artikel

Thema Aircoservice: Nu investeren in R1234yf-aircoservice?

Werkplaats & Onderhoud Premium 31

Thema Aircoservice: Nu investeren in R1234yf-aircoservice?

We zien dat veel autobedrijven nu overwegen om een R1234yf-aircoservice aan te schaffen. Wat is nu wijsheid? Investeren in aircoservice: doen of niet doen? En als je het doet, waarop moet je dan letten, wat heb je nog meer nodig en wat kun je eigenlijk rekenen voor aircoservice? Oh, en als we toch aan het vragen zijn, wat is er eigenlijk aan de hand met de prijzen van koudemiddelen?

Veel vragen. Gelukkig is er ook veel deskundigheid voor handen. We gingen te raden bij negen leveranciers die helpen bij aircoservice. Zeven van hen leveren aircomachines. Op alfabetische volgorde: CBX (Brainbee), Dometic (Waeco), Explora (Texa en Ecotechnics), Rocartech (Brainbee), Saarloos (Beissbarth en Oksys) Snap-on (Sun), Würth (Wabco-Würth). De andere twee zijn Forté en Tunap. Die beide reinigingsspecialisten concentreren zich op het schoonhouden van verdamper en de behuizing van het pollenfilter.

Investeren in aircoservice; nu ook voor het universeelbedrijf?

Ok, eerste vraag: Veel dealers en schadeherstelbedrijven hebben inmiddels een R1234yf-aircoservicestation, wordt het nu ook tijd voor het universeel autobedrijf om in aircoservice aan auto’s met het nieuwe gas te investeren?

“Een machine die beide gassen aankan, zoals de Texa 780 R Bigas (gehomologeerd door Mercedes), is voordelig in aanschaf en in onderhoud en service”, zegt Explora. Met het Airco Service Concept helpt Explora ook met de uitstraling.

“Een machine die beide gassen aankan, zoals de Texa 780 R Bigas (gehomologeerd door Mercedes), is voordelig in aanschaf en in onderhoud en service”, zegt Explora. Met het Airco Service Concept helpt Explora ook met de uitstraling.

Op zich een goede vraag, maar als je hem stelt aan de leveranciers van aircoservice-apparatuur kun je het antwoord vooraf wel vermoeden. En inderdaad, we krijgen van alle zeven een volmondig “Ja!”. Interessanter is daarom de motivatie.

R134a niet meer toegestaan

Veelgenoemd: Vanaf 2017 is R134a niet meer toegestaan in nieuwe auto’s en veel fabrikanten waren er al veel eerder mee gestopt. De eerste auto’s met het nieuwe gas zijn nu dus al vier jaar.

Je zult ze dus meer en meer gaan zien in het universeelbedrijf. “En”, zegt CBX: “Nee verkopen is geen optie. De klant kijkt dan verder en komt wellicht niet meer bij je terug.”

Dometic ziet nog een argument: “Aircoservice levert vaak vervolgwerk op, denk vooral aan lekzoeken en condensor vervangen.” Rocartech voegt daar aan toe: “Veel van onze klanten hebben al geïnvesteerd in de BrainBee R1234yf-machine. Zij lopen daarmee voor op veel collegabedrijven. Vaak leveren zij ook service voor die bedrijven.”

Verder geldt natuurlijk ook gewoon het argument dat altijd al voor R134a-apparaten gold: mobiele airco-installaties verliezen koudemiddel, 5 tot 7 % per jaar, zegt Explora: “Daardoor wordt de koelcapaciteit minder. En minder koudemiddel betekent ook verminderde smering en daarmee kans op compressorschade.”

“Onze klanten leveren aircoservice voor prijzen van € 175 tot € 325”, zegt Rocartech. Dat doen ze met een Brainbee R1234yf-machine leverbaar vanaf € 2.295.

“Onze klanten leveren aircoservice voor prijzen van € 175 tot € 325”, zegt Rocartech. Dat doen ze met een Brainbee R1234yf-machine leverbaar vanaf € 2.295.

Rocartech levert ook deze Brainbee 8500 met database. Belangrijk is ook dat de Brainbee-machines kunnen worden uitgerust met een koudemiddel-identyfier.

Rocartech levert ook deze Brainbee 8500 met database. Belangrijk is ook dat de Brainbee-machines kunnen worden uitgerust met een koudemiddel-identyfier.

To-do-lijstjes

De volgende vraag: Waaruit moet een aircoservicebeurt tenminste bestaan? Rocartech: “Luister naar de klant. Klaagt hij over verminderde koeling of nare geurtjes?” Ook praktisch zijn de complete to-do-lijstjes. Deze komt van Snap-on:

  1. Voer een temperatuurmeting uit in het interieur;
  2. Controleer de bediening van het airconditioning of klimaatsysteem;
  3. Controleer of de airconditioning en klimaatsysteem goed functioneren;
  4. Controleer met een druk- en lektest of het aircosysteem dicht is;
  5. Controleer de onderdelen van het aircosysteem visueel;
  6. Controleer pollenfilter en vervang volgens onderhoudsschema of als nodig;
  7. Reinig het airconditioning- en ventilatiesysteem;
  8. Vernieuw het koudemiddel met de essentiële compressorolie;
  9. Voer een anti-stank behandeling uit;
  10. Desinfecteer luchtkanalen (behandeling tegen bacteriën).

Würth diept het onderhoud aan het koudemiddelcircuit verder uit:

  1. Systeem controleren op lekkage (aansluitingen);
  2. Aircosysteem van auto leeghalen;
  3. Vacumeren (min 20 min);
  4. Nieuwe olie (juiste) en UV toevoegen;
  5. Juiste hoeveelheid koudemiddel vullen;
  6. Systeem op lekkage controleren;
  7. Temperatuur meten uitstroomopeningen.

Dometic wijst nog eens extra op het belang van goed en lang vacumeren: “Hiermee onttrek je al het vocht aan het circuit.” En dat is belangrijk, want vocht is op den duur funest voor vooral de compressorolie en daarmee de compressor.

Staat er R134a in de typegoedkeuring dan mag er geen R1234yf in

Wat heb je nodig?

Saarloos levert de Oksys Ermes, geschikt voor R1234yf. De machine is standaard voorzien van een extra oliereservoir, zodat zowel PAG- als POE-olie kan worden gebruikt zonder van reservoir te hoeven wisselen.

Saarloos levert de Oksys Ermes, geschikt voor R1234yf. De machine is standaard voorzien van een extra oliereservoir, zodat zowel PAG- als POE-olie kan worden gebruikt zonder van reservoir te hoeven wisselen.

En dan willen we natuurlijk weten wat je behalve (een) aircoservice-appara(a)ten voor beide koudemiddelen nog meer nodig hebt voor een goede aircoservice. Dat begint met een F-gassen certificaat. Dat mag niet ontbreken.

Vooral zuigelingen, personen met allergie en astmapatiënten hebben last van die micro-organismen
“Er zijn autobedrijven die € 60 rekenen voor een aircoservicebeurt, maar ook het dubbele komt voor”, zegt Snap-on, leverancier van de Sun-aircoserviceapparatuur. En: “Als de airco alleen visueel gecontroleerd wordt, zijn de kosten vanzelfsprekend lager.”

“Er zijn autobedrijven die € 60 rekenen voor een aircoservicebeurt, maar ook het dubbele komt voor”, zegt Snap-on, leverancier van de Sun-aircoserviceapparatuur. En: “Als de airco alleen visueel gecontroleerd wordt, zijn de kosten vanzelfsprekend lager.”

Würth legt het duidelijk uit: “In de F-gassenverordening (EU 517/2014 die sinds 1 januari geldt, staat dat je voor het terugwinnen van koudemiddel uit een auto-airco moet beschikken over een Europees erkend diploma ‘Terugwinnen mobiele airco’s’.

Dat diploma geeft de monteur dezelfde certificering als het voormalig STEK-certificaat.” Bovendien: “Leveranciers mogen alleen F-gassen leveren aan gecertificeerde bedrijven. Die hebben een F-gas certificaat met een datum van afgifte.”

Ook heel belangrijk is een detectieapparaat voor het koudemiddel. Meerdere leveranciers adviseren dat met klem. Enkele aircoservice-apparaten hebben zo’n detector ingebouwd.

Let op: er zijn detectors voor alleen R1234yf en er zijn detectors die daarnaast ook geschikt zijn voor R134a. Zie voor het belang van dat laatste kader ‘Wat is er loos met de koudemiddelprijzen?’

De WAC 2000A van Würth biedt volautomatische aircoservice voor R1234yf airco’s. En belangrijk, het apparaat beschikt over een geïntegreerd koudemiddel analyseapparaat.

De WAC 2000A van Würth biedt volautomatische aircoservice voor R1234yf airco’s. En belangrijk, het apparaat beschikt over een geïntegreerd koudemiddel analyseapparaat.

Lekdetectie

Explora gaat uitgebreid in op het lekzoeken: “Bedrijven die echt airco-service gaan doen hebben een lektester nodig en een afpersset. Onze lektester detecteert zowel R134A, R1234YF en lekzoekgas. Wij raden aan om met lekzoekgas af te persen.”

Reden 1: “Levert tijdwinst op (bij het afpersen van het systeem, kun je direct lekzoeken.”

Reden 2: “Het waterstofmolecuul is zo klein dat je zelfs de kleinste lekkage vindt.

Reden 3: “Probeer je het lek te vinden met koudemiddel met daaraan toegevoegd een fluor-dye, dan laat je de klant terug komen om te kijken waar het fluor-dye gelekt heeft met behulp van fluorlamp en bril.

R1234yf is duur

Maar R1234yf is relatief duur, dus weg laten lekken is kostbaar. Bovendien is het in enige mate brandbaar, dus is dit niet de manier van werken.”

Daar zouden we nog aan toe willen voegen dat dit bij R134a-installatie ook niet de manier van werken is. Niet alleen om dat dit koudemiddel inmiddels erg duur begint te worden (zie kader), maar ook omdat R134a een sterk effect op de aardse broeikas heeft. Een vulling van 500 gram laten ontsnappen, heeft ongeveer hetzelfde broeikaseffect als 4.500 km rijden met een benzineverbruik van 1 op 14.

Dit is een app die toegankelijk is voor alle gebruikers van de Oksys-aircoserviceapparatuur

Ook anderen adviseren om niet meer met koudemiddel lekken op te sporen: “Formeergas is niet meer weg te denken uit de werkplaats”, zegt Rocartech. “Gebruik formeergas met waterstof en de bijbehorende waterstofdetector”, adviseert CBX.

Verdamper reinigen

"Bij reiniging van de verdamper kun je meteen de uitstroomtemperatuur meten", zegt Forté. "Bij afwijkingen leidt dat tot een reparatievoorstel. Dit levert meer werk en omzet, terwijl de klant direct merkt dat er extra service geleverd is door de aangenamere luchtkwaliteit in de auto en de verbeterde werking van de airco."

“Bij reiniging van de verdamper kun je meteen de uitstroomtemperatuur meten”, zegt Forté. “Bij afwijkingen leidt dat tot een reparatievoorstel. Dit levert meer werk en omzet, terwijl de klant direct merkt dat er extra service geleverd is door de aangenamere luchtkwaliteit in de auto en de verbeterde werking van de airco.”

Bacteriën, gisten en schimmels op de verdamper en in luchtkanalen kunnen zorgen voor een ongezonde en onaangename luchtkwaliteit in de auto. Autobestuurder en passagiers kunnen er extra last van luchtwegaandoeningen door ervaren, maar ook tranende ogen en een onaangename geur.

“Het kan zelfs invloed hebben op de verkeersveiligheid omdat het de oplettendheid en reacties op het overige verkeer negatief beïnvloed”, zegt Forté. Vandaar het advies: “Reinig met Forté Air Conditioner Treatment: “Dat doodt die bacteriën, gisten en schimmels op de verdamper en in alle luchtkanalen.”

Ook Tunap wijst op het gevaar van die vervuiling door micro-organismen: “Vooral zuigelingen, personen met allergie en astmapatiënten hebben last van die micro-organismen.” Tunap ontwikkelde niet alleen de middelen om die akelige beestjes te bestrijden, maar een compleet concept er omheen. Dat heet: Airco Well. Daar horen behalve de reinigingsmiddelen en een drukbekerpistool ook zaken als folders, poster een banner en een demo op locatie bij.

Overigens helpt ook Würth met het bestrijden van micro-organismen in de koelribben van de verdamper en in de luchtkanalen. Würth is namelijk leverancier van het Wynn’s Aircomatic III ultrasone vernevelingsapparaat. Hoe dat werkt vind je uit via het kader ‘Meer Weten’.

App voor de voertuigdata

Verder moet natuurlijk de juiste data voorhanden zijn. Snap-on: “Onze aircoservice-equipment heeft een uitgebreide database met onderhoud- en reparatie-informatie. Die is snel beschikbaar en wordt via een groot kleurendisplay duidelijk en simpel aan de monteur getoond.”

Heel goed, maar het kan ook anders, zegt Saarloos: “Nieuw is het Oksys Lab. Dit is een app die toegankelijk is voor alle gebruikers van de Oksys-aircoserviceapparatuur. In deze app zijn functies beschikbaar als een uitgebreide databank met vulhoeveelheden, en de posities van de HP- en LP-aansluitingen in voertuigen.”

Werk ook aan je aircoservice uitstraling

Hebben we daarmee alles in huis? Nee nog niet alles. Explora pleit namelijk voor een jaarlijkse aircocheck: “Tegen een relatief klein bedrag, € 29,95 of iets dergelijks. Komt daarbij naar voren dat er service nodig is, dan kan die uitgevoerd worden.” Daarvoor is meer nodig dan equipment, data en kennis en alleen, vindt Explora: “Zorg ook voor uitstraling, bijvoorbeeld een vlag, informatiefolders op balie, advertenties in een regionale krant en folder.

Hulp nodig? Sluit je dan aan bij Airco Service Partners. Dan kies je het aircoserviceapparaat dat bij je past, zorgen wij voor de toebehoren voor zover die er nog niet zijn, helpen we bij de marketing, zorgen we voor een gebruikerstraining en bieden we drie jaar garantie op de equipment.”

Met die marketing onderscheidt Explora zich, die gebruikerstraining komen we ook bij anderen tegen. Dometic noemt een goede aflevering zelfs het allerbelangrijkst: “We hebben er twee medewerkers voor in dienst. Ze geven bij elke aflevering tekst en uitleg. Als die goed is, zien we dat klanten beter en sneller met een servicestation kunnen werken.”

Ten slotte is tijdig en professioneel onderhoud volgens voorschrift van het servicestation belangrijk. Dometic: “Wij bieden dit als extra dienst aan zodat autobedrijven verzekerd zijn van een bedrijfszeker en betrouwbaar servicestation. Natuurlijk is het gebruik van de juiste producten zoals olie, filter originele onderdelen daarbij van groot belang.”

Reageer op dit artikel