artikel

Stap voor stap: Goed personeel vinden

Ondernemen Premium 629

Stap voor stap: Goed personeel vinden

Hoe kom je aan goede medewerkers? Terwijl sommige bedrijven voldoende gemotiveerde mensen weten te vinden, hebben andere ondernemers moeite om goed personeel te vinden. Wat kun je doen om de juiste sollicitanten naar je bedrijf te halen? Deze twaalf stappen helpen je bij het vinden van goed personeel.

Het werven van personeel moet geen tijdelijke bezigheid zijn, die alleen ingegeven is door de behoefte om een vacature te vullen. Vergeet kortcyclische ontwikkelingen. Met werving moet je altijd bezig zijn, want je huidige personeel is ook zo maar weer verdwenen. Via Facebook en LinkedIn is het voor andere bedrijven heel makkelijk om contact met jouw medewerkers te leggen en ze weg te kapen. Handel daarom anticyclisch, en probeer mensen altijd te interesseren in een functie in jouw bedrijf. Als er financiële ruimte is, breng dan de discipline op om consequent door te werven en op te leiden. Wanneer je een geschikte kandidaat hebt aangenomen, vraag dan of je de gegevens van de andere kandidaten mag bewaren. Die mensen kun je later nog eens benaderen.

Stap 1: Werk aan je naamsbekendheid

Vacature-CarXpert-Autobedrijf-GaasbeekMaak van personeelswerving een reclamecampagne. Mensen werken graag bij een bekend bedrijf. Zet de vacature op je website en deel ze via de sociale media. Plaats advertenties in huis-aan-huiskranten, schoolkranten en verenigingsbladen. Verspreid raamposters bij scholen en bibliotheken en vergeet je eigen pand niet. Maak reclame op de lokale radio, kabelkrant en het openbaar vervoer. Zet ‘Gezocht: nieuwe collega’ op je bedrijfsauto. Werk aan je naamsbekendheid en verstuur persberichten naar huis-aan-huisbladen en regionale kranten.

Stap 2: Denk vooruit

Sommige bedrijven gaan pas actief personeel werven op het moment dat het echt nodig is. Dat zorgt in de meeste gevallen voor tijdsdruk en een minder nauwkeurige selectie. Denk vooruit en plan bijtijds.

Stap 3: Schakel je personeel in

Laat je medewerkers meezoekenLaat je medewerkers meezoeken. Vraag het personeel of ze hun eigen Facebook- en LinkedIn-netwerk willen inschakelen om een collega te zoeken. Medewerkers die een nieuw personeelslid aanbrengen, voelen zich extra betrokken en gemotiveerd. Met een wervingsbonus spoor je hen aan.

Stap 4: Zoek in je netwerk

Neem deel aan een banenmarkt. Neem contact op met collega-ondernemers; misschien weten ze iemand. Neem ook contact op met oud-medewerkers; misschien zijn ze toe aan een nieuwe stap.

Stap 5: Biedt stageplekken aan

Zet de deur open voor talentZet de deur open voor talent. Een bedrijf dat leerbedrijf is, interne opleidingsmogelijkheden en stageplaatsen heeft, trekt makkelijker nieuw talent aan. Neem contact op met schooldecanen van relevante scholen en opleidingen en bied ze een rondleiding aan. Als talent welkom is, trekt dat open sollicitaties.

Stap 6: Benader potentiële werknemers

Trots op het vakWacht niet af. Je kunt meer doen dan passief op de reacties van sollicitanten wachten. Wees actief en nodig zelf mensen uit voor een sollicitatiegesprek. Vorig jaar las een ondernemer in AMT over een technicus, die een andere baan zocht. De ondernemer pakte direct de telefoon; de technicus werkt nu bij hem.

Stap 7: Stimuleer doorstroming

Laat personeel doorgroeienZoek binnen je eigen bedrijf naar personeel. Stimuleer de doorstroming en help medewerkers in de organisatie op te klimmen (met een opleidingsplan of cursussen). Het is vaak makkelijker om voor de onderste functies mensen te vinden dan voor functies waarvoor veel opleiding en ervaring vereist is.

Stap 8: Welke drempels zijn er?

Wat houdt mensen tegen om bij jouw bedrijf te werken? Kan de baan parttime? Biedt de baan kansen tot verdere ontwikkeling? Is er kans op doorstroming? Betaal je wel genoeg? Ga na welke drempels er zijn.

Stap 9: Schakel professionals in

Zoek je een schaap met vijf poten?Zoek je een schaap met vijf poten? Schakel dan professionals in. Uitzendbureaus en detacheringsbureaus zijn specialisten in werving en selectie. Niet goedkoop, maar je beschikt in korte tijd wel over gekwalificeerd personeel. Bovendien gebruiken goede mkb’ers het uitzend- of detacheringsbedrijf als aantrekkelijk wervingskanaal. Vergeet ook de zzp’ers niet.

Stap 10: Laat je ondersteunen

Laat je begeleiden. Veel ondernemers hebben een hekel aan sollicitatie-, functionerings-, beoordelings- en slechtnieuwsgesprekken. Voor een vast bedrag per medewerker huur je een Personeel- & Organisatie-specialist in, die bij deze gesprekken aanwezig is. Zaken als productiviteit, belastbaarheid, persoonlijke en professionele ontwikkeling, motivatie en opleiding krijgen dan systematisch aandacht. Het zorgt voor een lager verzuim, beter gemotiveerde medewerkers en een doorstroom van het personeel naar andere functies.

Stap 11: Wie doet wat?

Wat is de uitstraling van je bedrijf? Toppers werken liever bij een succesvol merk of bedrijf met een goede reputatie, dan bij een matig bedrijf met dito imago en een klein marktaandeel. Familiebedrijven trekken makkelijker goed personeel aan, deels omdat ze sterk op de relatie zijn gericht, maar het heeft ook met werving te maken. In veel gevallen ontvangt de eigenaar zelf de sollicitant, zodat het gesprek snel over de inhoud gaat.

Stap 12: Werk aan tevredenheid

Let op de achterdeur...Let op de achterdeur! Terwijl jij druk bent met nieuwe sollicitanten, oriënteren de werknemers die je al hebt zich misschien wel op een andere baan. Zorg dat je huidige werknemers tevreden zijn en betrek hen bij het bedrijf.

 

 

 

Zelf op zoek naar een andere baan of wil je een vacature plaatsen? Kijk dan eens op de AMT-vacatureportal

Reageer op dit artikel