artikel

Alweer een terugroepactie?!

Ondernemen Premium 2787

Kortgeleden schreef De Telegraaf over een terugroepactie van Ford. Alweer? Deze keer kunnen maar liefst 29.000 Nederlanders een brief verwachten met de vraag of ze hun koppelingsdrukplaat willen laten nakijken. Hoe bijzonder is zo’n terugroepactie eigenlijk? AMT dook in de cijfers.

Alweer een terugroepactie?!
Zit bomvol hightech, zo’n moderne (hybride) Ford. Wel hopen dat de koppeling, de rembekrachtiging, de wielen, de portieren, de CNG-tank en de cilinderkop een beetje heel willen blijven. Zijn Fords slechter dan andere auto’s?

Wie meer over terugroepacties wil weten, kijkt in het RDW-terugroepregister. Je vindt er de details over alle terugroepacties in Nederland sinds 2012. Fords jongste gaat over barsten in de koppelingsdrukplaat, die in gebruik is bij de C-Max, Focus, Galaxy, Kuga, Mondeo en S-max.

In het RDW Terugroepregister vindt je alle Nederlandse terugroepacties.

Brokken

Lees even mee als het gaat over de materiële gevolgen: “De koppeling kan slippen. Hierdoor is de rijsnelheid gereduceerd, zijn de voertuigprestaties beperkt en verspreidt de koppeling een geur. In extreme gevallen komen fragmenten van de koppeling/transmissie los en raken deze de componenten onder de motorkap.”

Letselschade

En dat zijn dan alleen nog maar de materiële gevolgen, de immateriële: “Brand met letselschade. Een (verkeers)ongeval met letselschade.” Heftig!

Naar de dealer of erkend reparateur

Goed, die 29.000 eigenaren krijgen dus een brief waarin staat dat ze zich met hun auto bij hun Ford-dealer of -erkend reparateur moeten melden. Die zal de koppeling testen en zo nodig repareren en bij voertuigen met start-stopsysteem zal hij ook de software aanpassen. Mooi, nu maar hopen dat dat gebeurt vóór er bij een van die auto’s stukken koppeling door de motorruimte geslingerd worden en er letselschade ontstaat.

Bijzonder?

Vraagje: het haalt De Telegraaf, maar eh.., is zo’n terugroepactie bijzonder? Antwoord: nou nee. Volgens het RDW-terugroepregister is dit al Fords zevende in 2018. De vorige ging over onjuiste detectie van oververhitting door de motorregelmodule. Daardoor zou het carter kunnen breken met ook weer mogelijk letselschade tot gevolg.

Gevaarlijk!

En er was een defect waardoor de rembekrachtiging zou kunnen uitvallen, er was een fout waardoor lichtmetalen wielen kunnen scheuren, een waardoor een portier tijdens het rijden onbedoeld kan openen, een waardoor de CNG-tank zou kunnen ontploffen en een waardoor de cilinderkop kan scheuren met mogelijk brand als gevolg. Allemaal heftig. En dat is dan alleen nog maar in 2018, zeven stuks in zeven maanden! Zijn Fords echt zo slecht?

Volkswagen en Opel hebben de dubieuze eer dit lijstje aan te voeren. Volvo doet het uitstekend.

Kies een Volvo

Niet in vergelijking met andere merken. Renault was dit jaar al goed voor negen terugroepacties. Dat is evenveel als ‘premiummerk’ Audi. En Opel en Volkswagen staan zelfs al op tien! Skoda doet het beter, met twee, en Alfa Romeo nog beter: één. Maar ja, hoeveel Alfa’s zijn er ook alweer verkocht de laatste jaren? Zo komt Rolls-Royce zelfs op nul. Nee, wie geen terugroepacties wil kiest een Volvo. Ondanks forse verkopen in de voorbije jaren staat de terugroepteller voor de Zweedse Chinezen dit jaar nog op nul.

Kaizen

En Toyota dan? Het merk van ‘Kaizen’ en ‘lean manufacturing’ (in de fabriek én de werkplaats)! Daarmee hoef je toch zeker niet terug naar de dealer vanwege een productiefout? Toch wel: vier terugroepacties in 2018. En bijzonder: de derde was defecte airbagsensor, terwijl bij de vierde een montagefout bij de terugroepactie op de airbagsensor moest worden hersteld…

Ook in de werkplaats is ‘In één keer goed’ wel zo efficiënt. Nul herhalingsbezoeken is moeilijk te realiseren. Tips voor minder herhalingsbezoeken zijn er wel.

Herhalingsbezoeken

Kortom, het lijkt erop dat fouten menselijk zijn. En dat ze overal voorkomen (In 2016 en ’17 samen had ook Volvo tien terugroepacties…). En zoals we bij Toyota zagen, zelfs in goed georganiseerde autobedrijven gaat het weleens mis. In jouw autobedrijf niet? Mooi. Houden zo! Voor al die andere bedrijven schreven we lang geleden al over het voorkomen van herhalingsbezoeken. In dat artikel vind je nog altijd actuele tips om ze zoveel mogelijk te voorkomen.

Hoeveel sjoemel-VWs moeten nog terug?

Wie echt alles in kaart wil hebben over terugroepacties, kijkt behalve op het RDW Kentekenregister ook op Kenteken.TV. Op die website biedt AMT-columnist Jasper Verweij tal van praktische tools. Je vindt er bijvoorbeeld hoeveel Sjoemel-VWs (je weet wel, die met EA 189-motor) hun herstel update nu hebben gehad. En dus ook hoeveel er nu nog steeds extra vuil rond rijden.

Reageer op dit artikel