nieuws

Elektro-auto met straalmotor

Techniek

Elektro-auto met straalmotor

Eerder berichtten we over twee proeven, in Engeland en Israël, om een straalmotor als autoaandrijving te gebruiken. Niet direct op de wielen, maar als range extender in een hybride. Een Amerikaanse turbinefabrikant en Britse autotuner hebben al een proefmodel klaar. Toch sponsort de Britse regering een nieuw onderzoek naar net zoiets. Nu van een Britse turbinebouwer, en Jaguar Land Rover. Kansrijk deze mini-straalmotor?

Als we het goed begrijpen komt het idee van Bladon Jets, bouwer van microturbines. Hun bijzonderheid schijnt een fabricageproces te zijn waarbij ze heel kleine turbinewieltjes uit één stuk maken. Dat zou hele kleine en hele goedkope turbines mogelijk maken.

Generator aandrijven

Met hun microturbines willen ze een generator aandrijven die hoge toerentallen aankan. Hiervoor gaan ze te rade bij de Britse collega SR Drives. Die bouwen zulke generatoren volgens de ‘switched reluctance’-bouwwijze. Hierbij draagt de rotor geen magneten of windingen, is dus licht en erg geschikt voor snel draaien.

Dat past bij een turbine, die vooral bij hoger toerental goed werkt. Met schone en zuinige verbranding. Zonder koeling of uitgebreid smeercircuit, en hij loopt op allerhande vloeibare of gasvormige brandstoffen.

Met deze turbine en generator moet een ‘ultra light range extender’ gemaakt worden. Waaruit stroom komt om een elektrische auto aan te drijven. Jaguar Land Rover gaat zorgen voor een elektrische auto, en uitwerken hoe de turbine/generator daarin gebouwd kan worden.

Range extender

Daar wil het ontwikkelingsfonds van de Britse overheid wel 15 miljoen Pond sponsoring in steken. Omdat Jaguar Land Rover meedoet? Of weten ze gewoon niet dat Capstone (turbines) en Langford (tuning) hetzelfde vorig jaar al compleet werkend in een Ford S-Max konden tonen?

Het kan zijn dat Bladon Jets nog kleinere turbines kan maken dan het Amerikaanse Capstone. Wat niets verandert aan het feit dat bij te langzaam draaien de verbranding slecht wordt en het verbruik hoog. Reden waarom direct de wielen aandrijven met een turbine nooit wat werd, maar de gelijkmatige belasting van een generator wel past bij een turbine.

Overigens is Jaguar Land Rover ook betrokken bij het Lotus Omnivore-project, om een revolutionaire alcoholmotor te ontwikkelen als alternatieve aandrijving. Terwijl Lotus al een hybride aandrijving met 1.2 benzinemotor als range extender klaar heeft, die ook in een Jaguar beproefd zou worden. Kunnen ze in elk geval goed vergelijken, of het idee van een Bladon mini-straalmotor als range extender een goed alternatief zou zijn.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Video: Een microturbine van Bladon Jets in actie.

Reageer op dit artikel