nieuws

Eerste helft 2018: slechts marginaal hoger rendement voor autodealers

Ondernemen 285

Uit de Branche Barometer van BOVAG Autodealers blijkt dat het gemiddelde rendement per dealervestiging over de eerste helft van dit jaar 1,12 procent bedroeg, tegen 1,08 procent in het eerste halfjaar van 2017. Ondanks een gemiddelde omzetstijging van 10,5 procent ten opzichte van een jaar eerder nam het rendement slechts marginaal toe. Dat is voornamelijk het gevolg van hogere loonkosten in de werkplaats door krapte op de arbeidsmarkt.

Eerste helft 2018: slechts marginaal hoger rendement voor autodealers

Het totale aantal FTE’s per gemiddelde dealervestiging steeg van 14,9 naar 15,8 en de omzet in de eerste zes maanden van 2018 groeide op alle afdelingen. Het afdelingsresultaat groeide echter nergens evenredig. In de werkplaats stegen de gemiddelde loonkosten per monteur gemiddeld met 6,8 procent en voor indirecte medewerkers met 3,2 procent. Het resultaat in de werkplaats daalde dan ook met 0,3 procentpunt en de mate waarin after sales de totale kosten van het dealerbedrijf dekken nam af tot 79,6 procent. De prognose voor het aantal gefactureerde uren per monteur daalde 0,4 procent naar 1.298.

Meer verkoop, minder provisie

De gemiddelde autodealer verkocht in de eerste helft van het jaar bijna 11 procent meer nieuwe auto’s. De provisie ‘F&I’ (Finance & Insurance) per verkochte nieuwe auto daalde echter met een kwart, waarschijnlijk onder invloed van een toename in private lease-transacties. De bruto marge per gecombineerde transactie (BMGT; nieuw en gebruikt gecombineerd) daalde tevens, met 0,6 procent naar 1.807 euro, terwijl de gemiddelde verkoopprijs van occasions juist met 3,5 procent toenam en de omloopsnelheid van gebruikte auto’s 21,5 procent hoger lag.

Nieuwe verdienmodellen pure noodzaak

Bert de Kroon, voorzitter van BOVAG Autodealers: “Het volume en de resultaten uit de occasionverkoop moeten nog belangrijker worden voor elke autodealer. En daarnaast blijft het pure noodzaak nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen, bijvoorbeeld door diversificatie met leasing, verhuur en schadeherstel. Het klassieke verdienmodel met een dominante positie voor de verkoop van nieuwe auto’s is eindig en de toenemende technische complexiteit vergt steeds meer procesoptimalisatie, zowel door dealers als fabrikanten en importeurs. De krapte op de arbeidsmarkt vertaalt zich bovendien in hogere lonen voor technisch personeel. Omdat we de klant willen blijven bedienen, betalen we graag goed voor goed personeel, maar het trekt wel direct een wissel op de financiële resultaten.”

Reageer op dit artikel