Zo bereidt VGTC de werkplaats voor op trucktechniek van de toekomst

Zo bereidt VGTC de werkplaats voor op trucktechniek van de toekomst
De werkplaats van Volvo Group Truck Center Aalsmeer. Foto's en video: Mike Tekst en Beeld

De trucktechnici en de werkplaatsen van Volvo Group Truck Center (VGTC) gaan met hun tijd mee en bereiden zichzelf voor op de trucktechniek van de toekomst. In de vestiging in Aalsmeer laat projectcoördinator aftersales Ricky Fräsdorf aan AMT zien wat daar allemaal bij komt kijken.

Werkplaatspaspoort

Volvo Group Truck Center Aalsmeer

Plaats: Aalsmeer Aantal medewerkers (werkplaats): 14 Bouwjaar pand: 1988 Oppervlakte werkplaats: 1.220 m2  Werkplaatsontwerp: (verbouwingen) Charles Zakelijke Huisvesting Werkplaatsinrichting: Maha, Brekupa, diverse andere leveranciers Hefbruggen: 2x inspectieput (werkplaats + teststraat), 1x vierkolommer, 1x tweekolommer, 2x mobiel hefsysteem Laatste verbouwing: 2014 (receptieruimte) Nieuwste aankoop: Vloeistofbulkopslag en vloeistoftapsysteem (2023), DC-snellader en laadinfrastructuur buitenterrein (2023) Onderdelenleverancier: Volvo Group

VGTC is een dealergroep met elf vestigingen in de Randstad. Alle vestigingen zijn druk bezig met vernieuwing, verduurzaming en elektrificatie. Ook de vestiging in Aalsmeer, vlakbij de bloemenveiling en luchthaven Schiphol, heeft op dit vlak grote stappen gezet, vertelt projectcoördinator aftersales Ricky Fräsdorf van VGTC. “We hebben alles aangepakt, van de werkprocessen en de werkplaatsinrichting tot het verduurzamen van het pand en alle afvalstromen. In de loop van dit jaar moet alles klaar zijn.”

De vernieuwingsslag sluit aan bij de strategie van Volvo Group. De fabrikant zet nadrukkelijk in op elektrificatie en verduurzaming. Ook de aftersalesorganisatie gaat hierin mee. Of het nu gaat om een FH Electric of om een FH I-Save met de nieuwe D13TC-dieselmotor, de trucktechnici en de werkplaats zijn er klaar voor.

Tekst gaat door onder de video

VGTC streng op veiligheid

Sinds 2021 werkt VGTC volgens de principes van Lean. Deze filosofie houdt in dat de bedrijfsprocessen en de werkprocessen elke dag met kleine stapjes worden verbeterd. Zo begint elke vestiging met een dagstart. Tijdens de dagstart neemt de chef werkplaats samen met het team de dag door. Hierbij komen actiepunten, verbeterpunten en andere bijzonderheden aan bod. Binnen de werkprocessen legt VGTC opvallend veel nadruk op werkveiligheid. “We werken afwisselend aan dieseltrucks en aan elektrische trucks. Bij een dieseltruck zijn de veiligheidsmarges klein. Bij een e-truck zijn er geen veiligheidsmarges. Daarom werken we aan alle voertuigen altijd volgens de strengste veiligheidsregels.”

Ricky Fräsdorf begon zijn loopbaan als trucktechnicus. Als projectcoördinator aftersales is hij verantwoordelijk voor het verduurzamen en optimaliseren van de werkplaatsen van VGTC.
Ricky Fräsdorf begon zijn loopbaan als trucktechnicus. Als projectcoördinator aftersales is hij verantwoordelijk voor het verduurzamen en optimaliseren van de werkplaatsen van VGTC.

Digitaal vloeistofafgiftesysteem

Onafhankelijk van de aandrijflijn zitten moderne trucks boordevol elektronica- en telematicasystemen. In de truckwerkplaats krijgt elektronica een steeds grotere rol. “Een diagnoselaptop is tegenwoordig net zo onmisbaar als een kar met handgereedschap”, vertelt Ricky. In het kader van duurzaamheid en efficiency is VGTC in Aalsmeer overgestapt op papierloos werken. De trucktechnici hebben een tablet met digitale werkorders.

Ook het nieuwe vloeistofafgiftesysteem van Brekupa werkt digitaal. De tappunten voor motorolie, cardanolie, koelvloeistof en ruitensproeiervloeistof zijn voorzien van digitale afgiftemeters. “Na het scannen van de werkorder geeft het systeem automatisch de juiste hoeveelheid vloeistof af. Vroeger liep iedereen heen en weer met kannen. Het nieuwe systeem bespaart tijd, voorkomt geknoei en de werkorder klopt altijd.”

Drive through

Ondanks alle vernieuwing en verandering blijft de truckwerkplaats van VGTC in Aalsmeer gewoon een truckwerkplaats zoals iedereen die kent. De hoofdwerkplaats en de APK-teststraat hebben een drive through-indeling met overheaddeuren bij de ingang en de de uitgang. Trucks kunnen vooruit de werkplaats in en weer uit rijden. Met twee inspectieputten, twee mobiele hefsystemen en verschillende soorten hefbruggen kunnen de technici aan alle soorten, maten en lengtes trucks, bedrijfswagens en opleggers werken.

Elektrische PTO

In de nieuwbouwhal, die aan de hoofdwerkplaats grenst, bereiden trucktechnici splinternieuwe trucks voor op ombouw en inbouw. Elektrische trucks hebben een elektrische PTO waarop elektrische opbouw- en hulpsystemen kunnen worden aangesloten. Op het buitenterrein staat sinds kort een 60120 kW DC-snellader die geschikt is voor het opladen van e-trucks en andere e-voertuigen. “Het kopen van de snellader is relatief eenvoudig. Het aanleggen en het aansluiten van de laadinfrastructuur naar het pand en de aansluiting op het elektriciteitsnet regelen is een stuk complexer”, weet Ricky uit ervaring.

Afvalstromen

In het kader van duurzaamheid wordt het bedrijfspand, dat uit 1988 stamt, in 2024 voorzien van verbeterde isolatie om het energieverbruik te verlagen. Met de plaatsing van zonnepanelen wekt het pand straks een groot deel van de eigen energie op. Verder is VGTC bezig met het optimaliseren van de afvalstromen, vult Ricky Fräsdorf aan. “Omdat we ons bedrijfsafval nauwkeuriger scheiden, is het beter geschikt voor hergebruik. Dat lijken misschien details, maar het past allemaal in de strategie van Volvo Group om in 2040 NET-ZERO te zijn.”

Eigen academy VGTC

Investeren in duurzaamheid betekent ook dat VGTC op grote schaal investeert in opleiding en training voor medewerkers. Dat gebeurt voor een deel binnen de eigen VGTC Academy die de dealergroep zelf heeft opgezet. “We hebben het geluk dat onze technici open staan voor verandering”, besluit Ricky. “De overgang naar elektrische aandrijving blijft voor veel mensen wennen, maar iedereen pakt het enthousiast op. Het kost nooit moeite om trainingsplekken te vullen. Ook niet voor EV-techniek. Ik ben mijn loopbaan zelf begonnen als trucktechnicus en ik vind de technische ontwikkelingen razend interessant. Soms jeuken mijn handen om er zelf mee aan de slag te gaan. Als je jezelf wilt blijven ontwikkelen dan is trucktechnicus echt een droombaan. Helemaal als je in een moderne werkplaats werkt.”

9 werkplaatsvragen aan Ricky Fräsdorf, projectcoördinator aftersales VGTC

  1. 1

  2. 2

  3. 3

  4. 4

  5. 5

  6. 6

  7. 7

  8. 8

  9. 9

Deze ‘virtuele’ trekker demonstreerde dat Mahle vrijwel alles rond elektrische aandrijving in huis heeft, tot aan brandstofcellen en een koelsysteem voor batterij of brandstofcel. - Foto: Mahle

Mahle komt met beresterke e-as voor trucks

Linksom of rechtsom zullen er in alle klassen elektrische trucks moeten komen. Met motoren in de achteras, gevoed door batterij of brandstofcel. Toeleverancier Mahle laat zien dat ze er klaar voor zijn, met een elektrisch gemotoriseerde achteras die bijna continu vol vermogen van 520 kW kan bieden.

Productie van de eActros 600 in Wörth. - Foto: Daimler Trucks

Daimler start serieproductie van eActros 600 in Wörth

Daimler Truck heeft de serieproductie van de Mercedes-Benz eActros 600 officieel gestart in de fabriek in Wörth. Het nieuwe elektrische model is ontworpen voor langeafstandstransport en combineert een actieradius van 500 kilometer met innovatieve productietechnologieën.

Foto: Renault Trucks

E-Tech T van Renault Trucks rijdt 600 km elektrisch met E-axle...

Renault Trucks lanceert in 2025 de E-Tech T, een elektrische vrachtwagen met een actieradius van 600 km per batterijlading.

Foto en video: Mike Tekst & Beeld

De SJEMfabriek: werkplaats met een missie | VIDEO

De SJEMfabriek is een werkplaats met een missie: jongeren die niet in het reguliere onderwijssysteem passen opleiden tot autotechnici. Hoe doen ze dat? AMT ging op bezoek en maakte een video.

VA Motorsport is gespecialiseerd in het maken van rolkooien. Maar het bedrijf doet veel meer. AMT ging er op bezoek.. Foto's: Mike Tekst en beeld

De werkplaats van VA Motorsport: het geheim van goede rolkooien

Als je je passie volgt, kom je vanzelf terecht op de plek waar je thuishoort. Misschien geldt dit niet voor iedereen, maar het geldt beslist voor Ad Verkuijlen (64) en Guus van Lankveld (28). Ondanks het leeftijdsverschil hebben de twee dezelfde grote liefde voor hun werk en voor hun onderneming. Als het met autosport, rolkooien of metaalbewerking te maken heeft, dan is de kans groot dat VA Motorsport een maatwerkoplossing in huis heeft.

MAN completeert het elektrisch gamma met de eTGL, en geeft aan volgend jaar onder meer in Nederland te zullen testen met een waterstof verbrandingsmotor truck.

Stroom en waterstof domineren IAA Transportation

Zet bij personenauto's twijfel in hoe snel we elektrisch moeten worden, de IAA bedrijfswagenshow toont een heel ander gezicht. Decarboniseren stond er als het ware in vette neonletters bij. Met een stortvloed aan primeurs, bij autoshows niet meer zo gebruikelijk. Wat zijn de hoogtepunten?

Foto en video: Mike Tekst & Beeld

VA Motorsport: kooivechters en racepreppers | VIDEO

In deze video zijn we te gast bij VA Motorsport. Dit bedrijf ademt motorsport en engineering, en specialiseert onder meer in het maken van rolkooien. Kijk mee!

De werkplaats van Harrie Arendsen geeft de technici het gevoel alsof ze overdekt in de buitenlucht staan de sleutelen. - Foto's en video: Mike Tekst en Beeld

Duurzame werkplaats van Harrie Arendsen: alsof je overdekt in de...

Zeven jaar na de oplevering leiden aftersalesmannen Harry Brouwer en Edwin Konijnenberg AMT opnieuw rond door de werkplaats van Volvo-dealer Harrie Arendsen in Hengelo (Ov).