nieuws

Keyless entry voor Volkswagen Golf-klasse

Home

Tegen een vrij bescheiden meerprijs van 395 euro kan nu ook de Volkswagen Golf, samen met diens afgeleide modellen Scirocco en Tiguan, voorzien worden van KESSY. Dat is een elektronisch sleutelsysteem voor ontgrendelen van auto en startblokkering. Comfortabel, maar technisch complex. Een uitdaging voor de werkplaats…

Keyless entry voor Volkswagen Golf-klasse

De afkorting staat voor Keyless Entry Start SYstem. Om het een nog luxer uitstraling te geven zegt VW erbij dat dit slotsysteem oorspronkelijk werd ontwikkeld voor het topmodel Phaeton. Maar het is ook op de Passat al langer leverbaar.

Extra antennes en knoppen

Bij dit systeem kan de autosleutel op zak blijven. Detectors opzij en achterin de auto signaleren wanneer de sleutel binnen anderhalve meter afstand komt. Ze geven dan een sein aan een extra elektronica-unit bij die van de centrale vergrendeling.

Aanraken van een deurgreep, of het VW-logo op de achterklep doet dan het slot openspringen. De achterklep kan apart open, zonder deuren te ontgrendelen. Er zit ook een antenne in het interieur, om de sleutel waar te nemen en het elektrisch stuurslot te bedienen. Tegelijk wordt de startblokkering opgeheven. Met een startknop wordt de motor gestart of uitgezet.

Vele beveiligingen

In de deurgrepen zit een vergrendelsensor, die bij aanraken de auto afsluit. Op voorwaarde dat geen elektronische sleutel in het interieur wordt waargenomen. Het is niet mogelijk per ongeluk de sleutel in een bergvak te vergeten en van buitenaf de auto af te sluiten.

Voor noodgevallen kan het portierslot mechanisch met een noodsleutel bediend worden. Alleen voor openen en sluiten, als de elektronische ontgrendeling niet werkt wordt de startblokkering niet opgeheven. Bijvoorbeeld, heel voor de hand liggend, als de batterij in de elektronische sleutel leeg is.

Bij dealers inleren

KESSY is een omvangrijk systeem, met een reeks beveiligingen. Zo is er een beveiliging op de naderingssensor, zodat bij parkeren vlak naast iets bewegends zoals struiken de sensor niet continu zoekt naar een sleutelcode en daarmee de accu uitput.

Verder is deze keyless entry via het CAN-netwerk aan meerdere regelunits gekoppeld, die allen de sleutelcode moeten herkennen. Zo is het onmogelijk door één elektronica-unit te verwijderen of wisselen de auto onrechtmatig mee te nemen.

Keerzijde van al die sensoren en beveiligingen is, dat het zonder diagnosetester vrijwel onmogelijk is de oorzaak van defecten in het KESSY-systeem te vinden. Plus dat als extra beveiliging alleen een merkdealer via internet en de fabrikant een (vervangende) KESSY kan programmeren.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Video: Zo werkt Kessy.

Reageer op dit artikel