Zo moet ‘ie worden. Niet veel anders dan het allereerst Aptera model. Wel staan de stoelen nu naast elkaar.

Rijden op zonne-energie, lukt het Aptera wel?

Wat Lightyear niet lukte denkt het Amerikaanse Aptera met een tweede aanloop wel te bereiken: verkoop van een auto die rijdt op zonne-energie. Komend jaar zou de nu geteste PI 2 in productie moeten kunnen. Een driewielige dolfijn-auto die bij goed weer iedere dag dik 60 kilometer kan afleggen zonder tanken of laden.

Solar Team Eindhoven heeft met hun offroad zonneauto Stella Terra de Sahara bereikt, het eindpunt van hun 1000 kilometer durende testrit. Foto: STE/Bart van Overbeeke

1000 kilometer offroad op zonne-energie met zonneauto Stella Terra

Studenten van het Solar Team van de TU Eindhoven bereikten met de offroad zonneauto Stella Terra het eindpunt van een 1000 kilometer lange testrit. Ze reden volledig op zonne-energie vanaf het noorden van Marokko naar de Sahara. Hoe deden de studenten dat in een gebied zonder laadinfrastructuur?

18 Delftse studenten en één doel: Winst in de Bridgestone World Solar Challenge. De start is op 22 oktober in Darwin.

Zonneauto Nuna 12: technisch bekeken

Op 22 oktober start de World Solar Challenge. Een race van Darwin naar Adelaide, 3000 kilometer dwars door de Australische outback. Enig toegestane energiebron: de zon. Voor een publiek van honderden partners, sponsors en belangstellenden presenteerde het Brunel Solar Team van de TU Delft zijn nieuwe zonneauto Nuna 12. AMT duikt in de techniek. Is deze Nuna 12 een potentiële winnaar?

Bij Auto Totaal Houten gaat de vloerverwarming een graadje lager. Maar daar staat iets tegenover…

Hoe beperkt Auto Totaal Houten zijn energiekosten?

Hoge energieprijzen? Auto Totaal Houten zet de thermostaat in de werkplaats een graadje lager en rust zijn medewerkers uit met elektrisch verwarmde vesten en handschoenen. Met dit soort originele en met veel gewonere oplossingen loodst directeur-eigenaar Jan Doornenbal zijn bedrijf én zijn klanten door de huidige onrustige tijd.

Zowel de horizontale als verticale panelen van de Sion zijn volgepakt met zonnecellen.

Sono Sion, zonneauto voor iedereen?

Na zes jaar noeste arbeid is deze zomer een rijpresentatie gegeven van de Nederlandse Lightyear One zonneauto, nu bestelbaar. Vrijwel tegelijk liep de ontwikkeling van de Duitse zonneauto Sion, waarvan net de preproductie versie is onthuld. Levering volgend jaar, reserveren kan nu al. Voor eentiende van wat een Lightyear One kost. Meteen doen?

De testroute begon met Duitse Autobahnen, op weg naar Zwitserland. Er werden ‘normale snelheden’ aangehouden, tot wel 140 km/h.

Dankzij deze technieken rijdt de elektrische Mercedes-Benz EQXX ruim...

Begin dit jaar baarde Mercedes-Benz opzien met zijn EQXX-studie, een elektrische sedan die duizend kilometer op één acculading zou kunnen rijden. Een berekende waarde, niet uit een WLTP-test of andere officiële meetmethode. Om te bewijzen dat hun simulatie realistisch is, nam Mercedes-Benz de praktijkproef op de som. Nog meer dan duizend kilometer bleek haalbaar. Hoe redt de EQXX 'Technologieträger' dat?

Whitepaper: hoe rendabel is investeren in zonnepanelen voor jouw autobedrijf?

Whitepaper: hoe rendabel is investeren in zonnepanelen voor jouw...

Deze paper is specifiek uitgegeven voor ondernemers in de autobranche en gaat in op: ✅ Is verduurzamen een noodzaak en tegen welk prijs? ✅ Wat zijn de huidige subsidieregelingen? ✅ Leasen versus kopen? Voor- en nadelen. ✅ Inclusief praktijkvoorbeeld en berekening Vul het formulier op deze pagina in en ontvang de whitepaper `Zonnepanelen: duurzame en rendabele oplossing voor

Keriem had graag gezien dat het dak volledig van zonnepanelen werd voorzien, maar daar had het bedrijf de middelen niet voor.

Garage Jacobs koos voor zonne-energie zonder investering

Keriem Jacobs werkt al sinds 2007 bij Garage Jacobs, het autobedrijf van zijn vader dat hij dit jaar overnam. Onlangs was het tijd voor een nieuwe locatie met een verdubbeling van het aantal bruggen. Een mooie stap, maar ook eentje die de nodige kosten met zich meebracht. Gelukkig was daar de zonnepaneel-leaseconstructie van Zelfstroom: een slimme manier om te verduurzamen èn te besparen.

DSM met Lightyear in zonneceldaken

Als alles volgens plan blijft verlopen zal de Nederlandse start-up Lightyear volgend jaar zijn zonnecel-gezinsauto One gaan leveren. Voor een belangrijk deel kan de Lightyear One gratis rijden op zonne-energie. Een overeenkomst met DSM zou deze techniek breed beschikbaar kunnen maken.

Hoe zonneauto Lightyear One er precies uit gaat zien? De officiële onthulling staat gepland voor halverwege 2019.

Lightyear One rijdt op zonne-energie, hoe kan dat?

"Als we massaal elektrisch gaan rijden, wordt de piek in het elektriciteitsgebruik een keer of zes zo groot als nu", zegt Lightyear-CEO Lex Hoefsloot. "En ondertussen moeten de kolencentrales dicht." Onoplosbaar probleem? Niet voor Hoefsloot: "If you can't solve the problem, make it bigger. Met de Lightyear One passen we niet alleen de elektrische auto aan, maar de hele keten…"