nieuws

Autotechnicus krijgt les in elektrische aandrijving

Ondernemen

Autotechnicus krijgt les in elektrische aandrijving

Hoewel de hybride Toyota Prius al in 1997 geïntroduceerd werd, blijven autotechnische opleidingen zich volledig richten op de verbrandingsmotor. Het aantal hybride en elektrische voertuigen blijft groeien. Hoe leidt je een autotechnicus dan optimaal op? ROC Rijn IJssel, Civom en Electude sloegen de handen ineen. Wat is het resultaat?

Elektronicaspecialist Electude verwacht dat over tien jaar een derde van alle nieuw afgeleverde auto’s een elektrische aandrijving heeft. “Toch besteedt het autotechnisch onderwijs nog niet structureel aandacht aan elektrische aandrijvingen. Technici worden opgeleid met alle kennis van verbrandingsmotoren en komen pas als ze aan het werk zijn in aanraking met elektrische auto’s. Dan hebben ze nascholing nodig”, zegt Koen Berends van Electude. “En die gaat op dit moment alleen nog maar over veilig werken.”

Theorieboek is geen lesmethode

Het elektronicabedrijf uit Nuenen was al langer bezig om elektrische aandrijving een plek binnen de basisstructuur van het onderwijs te geven. “Voor ons is het pas interessant als we een leermethode kunnen ontwikkelen die generiek is. Een opleiding moet een kop en een staart hebben. Tijdens de studie moeten autotechnici voorbereid worden op alle elektrische of hybride voertuigen in een werkplaats”, zegt Berends. Hij ontwikkelde het theorieboek Electric Drive. “Maar dat is geen kant-en-klare lesmethode.”

Scholen en bedrijfsleven

Ook ROC Rijn IJssel in Arnhem wil technici opleiden in de elektrische aandrijving. In de ‘eGarage’, de werkplaats van de school, werd ruimte gemaakt voor elektrische auto’s. Op het ROC Zadkine en het Albeda College in Rotterdam liep een Civom-project met betrekking tot elektrische voertuigen. “Wij zijn druk bezig met het dichten van het kennisgat tussen onderwijs en bedrijfsleven“, zegt Arnold Willebrands van Civom.

Samenwerking

Eén van de Zadkine-docenten was bezig met een deeltijdopleiding aan de HAN Automotive. Als afstudeerproject koos hij ervoor om een Toyota Prius te prepareren voor het onderwijs. Electude heeft ervaring met het prepareren van diagnosevoertuigen. Toen Bert Jonker, directeur van Electude, van het project hoorde vielen de puzzelstukjes op hun plek. Jonker: “Als we deze projecten uit het onderwijs samenvoegen met onze plannen, kunnen we wat moois maken”.

Onderwijspakket voor alle scholen

En dat hebben de drie partijen gedaan. Ze ontwikkelden een onderwijspakket voor alle autotechnische opleidingen in Nederland en België. Het pakket is opgebouwd uit drie elementen. Het eerste deel bestaat uit verschillende elektromotoren. Studenten bouwen zelf een model. Het tweede deel gaat over de combinatie van batterij en converter. Daarbij horen de vragen: Wat gaat er aan vermogen in en wat komt er weer uit? Hoe lopen de stromen? Wat is het rendement en hoe meet je dat? De studenten bouwen ook dit zelf op in schaalmodellen met een veilige spanning.

Energiestromen zichtbaar maken

Als laatste staat het voertuig centraal met daarin de combinatie van een verbrandings- en een elektromotor. Studenten moeten onder de motorkap elementen herkennen. Verder zoeken ze storingen en maken ze energiestromen van de elektromotor en de benzinemotor zichtbaar en meten ze daaraan.

E-learning, schaalmodellen en diagnosevoertuigen

De drie partijen zijn enthousiast over het resultaat. De diagnosevoertuigen, twee Toyota Priussen, waar Rijn IJssel en Civom over beschikken zijn de pronkstukken van de nieuwe methode. Samen met de theorie, de schaalmodellen en de modules in het e-learning systeem Argo vormen ze een volledig onderwijspakket dat de scholen kunnen aanbieden aan de studenten.

Niet alleen MBO

Ook HBO-studenten van HAN Automotive gaan ermee werken. Zo doet de elektromotor zijn intrede op scholen. Niet iedereen is er direct blij mee. Frans Hofmans, docent bij Rijn IJssel: “Maar als je dan uitlegt dat een grote 40 kW dieselmotor vervangen kan worden door een klein elektromotortje van 60 kW, dan worden studenten enthousiast”.

Reageer op dit artikel