Zo bereidt VGTC de werkplaats voor op trucktechniek van de toekomst

Zo bereidt VGTC de werkplaats voor op trucktechniek van de toekomst
De werkplaats van Volvo Group Truck Center Aalsmeer. Foto's en video: Mike Tekst en Beeld

De trucktechnici en de werkplaatsen van Volvo Group Truck Center (VGTC) gaan met hun tijd mee en bereiden zichzelf voor op de trucktechniek van de toekomst. In de vestiging in Aalsmeer laat projectcoördinator aftersales Ricky Fräsdorf aan AMT zien wat daar allemaal bij komt kijken.

Werkplaatspaspoort

Volvo Group Truck Center Aalsmeer

Plaats: Aalsmeer Aantal medewerkers (werkplaats): 14 Bouwjaar pand: 1988 Oppervlakte werkplaats: 1.220 m2 Werkplaatsontwerp: (verbouwingen) Charles Zakelijke Huisvesting Werkplaatsinrichting: Maha, Brekupa, diverse andere leveranciers Hefbruggen: 2x inspectieput (werkplaats + teststraat), 1x vierkolommer, 1x tweekolommer, 2x mobiel hefsysteem Laatste verbouwing: 2014 (receptieruimte) Nieuwste aankoop: Vloeistofbulkopslag en vloeistoftapsysteem (2023), DC-snellader en laadinfrastructuur buitenterrein (2023) Onderdelenleverancier: Volvo Group

VGTC is een dealergroep met elf vestigingen in de Randstad. Alle vestigingen zijn druk bezig met vernieuwing, verduurzaming en elektrificatie. Ook de vestiging in Aalsmeer, vlakbij de bloemenveiling en luchthaven Schiphol, heeft op dit vlak grote stappen gezet, vertelt projectcoördinator aftersales Ricky Fräsdorf van VGTC. “We hebben alles aangepakt, van de werkprocessen en de werkplaatsinrichting tot het verduurzamen van het pand en alle afvalstromen. In de loop van dit jaar moet alles klaar zijn.”

De vernieuwingsslag sluit aan bij de strategie van Volvo Group. De fabrikant zet nadrukkelijk in op elektrificatie en verduurzaming. Ook de aftersalesorganisatie gaat hierin mee. Of het nu gaat om een FH Electric of om een FH I-Save met de nieuwe D13TC-dieselmotor, de trucktechnici en de werkplaats zijn er klaar voor.

Tekst gaat door onder de video

VGTC streng op veiligheid

Sinds 2021 werkt VGTC volgens de principes van Lean. Deze filosofie houdt in dat de bedrijfsprocessen en de werkprocessen elke dag met kleine stapjes worden verbeterd. Zo begint elke vestiging met een dagstart. Tijdens de dagstart neemt de chef werkplaats samen met het team de dag door. Hierbij komen actiepunten, verbeterpunten en andere bijzonderheden aan bod. Binnen de werkprocessen legt VGTC opvallend veel nadruk op werkveiligheid. “We werken afwisselend aan dieseltrucks en aan elektrische trucks. Bij een dieseltruck zijn de veiligheidsmarges klein. Bij een e-truck zijn er geen veiligheidsmarges. Daarom werken we aan alle voertuigen altijd volgens de strengste veiligheidsregels.”

Ricky Fräsdorf begon zijn loopbaan als trucktechnicus. Als projectcoördinator aftersales is hij verantwoordelijk voor het verduurzamen en optimaliseren van de werkplaatsen van VGTC.
Ricky Fräsdorf begon zijn loopbaan als trucktechnicus. Als projectcoördinator aftersales is hij verantwoordelijk voor het verduurzamen en optimaliseren van de werkplaatsen van VGTC.

Digitaal vloeistofafgiftesysteem

Onafhankelijk van de aandrijflijn zitten moderne trucks boordevol elektronica- en telematicasystemen. In de truckwerkplaats krijgt elektronica een steeds grotere rol. “Een diagnoselaptop is tegenwoordig net zo onmisbaar als een kar met handgereedschap”, vertelt Ricky. In het kader van duurzaamheid en efficiency is VGTC in Aalsmeer overgestapt op papierloos werken. De trucktechnici hebben een tablet met digitale werkorders.

Ook het nieuwe vloeistofafgiftesysteem van Brekupa werkt digitaal. De tappunten voor motorolie, cardanolie, koelvloeistof en ruitensproeiervloeistof zijn voorzien van digitale afgiftemeters. “Na het scannen van de werkorder geeft het systeem automatisch de juiste hoeveelheid vloeistof af. Vroeger liep iedereen heen en weer met kannen. Het nieuwe systeem bespaart tijd, voorkomt geknoei en de werkorder klopt altijd.”

Drive through

Ondanks alle vernieuwing en verandering blijft de truckwerkplaats van VGTC in Aalsmeer gewoon een truckwerkplaats zoals iedereen die kent. De hoofdwerkplaats en de APK-teststraat hebben een drive through-indeling met overheaddeuren bij de ingang en de de uitgang. Trucks kunnen vooruit de werkplaats in en weer uit rijden. Met twee inspectieputten, twee mobiele hefsystemen en verschillende soorten hefbruggen kunnen de technici aan alle soorten, maten en lengtes trucks, bedrijfswagens en opleggers werken.

Elektrische PTO

In de nieuwbouwhal, die aan de hoofdwerkplaats grenst, bereiden trucktechnici splinternieuwe trucks voor op ombouw en inbouw. Elektrische trucks hebben een elektrische PTO waarop elektrische opbouw- en hulpsystemen kunnen worden aangesloten. Op het buitenterrein staat sinds kort een 60120 kW DC-snellader die geschikt is voor het opladen van e-trucks en andere e-voertuigen. “Het kopen van de snellader is relatief eenvoudig. Het aanleggen en het aansluiten van de laadinfrastructuur naar het pand en de aansluiting op het elektriciteitsnet regelen is een stuk complexer”, weet Ricky uit ervaring.

Afvalstromen

In het kader van duurzaamheid wordt het bedrijfspand, dat uit 1988 stamt, in 2024 voorzien van verbeterde isolatie om het energieverbruik te verlagen. Met de plaatsing van zonnepanelen wekt het pand straks een groot deel van de eigen energie op. Verder is VGTC bezig met het optimaliseren van de afvalstromen, vult Ricky Fräsdorf aan. “Omdat we ons bedrijfsafval nauwkeuriger scheiden, is het beter geschikt voor hergebruik. Dat lijken misschien details, maar het past allemaal in de strategie van Volvo Group om in 2040 NET-ZERO te zijn.”

Eigen academy VGTC

Investeren in duurzaamheid betekent ook dat VGTC op grote schaal investeert in opleiding en training voor medewerkers. Dat gebeurt voor een deel binnen de eigen VGTC Academy die de dealergroep zelf heeft opgezet. “We hebben het geluk dat onze technici open staan voor verandering”, besluit Ricky. “De overgang naar elektrische aandrijving blijft voor veel mensen wennen, maar iedereen pakt het enthousiast op. Het kost nooit moeite om trainingsplekken te vullen. Ook niet voor EV-techniek. Ik ben mijn loopbaan zelf begonnen als trucktechnicus en ik vind de technische ontwikkelingen razend interessant. Soms jeuken mijn handen om er zelf mee aan de slag te gaan. Als je jezelf wilt blijven ontwikkelen dan is trucktechnicus echt een droombaan. Helemaal als je in een moderne werkplaats werkt.”

9 werkplaatsvragen aan Ricky Fräsdorf, projectcoördinator aftersales VGTC

  1. 1

  2. 2

  3. 3

  4. 4

  5. 5

  6. 6

  7. 7

  8. 8

  9. 9

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Een monteur belt Turbo's Hoet met de vraag of we even kunnen meedenken. Hij leest code P0299 bij een Volkswagen Polo 1.4 TDI. Underboost, oftewel de...

Geblokkeerde Audi Q8 e-tron in de werkplaats van Autofix Support. Kunnen zij er weer beweging in krijgen? - Foto: Ewoud Perrots

Diagnosetip uit de praktijk: Audi Q8 e-tron met blokkade

Een Audi Q8 e-tron staat geblokkeerd na een foutmelding op de elektrische installatie. De eigenaar kan niet meer voor- of achteruit. Autofix Support...

Foto: Shutterstock

Zo herken je problemen met de natte distributieriem

Hoe herken je problemen met de natte distributieriem? Waardoor ontstaan ze? En waar moet je als autotechnicus op letten bij vervangen? Samen met...

Groot feest na de prijsuitreikingen van Skills the Finals in de Brabanthallen in Den Bosch. Foto: Skills Heroes

Skills the Finals - And the winner is...

Onlangs schreven we over Skills Heroes. Tijdens deze vakwedstrijden voor mbo-studenten strijden leerlingen uit heel Nederland om de beste te worden...

Quinty vertelt monter waarom zij zo trots is  op het vak.

Trots op het vak: Quinty de Boer

De 17-jarige Quinty is trots op haar vak. Ze heeft het ontzettend naar haar zin bij Opel-specialist Garage Rentenaar. "Ik ben erg trots op het feit...

Autotechnica in drie etappes, de laatste stands die je niet mag missen!

Autotechnica in drie etappes, de laatste stands die je niet mag...

Op 24 maart starten drie dagen AutoTechnica. Tegen de trend in groeit de autovakbeurs in Brussels Expo als kool. De catalogus telt al 440 exposanten...