aandrijving

Opel onthult nieuwe driecilinders

Bij de presentatie van nieuwe 1.6 benzine- en dieselmotoren schetste Opel al een beeld van zijn toekomstig motorengamma, met drie families. De grootste ...

aandrijving

Trillingsdemper vermindert CO2-uitstoot. Hoe kan dat?

Sinds 2011 bevatten de 2.2 HDi uitvoeringen van de Peugeot 508 en de Citroën C5 een onderdeel dat op Equip Auto goed was voor een zilveren Grand Prix: ...

Nieuws

Regelbare motorsteun vervangt balans-as

We zijn behoorlijk verwend geraakt in autocomfort, bij elk nieuw model speelt 'NVH' een belangrijke rol. Bij de nieuwste Golf bijvoorbeeld was optimaal geluids- en trillingscomfort zelfs één van de hoofddoelen. Onder andere krijgen veel motoren daarvoor trillingdempende balansassen. Niet meer nodig, belooft motorsteunfabrikant <a href="http://www.vibracoustic.com/intro.html">Vibracoustic</a>. Dat kan beter en zuiniger.

Artikel

Bijzondere balancering bij motorfietsen (2006-7/8)

In AMT-mei schrijft u dat het door BMW toegepaste balanceersysteem behoudens vergelijkbare systemen bij Ducati en Yamaha niet eerder is toegepast en nieuw is. Ik herinner mij echter het prototype van één van de laatste, helaas nooit verschenen Triumph-modellen. Het balanceersysteem dat praktisch vergelijkbaar is met het door BMW toegepaste balanceersysteem werd toegepast in het motorblok van de Triumph Phoenix met 'Diana' blok. Een 900 cc parallel twin, kruktappen op 360 graden, 16 kleppen, vloeistofkoeling en het balanceersysteem á la BMW F 800. Het ontwerp werd geïntroduceerd in 1983. Weet AMT er meer van?

Artikel

Functie balansas motorfietsmotoren (2005-02)

Bij &eacute;&eacute;n- en tweecilinder motorfietsmotoren wordt er soms een balansas gebruikt die met het krukastoerental meedraait. Waartoe dient deze balansas en wat gebeurt er als hij wordt verwijderd?

Artikel

Eén balansas in plaats van twee (2000-04)

Tot mijn verrassing zie ik dat de Honda CB 11OOFS viercilinder voorzien is van &eacute;&eacute;n balansas terwijl de CBR 11OOXX er twee heeft. De CB 11OOFS is van dit motorblok afgeleid, waarom laat de fabrikant dan &eacute;&eacute;n balansas weg?

aandrijving

Verbrandingsvolgorde van een V4 (1999-02)

Naar aanleiding van het lezen van het artikel over de VFR800FI in AMT september stelde ik me vragen over het verloop van de arbeidsslagen van een V4 ...

Artikel

Het ABC van balansassen (1997-09)

Ik ben op zoek naar meer gedetailleerde informatie met betrekking tot balansassen. Ik weet dat ze toegepast worden onder andere bij motorfietsen en duurdere personenauto's. Het schijnt te maken te hebben met primaire en secundaire zuigerbeweging. Het gevolg in ieder geval is dat de trillingen in het motorblok sterk gereduceerd worden. Ik heb met name de volgende vragen: <br />a. Wat wordt er precies gebalanceerd? <br />b. Waaruit bestaan balansassen? <br />c. Hoe worden ze aangedreven en met welk toerental? <br />d. Waardoor wordt de massa van de balansasgewichten bepaald? <br />e. Is de motor ook bij stijgend toerental minder vrij van trillingen? <br />f. Wat voor balancering wordt er dan uitgevoerd met het vliegwiel, trillingsdemper, krukwangen etc.? <br />g. Wat is de meerprijs ten opzichte van de standaarduitvoering? <br />h. Wie heeft het bedacht? Wie heeft het het eerst op de markt gebracht? <br />