artikel

Emissietest aan moderne designuitlaat, hoe doe je dat?

Werkplaats & Onderhoud Premium 1651

Emissietest aan moderne designuitlaat, hoe doe je dat?

Emissietest aan de uitlaat? Tegenwoordig vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe sluit je immers je testapparatuur aan op een verborgen uitlaat? Of op zo’n modern in de bumper geïntegreerd exemplaar? JN Testapparatuur presenteert de oplossing, met trots!

Mailtje van Jan Nijboer van JNT: “Goedemiddag Erwin. Met trots presenteer ik jou hierbij onze nieuwe JNT-nulemissie-unit, type JAN3, voor onze roetmeter die ook gebruikt kan worden bij de viergastest en de fijnstofmeting.”

Simpel en snel

Nijboer legt uit dat er steeds meer auto’s op de markt komen met verborgen of in de bumper geïntegreerde uitlaten. Als equipmentleverancier zag hij het daarom als zijn taak daar een passende uitlaatgasafzuiging voor te maken: “Ons doel was om met een zo simpel en snel mogelijk werkend systeem te komen.”

Verborgen uitlaat? Daar past de siliconen sok met 2,5 meter slang op.

Jantje blijft aan de kant

Hoe de JNT-oplossing werkt? “Veel auto’s hebben een enkele ronde, eventueel verborgen, uitlaat. Om die te meten blijft ‘Jantje’ aan de kant staan en sluiten we de siliconen sok met 2,5 meter slang aan. Maar bij de ovale of in de bumper geïntegreerde uitlaat steken we de sonde in de uitlaat, rollen we de trechter iets naar voren en zetten hem op de rem om beschadigingen aan de auto te voorkomen.”

Twee uitlaten?

Maar auto’s met dat type uitlaat hebben er meestal twee: “Bij twee uitlaten plaatsen we de (als optie verkrijgbare) tweede trechter van rubber bij de tweede uitlaat. De trechter met uitlaatsonde is overigens ook in rubber leverbaar.”

Ook trucks

En bij trucks? “Voor een vrachtwagenunit wordt de 150 mm aansluiting vergroot naar 200 mm.”

Het NMI heeft JNT’s oplossing inmiddels getest en concludeerde dat die de roetmeting niet beïnvloedt. Dat leverde de JAN3 een TC (Typegoedkeurings Certificaat) op.

Bij een uitlaat met designstuk in de bumper: sonde in de uitlaat, trechter iets naar voren en op de rem om beschadigingen aan de auto te voorkomen. Voor de tweede uitlaat is er (als optie) een tweede trechter. Die is van rubber.

Prijs

“De nulemissie inclusief trolley met 2,5 meter slang en siliconen aansluitstuk is € 550”, zegt Nijboer. “De tweede trechter met trolley is € 250,-. Reken voor de slangen naar de trechters toe een meerprijs van € 150 tot € 300.”

Reageer op dit artikel