nieuws

Utrecht wil oude auto’s uit centrum

Techniek

De gemeente Utrecht wil vervuilende auto’s uit het centrum gaan weren. Het stadsbestuur voert de maatregel in om de kwaliteit van de lucht te verbeteren. “Het Utrechtse wagenpark is vervuilender dan het landelijk gemiddelde”, concludeert het gemeentebestuur.

Utrecht wil oude auto’s uit centrum

Auto’s die als het aan het college van burgemeester en wethouders ligt, niet meer in het centrum mogen komen, zijn diesels ouder dan 8 jaar; voor benzine-auto’s is de grens 12 jaar. In 2007 stelde Utrecht al een milieuzone in voor vrachtwagens in het centrum. Vanaf 2013 gaat die zone ook gelden voor bestelauto’s die op diesel rijden.

Hoe het verbod op oude auto’s in de binnenstad gehandhaafd moet worden, wordt nog onderzocht. Er wordt gedacht aan een vignettensysteem of een scanauto die kentekens registreert. De gemeente wil binnenstadbewoners met een extra inruilpremie of sloopregeling stimuleren hun oude auto weg te doen.

Op dit moment komt overigens al 90 procent van de binnenstadsbezoekers met openbaar vervoer of de fiets. Of er ook een regeling komt voor mensen die binnen de milieuzone werken, of voor winkeliers, is nog niet bekend, zei wethouder Frits Lintmeijer (Verkeer, GroenLinks) donderdag.

Europese normen luchtkwaliteit

Het college komt met het plan, omdat Utrecht er al jaren niet in slaagt te voldoen aan de Europese normen voor verbetering van de luchtkwaliteit. Vanaf 2015 kan de Europese Commissie fikse boetes opleggen aan overheden die de grenzen overschrijden. Waarom het gemotoriseerde verkeer in Utrecht meer vervuiling veroorzaakt dan elders, moet uit nader onderzoek blijken.

‘Oude auto 100 keer viezer’

Milieudefensie stelt in een reactie op de Utrechtse plannen dat een dieselauto van 15 jaar oud 100 keer meer fijnstof uitstoot dan een diesel van 5 jaar oud.

Volgens Milieudefensie zijn zulke oude dieselauto’s “een relatief kleine groep”. “Door deze auto’s te weren kan je veel bereiken in de strijd tegen luchtverontreiniging”, aldus een woordvoerder van de organisatie.

Milieudefensie wijst er op dat vanaf 2013 autokentekens gekoppeld zullen worden aan emissiecijfers. “Auto’s in milieuzones kunnen dan echt worden geweerd op vervuiling en niet alleen op leeftijd.”

‘Oude Duitse auto’s maken Utrecht vies’

Volgens de Utrechtse wethouder Frits Lintmeijer van Verkeer is de landelijke tweedehandsautomarkt de laatste jaren overspoeld met aanbiedingen van oude Duitse auto’s, die in eigen land niet meer in de stadscentra mogen rijden. “Eén zo’n oude auto stoot evenveel fijnstof uit als een moderne stadsbus”, aldus de wethouder.

Daarnaast constateert de gemeente dat in Utrecht net als in andere steden steeds meer auto’s van meer dan 25 jaar oud rijden. Voor dergelijke auto’s hoeft geen belasting te worden betaald, terwijl ze wel erg luchtvervuilend zijn.

Volgens Lintmijer is de lucht in het centrum van Utrecht niet viezer dan die van andere grote steden. “Maar in grote steden is de luchtkwaliteit wel slechter dan gemiddeld in Nederland.”

Duitse milieuzones

Binnenstadbewoners en de Natuur- en Milieufederatie Utrecht zijn het met de gemeente eens dat er iets moet gebeuren aan de slechte lucht in de stad. De milieuorganisatie wijst op een aantal Duitse steden waar al zo’n autoverbod geldt en waar duidelijk effect daarvan te merken is. De Wijkraad Binnenstad denkt dat de enorme stroom woon-werkverkeer in Utrecht meer vervuiling veroorzaakt dan oude auto’s.

Ondernemers in de Utrechtse binnenstad zijn boos over de plannen van het gemeentebestuur om als eerste stad in Nederland vieze auto’s te gaan weren uit het centrum.

“Het gaat al niet zo best met de economie en dan komt het bestuur met dit plan om Utrecht negatief op de kaart te zetten. De luchtkwaliteit in de stad is misschien een probleem, maar dat wordt niet door ondernemers veroorzaakt. Wij werken allang met schone vrachtauto’s. Het probleem is vooral de vieze stadsbussen”, aldus Thom Broekman, voorzitter van de ondernemersvereniging Centrum Utrecht.

Lappendeken van lokale regels

Bovag, de ANWB en RAI-Vereniging vinden de Utrechtse plannen erg vergaand. Bovag en Rai pleiten voor een landelijke regeling voor stadscentra, om te voorkomen dat er een ‘lappendeken van lokale regels’ ontstaat.

Bron: ANP

Reageer op dit artikel