nieuws

Scooter met brandstofcel

Techniek

Scooter met brandstofcel

Het kan natuurlijk niet missen dat ook op de net geopende Tokyo Motor Show elektrisch rijden sterk in de belangstelling staat. Met als belangrijke vraag hoe je in de praktijk voldoende stroom aan boord krijgt. Suzuki stelt een Swift als plug-in hybride met range extender voor, en een SX4 met brandstofcellen. In Japan blijft het geloof in de brandstofcel levendig. Suzuki krijgt het zelfs voor elkaar een Burgman-scooter daarvan te voorzien. Is dat de toekomst?

Het net deze maand honderd jaar bestaande Suzuki valt met deze studies op door onopvallendheid. Overigens hebben we het bij die eeuw niet over de autoproductie, Suzuki begon net als Toyota met weefgetouwen.

Helaas doen Japanse firma’s op de auto- en motorshow in eigen land altijd erg geheimzinnig over technische details. Dat is nu juist het interessante aan de genoemde automodellen, en de brandstofcelscooter, die er allemaal bijna net als het standaardproduct uitzien.

Afgeleid van Crosscage-motor

Vooral voor de brandstofcelscooter is dat knap gedaan. Twee jaar geleden toonde Suzuki voor het eerst brandstofceltechniek op twee wielen in hun Crosscage-studie. Toen nog met een volledig aangepaste bouw van de motorfiets.

Nu past het al onder een Burgman-scooter, zoals we ook hier kennen als productiemodel. De voortstuwing per elektromotor is dan wel, net als bij de Crosscage-studie, verplaatst naar het achterwiel. Onder de Burgman-carrosserie ontstaat zo ruimte voor een 700 bar waterstoftank, een brandstofcelpakket, Li-ion-accupakket en de nodige elektronica.

Een des te opvallender prestatie omdat Honda, dat erg ver is met brandstofcelauto’s, geen tweewielertoepassing laat zien. Ze hebben wel de lichte elektrische scooter EVE-Neo als studie, en een lichte motorscooter PCX met start/stopsysteem in productie. Maar geen brandstofcel op twee wielen.

Condensator voor remenergie

Prestatiecijfers krijgen we helaas niet, van deze scooter, of van de mini-suv SX4 FCV met brandstofcellen. Ook hier wordt waterstof met 700 bar in tanks bewaard, een beetje kleinere dan bij de eerder vaak gehanteerde druk van 350 bar nodig waren.

Nog een aardige is dat deze brandstofcelauto ook condensatoren aan boord heeft. Ze dienen om de stroom uit teruggewonnen remenergie op te slaan. In snel opslaan en weer afgeven van stroom zijn condensatoren een stuk beter dan accu’s.

In Europa en de VS is het erg stil geworden rond brandstofcellen. Ze zijn nog niet geheel probleemvrij, en nog niet in massaproductie. De Westerse wereld lijkt er meer in te geloven dat elektrische auto’s eerder op accu’s kunnen lopen, dan op brandstofcellen. Voor dat geval heeft Suzuki de tot plug-in hybride omgebouwde Swift.

Dat sluit aan bij het populaire idee van in de stad rijden op stroom uit het stopcontact, en daarbuiten op een range extender. In de Swift zit een benzinemotor die een generator aandrijft. Als de accustroom op is heb je dus een eigen elektrische centrale aan boord.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel