BorgWarner toont nieuwe 800V power module
BorgWarner introduceert een nieuwe dubbelzijdig gekoelde 800V SiC-power module en een multilevel inverter voor efficiëntere elektrische voertuigen.
Een economische crisis vormt niet direct het ideale klimaat voor de overgang naar elektrisch rijden. Want dat is nog duur, tenzij er ruime subsidies zijn. En de infrastructuur moet er komen, zoals laadpunten. Autofabrikantenclub ACEA waarschuwt dat er te weinig schot in zit en verwacht daarom minder elektrische auto's op de weg. Het Platform Elektrische Mobiliteit van de RAI Vereniging kijkt ook verder vooruit, naar brandstofcellen.
BorgWarner introduceert een nieuwe dubbelzijdig gekoelde 800V SiC-power module en een multilevel inverter voor efficiëntere elektrische voertuigen.
Om een elektrische truck een bruikbare actieradius te geven heb je een grote batterij nodig. En om die vlot te kunnen snelladen komen er laadpunten die 1 megawatt vermogen leveren. Nu kondigt BYD aan ook op personenauto's een megawatt te gaan loslaten. De auto's die dat aankunnen rijden al in China. Batterijfabrikant CATL volgt op de voet.
We spraken er op de redactie pas nog over: jammer dat je aan vier vette elektromotoren in een megawatt supersportwagen niks opwindends ziet. Vandaar dat in die zeer exclusieve klasse de benzinemotor nog niet verdwijnt. Zoals in de een ietsje hybride Zenvo Aurora.
Onderzoekers hebben een efficiëntere manier ontdekt om kooldioxide om te zetten in methanol, een schoner alternatief voor brandstof. De nieuwe methode verhoogt de efficiëntie met 66%, wat de productie sneller en goedkoper maakt.