Hoog olieverbruik: dit zijn oorzaken
Soms hebben verbrandingsmotoren last van een hoog olieverbruik. Wat zijn de belangrijkste oorzaken? Olieleveranciers geven antwoord.
Soms hebben verbrandingsmotoren last van een hoog olieverbruik. Wat zijn de belangrijkste oorzaken? Olieleveranciers geven antwoord.
Aan overmatig olieverbruik door vervuiling kun je iets doen middels toepassing van additieven. Hoe, dat laten we hier stap voor stap zien met additievenleverancier BG.
De AMT Autobranche Mega Top 10, dat is 2022 samengevat in tien topartikelen. Na nummers 10 en 9 is het nu de beurt aan 8, 7 en 6. Deze staan in het teken van extremen: extreem olieverbruik, extreem schone Euro 7-motoren en extreem veelvoorkomende fouten bij aircodiagnose.
Olieverbruik kan een probleem zijn bij nieuwe en bij oude auto's. Bij oude exemplaren kan het een reden zijn om de auto af te schrijven. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Ford Mondeo 1.8 Duratec HE uit 2003 die je op deze pagina's ziet. Het gemiddelde olieverbruik is 1 liter op 770 km, met uitschieters naar boven. Enkeltje sloop, zou je zeggen. Of kan een motorreiniging dit extreme olieverbruik terugdringen?
Een olieverbruik van 1 op 770, lakafzetting op de cilinderwanden, natte zuigerbodem van cilinder 1 en een wisselvalige compressiemeting. De toekomst van onze Ford Mondeo zag er niet rooskleurig uit. 4.000 kilometer na behandeling met een motorflush en additieven maken we de balans op: heeft het gewerkt?
Onderwerp is een Ford Mondeo 1.8, bouwjaar 2003, met ruim 200.000 kilometer op de teller. De motor gebruikt gemiddeld een liter olie per 770 km. Zelfs al rijdt de auto nog prima, met zo'n extreem olieverbruik lijkt de stationcar rijp voor de sloop. Of is zo'n motor nog te redden met een intensieve reiniging? AMT zoekt het uit.
"Olielekkage in de inlaat? Dan zal een afdichting van de turbo wel lek zijn". Met dat idee bestelt een garagist een vervangende turbo voor een VW Sharan 1.4 TSI van 2011. "Even de turbo vervangen en klaar!" Dat blijkt íets te kort door de bocht.
Bardahl heeft zijn B2 Oil Treatment additief verbeterd. Deze olietoevoeging is ontwikkeld om het olieverbruik te verminderen. Volgens Bardahl zorgt B2 voor een krachtige smeerfilm die bestand is tegen hoge drukken en temperaturen.
Hoge motorlast en dito verbrandingsdruk voert nogal eens tot veel blow-by langs zuigerveren. Wepp brengt twee nieuwe olietoevoegingen om dat te bestrijden.
Dertien jaar timmert Pedro Hartog nu als Audi/VW-specialist aan de weg. Via chiptuning, het inbouwen van cruisecontrol en alarmsystemen groeide Hartog Tuning uit tot een revisiebedrijf gespecialiseerd in Audi/VW-motoren. De laatste jaren zorgen de TFSI-motoren voor veel werk...