nieuws

Porsche loopt op lucht!

Techniek

Wij zijn niet blij met dure benzine, Amerikanen worden er helemaal wanhopig van. En vindingrijk, zoals Glenn Bell. Met zijn nieuwe bedrijf GIMM brengt hij het MIIN-AER-systeem, dat auto’s op lucht doet lopen. Da’s niet duur, en er is zat lucht beschikbaar. Een omgebouwde Porsche Boxster levert de proef op de som. Of is dit weer een luchtkasteel?

Porsche loopt op lucht!

In heel simpele termen laat GIMM een enigermate belegen Porsche van negen jaar oud lopen op perslucht. De originele motor is eruit gesloopt, een zeer veel kleiner persluchtaggregaat komt ervoor in de plaats.

Milieu en materiaal

Dat alles met gebruik van AER, Air Energy Recovery. En waar staat MIIN voor? Minimally Intrusive Intensely pNeumatic. Waarom het dan geen “MIIP” mocht heten verklaart het verhaal niet. Wilde men geen associatie met de uitroep van het tekenfilmfiguurtje Roadrunner?

Minimally intrusive slaat op zeer geringe milieueffecten van de MIIN-AER-aandrijving. Geen uitlaatgas, maar ook geen gebruik van eindige materiaalvoorraden. Daarom beter dan elektrisch rijden, met accu’s die schaarse metalen zoals lithium gebruiken.

Raakt de olie niet op, dan gaat het gebrek aan lithium ons wel parten spelen. Foute koers dus, beter op lucht gaan rijden.

Gewoon forensenverkeer

Het bekt natuurlijk beter om een Porsche Boxster op lucht te laten lopen, dan een knullig gezinsautootje om te bouwen. Nog mooier was het geweest als de uitvinder de enorme persluchtfles niet in het beperkte kofferbakje achterin had gelegd. De bijna lege ruimte waar ooit een middenmotor zat biedt zich immers aan?

Deze Boxster is geen sportwagen meer, hij biedt de functionaliteit van het genoemde gezinswagentje. Hij komt tot 80 km ver weg, met maximaal 110 km/h. Iets voor het dagelijks woon/werk- en boodschappenverkeer dus.

In tien minuten zou de compressor thuis de tank weer vol hebben, ten koste van 25 kWh energie uit het stopcontact. Daarbij lijkt het te gaan om perslucht op 300 bar, dus geen klein compressortje.

Onduidelijk proces

GIMM geeft voor zijn ‘air fuel auto’ alleen schematisch de werking aan. Daarin schijnt de ‘energy recovery unit’ een persluchtmotor te zijn, zonder zuigers en met maar zes bewegende onderdelen.

Het geheim van MIIN-AER zit blijkbaar in de elektronische sturing van de luchtstroom. In het schema op de website valt niet te ontwaren hoe dat werkt. Er staat een vaag verhaal bij over temperatuur-afhankelijke regeling van de luchtstroom.

Op geen enkele manier wordt duidelijk waarin dat MIIN-AER-proces anders en beter is dan andere persluchtmotoren. Blijkbaar komt dat alleen degene ter ore die een licentie wil kopen op dat proces.

Volgend jaar denkt GIMM zulke licenties te gaan aanbieden. Zou het storm gaan lopen, of is deze lucht-auto weer storm in een glas water?

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel