nieuws

Elektron HS-1000: krachtpatser onder de acculaders

Werkplaats & Onderhoud

Elektron HS-1000: krachtpatser onder de acculaders

Tijdrovende diagnosewerkzaamheden aan een moderne auto, ontaarden meestal in een lege accu. Die is door de vele elektrische verbruikers binnen de kortste keren uitgeput. De oplossing: een elektronicaveilige acculader die het boordnet tijdens de diagnose op spanning houdt. Dat moet bij de met elektrische systemen volgehangen topmodellen een zeer krachtig type zijn. De nieuwe HS-1000 van Elektron levert 70A!

Steeds vaker wordt de acculader ingezet als extra energiebron bij het uitvoeren van tijdrovende diagnosewerkzaamheden aan de auto. Vooral auto’s uit het topsegment zitten zo volgestopt met elektronische systemen dat de accu binnen een half uur is uitgeput wanneer de motor niet loopt. Een 30A lader schiet bij auto’s als een Volkswagen Touareg of Audi A8 al te kort voor dit ‘bijvoeden’. De autofabrikanten onderkennen dit probleem. Samen met BMW, DaimlerChrysler en Volkswagen ontwikkelde de Duitse fabrikant Elektron een acculader die z’n mannetje staat. De HS-1000 levert maar liefst 70A, ruim voldoende om auto’s uit het topsegment van elektrische energie te voorzien.

Bedieningsfouten zijn uitgesloten en de monteur wordt via een display en menusturing geïnstrueerd. Zes verschillende talen zijn geprogrammeerd en mocht de monteur daar nog geen raad mee weten: nog meer talen zijn op cd-rom beschikbaar.

De HS-1000 is geschikt voor zowel 12 als 24 Volt accu’s en laadt naast conventionele accu’s ook onderhoudsvrije calcium typen, gel accu’s en AGM accu’s op. De machine kiest zelf de optimale laadkarakteristiek. Bij de lader worden vijf meter lange laadkabels geleverd.

Ravam is de Nederlandse importeur van Elektron-laders.

Auke Cupédo (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel