artikel

Speciale smeermiddelen (2000-09)

Techniek Premium

Steeds vaker worden er voor het smeren van stuurbekrachtigingen en voor koelvloeistoffen onderdeelnummers opgegeven. Heeft dat een technische achtergrond of is het meer dat autofabrikanten de klant op deze wijze binden aan het dealerkanaal?

Speciale vetten voor aandrijfassen, wiellagers, lambdasensoren en andere onderdelen kennen we al jaren. Langzaam maar zeker breidt deze trend in specialiteiten zich uit. Het is bij personenauto’s niet ongewoon als transmissie-oliën voor versnellingsbakken en achterbrug, de levensduur meegaan. Het gaat daarbij om speciale producten die precies zijn afgestemd op de technische eisen en wensen van de transmissie-fabrikant.

Bijvullen of verversen met andere dan de voorgeschreven oliën leidt meestal tot problemen. Zo wordt het schakelen anders, de geluidsproductie wijzigt en de levensduur wordt verkort. Bij meertrapsautomaten en CVT’s kunnen er nog vervelender dingen gebeuren. Als de koppelingen of de duwband gaan slippen is de schadepost hoog.

Vandaar dat de autofabrikanten het smeermiddel als onderdeel leveren. Er moet dus zorgvuldig met deze zaken worden omgegaan, anders ontstaan er ernstige problemen. De door u genoemde stuurbekrachtigingen waarvoor een aparte hydrauliekolie is voorgeschreven, kunnen zwaar gaan bewegen als de verkeerde vloeistof wordt gebruikt. De oliekeerringen zwellen op en dat er dan met de besturing van het voertuig problemen kunnen ontstaan zal duidelijk zijn.

Wat de koelvloeistoffen betreft, die mogen alleen in het systeem blijven zitten als de autofabrikant dat voorschrijft. Laat in andere gevallen de vloeistof niet zitten, maar ververs op tijd en volgens de voorschriften. Gebeurt dat niet dan raakt het additievenpakket uitgeput met als gevolg roest en corrosie in het systeem.

Het advies luidt dan ook: gebruik uitsluitend de voorgeschreven vetten, vloeistoffen en smeermiddelen.

Reageer op dit artikel