AMT
  • Lees 1 maand gratis
  • Inloggen
  • Diagnose
    • Diagnosetools
    • Diagnosetips
    • Pass-thru
    • State of Health
  • APK
    • Regelgeving
    • APK-tools
  • Techniek
    • Hybride & EV
    • Waterstof
    • Motor & Transmissie
  • Werkplaats
    • Werkplaatsinrichting
    • Tools & Equipment
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Kennistest

Alles over Motorblok

  • In het pakket onderdelen valt de krukas op, waarvan de kruktappen 70° zijn verzet.
    Ducati1 dec. 20

    Nieuwe Ducati V4-motorblok in detail: Zónder desmo, mét klepveren

    Ducati heeft een nieuw motorblok ontwikkeld voor haar grote allroad, de Multistrada. Dit 'V4 Granturismo'- blok is een ware revolutie voor het Italiaanse merk. Het blok heeft geen desmodromische klepbediening, maar 'conventionele' klepbediening met klepveren.

  • In dit artikel lees je alle technische details over Dual Mode VCS.
    Artikel13 nov. 19

    Oog voor Techniek: Telescopische drijfstangen

    Variabele compressieverhouding (VCR) staat op het wensenlijstje van talloze motorenbouwers. Al decennialang bedenken slimmeriken constructies om VCR mogelijk te maken. Inmiddels levert Infiniti zo'n constructie in een productievoertuig. Nadeel van al die VCR-constructies: ze zijn complex. "Dat kan anders", zeggen Iwis en AVL. Hoe? Ze toonden hun Dual Mode VCS op het jongste Wiener Motoren Symposium. En…, binnenkort in serie.

  • Whitepaper19 aug. 19

    Motor kapot! Wat nu? 12 aandachtspunten voor een goede oplossing

    Je hebt in de werkplaats een auto staan met een technisch probleem aan de motor. Wat ga je doen? Repareren? Reviseren? En hoe leg je dat uit aan de klant?

  • Niet alleen bij diesels is EGR een al lang gebruikte techniek voor schoner uitlaatgas door lagere cilindertemperatuur. Bij benzinemotoren komt daar bovendien gekoelde EGR bij. In AMT 6 van 2018 presenteerde Tenneco zijn clean EGR-systeem. Principe van dat systeem: door het EGR-gas te reinigen, kun je het veel verder terugkoelen zonder dat de motor intern vervuilt. En dat koele, inerte gas drukt de verbrandingstemperatuur en daarmee de klopneiging.
    aandrijving28 jan. 19

    Vraag van de maand: Rijdt de downsizemotor zuiniger op superbenzine?

    Minimotortjes moeten zuinige auto's opleveren, leve de driecilinder! Maar levert die trend bij autobouwers in de praktijk wat op? In een post op de AMT Autotechniek Facebookpagina stond een link naar Engineering Explained met uitleg waarom downsizemotoren vaak helemaal niet zo zuinig zijn. Dat zou liggen aan het detonatiegevaar. In reactie hierop vraagt Jeroen Haeck of we dan met downsizemotoren niet beter, zuiniger op 98 octaan benzine zouden rijden.

  • Artikel27 nov. 18

    Oog voor techniek: BMW's nieuwe V8

    Natuurlijk, iedereen weet het: klimaat, milieu, CO2…, allemaal heel belangrijk voor de toekomst van het garagebedrijf én onze planeet. Maar toch, sommige AMT-lezers hebben het er wel eens moeilijk mee: "Jullie schrijven alleen nog maar over elektrische aandrijving en gedownsizede huppeltrutmotortjes. Wanneer lees ik nu weer eens iets over een lekkere V8?" Antwoord: Nu! Met dank aan BMW. Waarschuwing vooraf: Ook met deze 530 pk V8 voldoet de M850i xDrive Cabriolet gewoon aan de allerstrengste Euro 6d-temp emissienorm.

  • Met het Plasma Transferred Wire Arc proces (PTWA) wordt een nieuwe looplaag op een versleten cilindervoering gelegd. Ook bij downsizemotoren waarvan de hartop-hart cilinderafstanden te klein zijn voor een overmaat of een cilinderbus.
    aandrijving22 okt. 18

    Plasmacoating in ruilmotor Ford

    Als een Ford-dealer een ruilmotor bestelt, komt die van Fords motorenrevisiepartner Autocraft in het Engelse Grantham. Ford geeft op die motoren dezelfde garantie als op nieuwe motoren en claimt dat die revisiemotoren op geen enkel gebied onderdoen voor nieuwe. Op een gebied scoren ze wel beter dan nieuwe. Hun productie vergt een stuk minder energie...

  • Artikel25 sep. 18

    Oog voor techniek: Fiat's zuinige firefly motoren

    "Geen downsizing, maar rightsizing", zegt FCA (Fiat-Chrysler) over zijn nieuwe 1.0, 88 kW driecilinder en 1.3, 132 kW viercilinder Firefly-motoren. Dat hebben we vaker gehoord. Maar in de praktijk blijken die downsizemotortjes helemaal niet zo zuinig (en schoon) als de folders beloven. Dat zou bij deze nieuwe FCA-motoren wel eens anders kunnen zijn. Waarom? Kijk maar mee naar de techniek.

  • in 1958 nog een jonge auto. Deze Ford Zephyr bezorgt de monteur hoofdpijn. Is het een aangeboren hartafwijking of toch iets anders?
    Artikel15 mrt. 18

    Techniek van Toen: Ford Zephyr met hartproblemen

    Technische informatie. In AMT-2 besteden we uitgebreid aandacht aan dit thema. Techneuten halen hun informatie overal vandaan, leerden we. Het AMT Garageforum blijkt een waardevolle informatiebron. Vakbroeders helpen elkaar online bij complexe storingen en lastige reparaties. En het forum is actief. Een topic staat vaak maar net online of de monteur wordt al snel door 'sleutelvrienden' in de goede richting van de oplossing geholpen.

  • VTEC van honda in 2002. Eaton maakte het nog een stukje ingewikkelder.
    Nieuws3 mrt. 17

    Eaton verbetert variabele klepbediening

    Met koortsachtig tempo, mogen we aannemen, werken motorontwikkelaars aan verbeteringen die hun aggregaten klaar maken om aan Euro 6d eisen te voldoen. De Amerikaanse toeleverancier Eaton helpt met de ontwikkeling van een elektromechanisch systeem voor variabele klepbediening. Beter dan bestaande hydraulische systemen, zeggen ze. Hoe komt dat dan?

  • Bovenop de kantelschijfmotor inlaatkanalen, met een Reed valve in de aanzuigopening. Direct daaronder de inlaat naar de cilinders, feitelijk bij een tweetakt overstroompoorten.
    Nieuws29 aug. 16

    Kantelschijfmotor: problemen opgelost?

    Al is het maar als range-extender in geëlektrificeerde auto's, er blijft gezocht worden naar betere alternatieven voor de overbekende zuigermotor. Een heel compacte kandidaat, misschien wel heel efficiënt, is de parallelle kantelschijfmotor. Voor een verbeterde versie daarvan zoekt Gerrit van Rossem durfkapitaal om tot productie te kunnen komen.

Meer artikelen

  1. MC4S-motor een sterk staaltje?
  2. Video: Paut-tweetaktmotor is ideale verbrandingsmotor?
  1. Te dikke olie (2000-05)
  • Abonneren
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Nieuwsbrieven
  • Over AMT
  • Abonnement opzeggen
  • Klantenservice
  • Contact
  • Adverteren
  • Vacatures

Volg AMT

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • YouTube

Snel naar

  • Whitepapers
  • Webinars & livestreams
  • Digitaal magazine
  • Online magazine

Categorie

  • Diagnose
  • APK
  • Techniek
  • Werkplaats

Thema's

  • Trucks & bedrijfsauto's
  • Motorfietsen
  • APK
  • Diagnose
  • Hybride/EV
  • Airco
  • Werkplaatsformules

AMT is onderdeel van VMN media. Lees in ons manifest waar VMN media voor staat. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Algemene Voorwaarden en Privacy en Cookie beleid | Privacy instellingen