artikel

Moderne accu’s en het laden (2002-01)

Techniek Premium

Naar aanleiding van het artikel over duurzame energie in AMT 10/2001 heb ik een paar vragen. Volgens uw informatie moeten accu’s volgens de juiste karakteristiek worden geladen en niet op de ouderwetse manier. Wat verstaan jullie daaronder en wat is oud en wat is in orde? Worden er in moderne auto’s ook andere ‘laadkarakteristieken’ toegepast? Zijn de nieuwe generaties accu’s zonder meer in alle auto’s toe te passen of moeten we opletten in welke we deze monteren? Waaraan kun je zien of je met oude of nieuwe laadapparatuur te maken heb?

Antwoord: Grofweg mag je zeggen dat loodcalcium accu’s tot de nieuwe techniek behoren. Op uw vragen zijn de volgende antwoorden te geven:
Het gaat er om dat de loodcalcium accu’s met 14,2 tot 14,5 V moeten worden geladen in plaats van met 13,8 V. De laadsystemen van de moderne auto’s zijn al enige tijd aangepast aan de hogere laadspanning.
Het gebruik van een nieuw type accu in plaats van een oud type gaat wel, maar er moet worden opgepast met het (te) diep ontladen. Als de laadspanning te laag is, worden de loodcalcium accu’s niet meer volledig geladen.
Of je met conventionele of ‘nieuwe’ laadapparatuur te maken hebt is niet te zien, wel te constateren door de laadspanning te meten. Loodcalcium accu’s worden al sinds 1980 toegepast, dus is het voor sommige autofabrikanten geen nieuwe techniek.

Reageer op dit artikel