nieuws

Honda maakt meer robottechnologie

Home

Al lang trekt Honda aandacht met zijn ‘robot-ruimtemannetje’ Asimo. In de loop der jaren leerde Asimo steeds bij, zoals de voor een robot lastige opgaaf van traplopen. Een hele nieuwe Asimo kan nu zelfs zichzelf besturen, niet alleen opdrachten van buitenaf uitvoeren. Een waar wonder van techniek, waarvoor Honda nu een apart programma Robotics heeft ingesteld. Dat moet praktisch bruikbare producten gaan opleveren.

Honda maakt meer robottechnologie

Kon de vorige Asimo de trap op en af lopen om u een kopje koffie te brengen, de nieuwe kan daarbij ook het tuinpad aflopen tussen een groep mensen door. Zonder tegen iemand op te botsen, ook al leidt zijn bestuurder hem daarvoor niet.

Op basis van deze nieuwe Asimo maakte Honda ook een afstandsbestuurde robotarm, om gevaarlijk werk te doen. Heel omzichtig noemt Honda het open en dicht draaien van kranen, op moeilijk bereikbare plaatsen met veel obstakels. Bijvoorbeeld in verwoeste kerncentrales, om eens iets te noemen?

Drie hoofdzaken ontwikkeld

Wat Honda vooral wilde, was zijn robot zelfstandig handelen aan te leren. Daarvoor waren drie voorwaarden nodig, zeggen ze. Asimo moest zijn evenwicht kunnen bewaren door snel een been uit te steken, om zich overeind te houden. Hij moest ook leren de gegevens van verschillende sensors te combineren, om verandering in situaties te beoordelen. En daarmee moest hij zelf leren hoe daarop te reageren, zonder commando’s van buitenaf.

Zo kan de nieuwe Asimo nu vooruit en achteruit rennen, en op één of twee benen hopsen. Hij kan automatisch mensen ontwijken die op zijn pad komen, met zijn geluid- en beeldsensoren herkent hij individuele personen zowel op zicht als aan hun stem, ook in een gezelschap. Hij kan beoordelen waarheen iemand loopt en op tijd zijn koers wijzigen.

57 motoren besturen

Op versterkte benen heeft hij nu geen moeite om over ongelijke oppervlakken te lopen zonder om te vallen. In zijn handpalmen en elke vinger zitten aanraakgevoelige sensoren en krachtsensoren, zodat hij een stuk handiger werd.

Hiermee kan deze robot de dop van een fles draaien, en een glas of plastic bekertje vasthouden zonder het fijn te knijpen. Daarbij is de 130 cm lange Asimo afgevallen (naar 48 kg) en kan hij sneller lopen (9 km/h). Tot 57 motortjes moeten tegelijk worden aangestuurd om Asimo zijn kunstjes te laten uithalen.

Toegepaste robottechniek

Dezelfde technieken zijn gebruikt voor een robotarm op een rijdend onderstel. Die is nog niet zelfdenkend en niet even handig als Asimo, maar wel kleiner, lichter en vast een heel stuk goedkoper.

Honda gebruikt de robottechniek ook om een loophulp te maken voor mensen met verzwakte benen.

De techniek voor het evenwicht houden zat al verwerkt in de experimentele U3-X eenwieler. Al die kennis wordt nu samengebracht onder de titel Honda Robotics, waarbij technieken uit de vooral experimentele ontwikkeling praktische toepassingen moeten krijgen.

Het ligt voor de hand dat herkennen van de omgeving, en reageren op verandering daarin zoals Asimo heeft geleerd ook kan bijdragen aan veiligheidssystemen in de auto. Het evenwichtssysteem kan vast wat opleveren voor nog betere stabiliteitsregeling in auto’s.

Of bedoelt Honda gewoon dat deze experimenten duur zijn, en liefst ook eens opbrengst uit verkoopbare producten moeten gaan leveren?

Peter Fokker (Redactie AMT)



Reageer op dit artikel