide advertentietekst kan je alle informatie en specificaties van de auto kwijt. Laat jezelf met trots zien. Wie zijn wij? En vertel waar je goed in bent en wat je specialisaties zijn.

De kracht van marktplaats

Plaats je regelmatig auto-advertenties op Marktplaats? Dan kan de tool ‘De kracht van Marktplaats’ een aanvulling zijn op je online verkoopstrategie. Dit online dashboard stelt je in staat om in één oogopslag al je advertenties te monitoren. Statistieken laten zien hoe vaak je advertenties bekeken worden, of er doorgeklikt wordt naar je site en welke leads (bijvoorbeeld biedingen en e-mailberichten), ze opleveren.

Handig, want zo zie je welke advertenties populair zijn en welke minder bezoekers trekken. Zo kan je je advertenties aanpassen of verbeteren. Vind je het lastig om de perfecte advertentie te maken? Geen nood, de tool voorziet je ook van tips om je advertenties nog succesvoller te maken.

Het perfecte plaatje

De klant is op zoek naar een Renault Clio. Er is een enorm aanbod beschikbaar. Op welke advertentie in het resultatenoverzicht zou je zelf klikken?

Dan het visuele aspect. Heel belangrijk, want goede foto’s leveren je vier keer zoveel leads op. Uit onderzoek is gebleken dat de klant meer getriggerd wordt door foto’s dan door de prijs van een auto. Zorg daarom voor een goede online presentatie met mooie, verzorgde foto’s. Je kan per Marktplaatsadvertentie 24 foto’s kwijt, vul de hele galerij.

Hoe ziet een goede fotopresentatie eruit? Zet de auto schoon en duidelijk in beeld. Fotografeer je buiten? Let dan ook even op de weersomstandigheden, fotografeer niet in de regen. Zet alle delen van de auto, zowel interieur als exterieur in beeld. Zorg ervoor dat er geen andere auto’s in beeld staan, dat leidt af.

Professionaliteit

Sommige autobedrijven hebben een mooie achterwand met bedrijfslogo waarvoor ze alle auto’s fotograferen. Dat straalt professionaliteit uit. Een andere mogelijkheid is de auto’s op een vast punt voor je bedrijfspand te fotograferen, met je bedrijfsnaam op de achtergrond.

Ambassadeur

Je advertentie heeft een potentiële koper verleid contact met je op te nemen. Wees ook bij telefonisch contact en andere vormen van communicatie galant en professioneel. Behandel je klanten zo netjes mogelijk en probeer ze als een gastheer naar je bedrijf toe te krijgen. Zo krijgen ze vertrouwen in je verhaal en product. Wees duidelijk en helder over wat je ze aanbiedt. Transparantie over prijzen, de historie van de auto en NAP is belangrijk voor kopers, en zeker voor de onzekere klant. Doe wat je belooft en je creëert ambassadeurs voor je bedrijf.

Reageer op dit artikel