AMT
  • Lees 1 maand gratis
  • Inloggen
  • Diagnose
    • Diagnosetools
    • Diagnosetips
    • Pass-thru
    • State of Health
  • APK
    • Regelgeving
    • APK-tools
  • Techniek
    • Hybride & EV
    • Waterstof
    • Motor & Transmissie
  • Werkplaats
    • Werkplaatsinrichting
    • Tools & Equipment
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Kennistest

Alles over Olieverbruik

  • Foto: Shutterstock
    Motorolie29 aug. 24

    Hoog olieverbruik: dit zijn oorzaken

    Soms hebben verbrandingsmotoren last van een hoog olieverbruik. Wat zijn de belangrijkste oorzaken? Olieleveranciers geven antwoord.

  • Bij overmatig olieverbruik door interne motorvervuiling kun je het olieverbruik terugdringen middels reiniging. - Foto's Peter Aansorgh
    Olieverbruik23 aug. 23

    Stap voor stap: olieverbruik terugdringen

    Aan overmatig olieverbruik door vervuiling kun je iets doen middels toepassing van additieven. Hoe, dat laten we hier stap voor stap zien met additievenleverancier BG.

  • Elektrische aandrijving27 dec. 22

    AMT Autobranche Mega Top 10: Extreem olieverbuik, schone Euro...

    De AMT Autobranche Mega Top 10, dat is 2022 samengevat in tien topartikelen. Na nummers 10 en 9 is het nu de beurt aan 8, 7 en 6. Deze staan in het teken van extremen: extreem olieverbruik, extreem schone Euro 7-motoren en extreem veelvoorkomende fouten bij aircodiagnose.

  • De rode Mondeo kwam met een ‘survival kit’. Geen overbodige luxe bij een olieverbruik van 1 op 770.
    Ford13 dec. 22

    Praktijktest: kan motorreiniging extreem olieverbruik terugdringen?

    Olieverbruik kan een probleem zijn bij nieuwe en bij oude auto's. Bij oude exemplaren kan het een reden zijn om de auto af te schrijven. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Ford Mondeo 1.8 Duratec HE uit 2003 die je op deze pagina's ziet. Het gemiddelde olieverbruik is 1 liter op 770 km, met uitschieters naar boven. Enkeltje sloop, zou je zeggen. Of kan een motorreiniging dit extreme olieverbruik terugdringen?

  • Olieverbruik24 nov. 22

    [video] AMT Praktijktest deel 2: Olieverbruik terugdringen, van 1 op...

    Een olieverbruik van 1 op 770, lakafzetting op de cilinderwanden, natte zuigerbodem van cilinder 1 en een wisselvalige compressiemeting. De toekomst van onze Ford Mondeo zag er niet rooskleurig uit. 4.000 kilometer na behandeling met een motorflush en additieven maken we de balans op: heeft het gewerkt?

  • Olieverbruik17 nov. 22

    [video] AMT Praktijktest: Extreem olieverbruik terugdringen met flush...

    Onderwerp is een Ford Mondeo 1.8, bouwjaar 2003, met ruim 200.000 kilometer op de teller. De motor gebruikt gemiddeld een liter olie per 770 km. Zelfs al rijdt de auto nog prima, met zo'n extreem olieverbruik lijkt de stationcar rijp voor de sloop. Of is zo'n motor nog te redden met een intensieve reiniging? AMT zoekt het uit.

  • Voor abonnees
    Voor abonnees
    Werkplaats30 jun. 20

    Voor abonnees Olielekkage in inlaat: turbo defect?

    "Olielekkage in de inlaat? Dan zal een afdichting van de turbo wel lek zijn". Met dat idee bestelt een garagist een vervangende turbo voor een VW Sharan 1.4 TSI van 2011. "Even de turbo vervangen en klaar!" Dat blijkt íets te kort door de bocht.

  • Nieuws23 aug. 17

    Bardahl verbetert B2 Oil Treatment tegen olieverbruik

    Bardahl heeft zijn B2 Oil Treatment additief verbeterd. Deze olietoevoeging is ontwikkeld om het olieverbruik te verminderen. Volgens Bardahl zorgt B2 voor een krachtige smeerfilm die bestand is tegen hoge drukken en temperaturen.

  • Additieven2 mei 17

    Bestrijd hoog olieverbruik met Wepp

    Hoge motorlast en dito verbrandingsdruk voert nogal eens tot veel blow-by langs zuigerveren. Wepp brengt twee nieuwe olietoevoegingen om dat te bestrijden.

  • VW/Audi-specialist Hartog Tuning in Alkmaar bedacht oplossingen voor de motorproblemen van de 2.0, 1.8 en 1.4 T(F)SI-motoren. Daarnaast heeft het bedrijf een 4x4 vermogenstestbank en doet het regulier onderhoud.
    Nieuws14 mrt. 17

    Audi-motoren leven langer met Hartog-zuigers

    Dertien jaar timmert Pedro Hartog nu als Audi/VW-specialist aan de weg. Via chiptuning, het inbouwen van cruisecontrol en alarmsystemen groeide Hartog Tuning uit tot een revisiebedrijf gespecialiseerd in Audi/VW-motoren. De laatste jaren zorgen de TFSI-motoren voor veel werk...

Meer artikelen

  1. 5W-40 ipv 5W-30 olie, mag dat?
  2. Olieverversen vanuit de bulktank? Deel je ervaring en scoor een olieplugdopschroevendraaier!
  3. Roetfilterprobleem, hoe los je het op?
  1. Jouw olie-ervaring is een Boxo-oliefiltertang waard!
  2. Veel auto's rijden met slechte olie, hoe pik je ze eruit?
  • Abonneren
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Nieuwsbrieven
  • Over AMT
  • Abonnement opzeggen
  • Klantenservice
  • Contact
  • Adverteren
  • Vacatures

Volg AMT

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • YouTube

Snel naar

  • Whitepapers
  • Webinars & livestreams
  • Digitaal magazine
  • Online magazine

Categorie

  • Diagnose
  • APK
  • Techniek
  • Werkplaats

Thema's

  • Trucks & bedrijfsauto's
  • Motorfietsen
  • APK
  • Diagnose
  • Hybride/EV
  • Airco
  • Werkplaatsformules

AMT is onderdeel van VMN media. Lees in ons manifest waar VMN media voor staat. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Algemene Voorwaarden en Privacy en Cookie beleid | Privacy instellingen