AMT
  • Lees 1 maand gratis
  • Inloggen
  • Diagnose
    • Diagnosetools
    • Diagnosetips
    • Pass-thru
    • State of Health
  • APK
    • Regelgeving
    • APK-tools
  • Techniek
    • Hybride & EV
    • Waterstof
    • Motor & Transmissie
  • Werkplaats
    • Werkplaatsinrichting
    • Tools & Equipment
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Kennistest

Alles over Regelgeving

  • De Volkswagen-fabriek in Emden. - Foto: Sina Schuldt/dpa
    Autobranche4 mrt. 25

    Auto-industrie EU krijgt meer tijd om CO2-doelstellingen te halen

    Europese autofabrikanten krijgen meer tijd om hun emissiereductiedoelstelling te halen. Dat heeft voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen gezegd. De uiteindelijke verplichting om minder CO2 uit te stoten blijft bestaan, maar bedrijven krijgen drie in plaats van een jaar om aan de norm te voldoen.

  • Foto: ANP / Dijkstra BV
    Autobranche8 jan. 25

    RDW neemt tellerstanden uit België op in kentekenregister

    Vanaf 13 januari 2025 neemt de RDW de tellerstanden uit België op in het kentekenregister. Dat moet leiden tot minder fraude met kilometerstanden.

  • Verbod op de verbrandingsmotor per 2035? Liever niet, zegt de grootste fractie in Europees Parlement.  - Foto: ANP /Hollandse Hoogte / Laurens Van Putten
    Emissie12 dec. 24

    Verbod op verbrandingsmotor moet van tafel, vindt grootste fractie...

    De EVP wil af van het verbod op de verbrandingsmotor. De parlementsleden pleiten voor een mix van technologie om de Europese auto-industrie te redden.

  • Productie van Tesla's in de fabriek in Shanghai. - Foto: Xinhua/Fang Zhe
    EV20 aug. 24

    EU voert importheffing van 9 procent in op Tesla's uit China

    Eerder werden al importheffingen voor Chinese EV's ingevoerd, nu moet ook Tesla eraan geloven.

  • De Xpeng G6. - Foto: EPA/Rungroj Yongrit
    EV5 jul. 24

    XPeng en Nio blijven in EU ondanks importheffingen op Chinese EV's

    Europese importheffingen op Chinese EV's worden vrijdag 5 juli van kracht. Xpeng en Nio laten weten dat zij gewoon in Europa actief blijven.

  • Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock
    Regelgeving19 apr. 24

    Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

    Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export over-gesubsidieerd wordt door hun overheid. ACEA, CLEPA en individuele industriebazen overladen het nog niet gekozen EU-bestuur alvast met wensen en suggesties. Zoals?

  • De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock
    Regelgeving15 apr. 24

    Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

    We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt verwelkomd door de Koninklijke RAI Vereniging. Zij pleitten eerder al voor een gewichtscorrectie van 400 kg. Maar wat vind Bovag van de aankondigingen van het kabinet?

  • Foto: Shutterstock
    Regelgeving15 apr. 24

    Clepa: EU-wetgeving moet toegang tot voertuigdata blijvend borgen

    De Europese automobielindustrie staat op een kruispunt waarbij toegang tot voertuigdata van cruciaal belang is voor het concurrentievermogen van de aftermarket leveranciers. Dit werd recent benadrukt door Benjamin Krieger, secretaris-generaal van de Europese vereniging van automotive leveranciers Clepa, tijdens de Aftermarket Conferentie in Brussel.

  • De State of Health, belangrijk voor de (gebruiks)waarde van een accupakket, moet in een elektronisch management opgeslagen en door iedereen uitgelezen kunnen worden bij pakketten van meer dan 2 kWh. (foto BMW)
    Diagnose, Reparatie & Revisie1 sep. 23

    EU batterijrichtlijn: Statiegeld op autobatterijen?

    Eind juni werd in het Europese regelgevingsproces overeenstemming bereikt over een vernieuwde batterijrichtlijn. Die is onderdeel van de Green Deal, waarin hergebruik en recycling van materiaal belangrijk zijn. Zeker als het gaat over zeldzame materialen in batterijen. Wat wordt er verwacht bij autobatterijen?

  • Maakt EU-regeling 2019/631 een einde aan de verbrandingsmotor in lichte voertuigen?
    Autobranche4 jul. 22

    EU zegt verbrandingsmotor vaarwel, wat betekent dat voor autobedrijf...

    Nieuwe personen- en bestelauto's moeten vanaf 2035 CO2-neutraal rijden. Dat is nu een besloten zaak. Wat rest is het nog juridisch waterdicht in een EU-regeling op te schrijven. De verwachting dat bepaalde landsregeringen het er niet zomaar mee eens zouden kwam niet uit. Wat brengt deze regeling voor automobilist en autobedrijf?

Meer artikelen

  1. Elektrisch paradijs, of de dood? Grote autofabrikanten en de EU onthullen groene plannen tot 2050
  2. Voor abonneesAangesloten bij een werkplaatsformule? Opgelet! Dit verandert er door de nieuwe Franchisewet
  3. Waarom worden elektrische auto's niet lichter?
  4. Rekeningrijden, willen we het echt?
  5. Kennissessie: Werk veilig en volgens de richtlijnen met gevaarlijke stoffen
  6. EU: 37,5 % minder CO2-uitstoot in 2030
  7. Rekeningrijden ja of nee, wat is wijsheid?
  8. EU verandert klimaat in autobranche: Wat betekent dat voor de werkplaats?
  9. Sjoemelt Nissan met emissies?
  10. Geen laadpunten, geen EV's?
  11. Volvo Trucks loopt vooruit met verklaring brandstofverbruik en CO2-uitstoot.
  12. Europees Parlement tegen tellerfraude
  13. ACM: autobranche moet advertentieprijs occasion snel aanpassen
  14. Malafide autosloper veroordeeld tot driekwart miljoen schadevergoeding
  15. Column: Een geloofwaardige APK
  1. Truck houdt 0,5 seconde volgafstand, hoe veilig is dat?
  2. Mercedes F 015 'praat' met voetgangers en fietsers
  3. Heb jij de APK-special van AMT al gelezen?
  4. Platooning, volgende stap naar autonoom rijden?
  5. Goodyear introduceert acht AA-bandenmaten
  6. Eisen aan CNG-stickers? (2014-6)
  7. Mogelijkheden en eisen aan werkplaatsvloeren (2014-6)
  8. Minder CO2 dankzij de PHEV-subsidie?
  9. APK nu en in de toekomst (2014-5)
  10. Hoe keur je een CNG-tank? (2014-4)
  11. Heeft autonoom motorrijden toekomst?
  12. Nieuwe ATC-voorzitter maakt werk van de APK
  13. Welke vloer past bij mijn werkplaats?
  14. Klein gebrek in de APK, rijden maar?
  15. Hoe toegankelijk zijn de technische data van de autofabrikant?
  • Abonneren
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Nieuwsbrieven
  • Over AMT
  • Abonnement opzeggen
  • Klantenservice
  • Contact
  • Adverteren
  • Vacatures

Volg AMT

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • YouTube

Snel naar

  • Whitepapers
  • Webinars & livestreams
  • Digitaal magazine
  • Online magazine

Categorie

  • Diagnose
  • APK
  • Techniek
  • Werkplaats

Thema's

  • Trucks & bedrijfsauto's
  • Motorfietsen
  • APK
  • Diagnose
  • Hybride/EV
  • Airco
  • Werkplaatsformules

AMT is onderdeel van VMN media. Lees in ons manifest waar VMN media voor staat. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Algemene Voorwaarden en Privacy en Cookie beleid | Privacy instellingen