nieuws

Saab toont nieuwe 9-4X suv op salon Brussel

Home

Net als de concurrenten Audi, BMW en Volvo, komt ook Saab met een compactere SUV op de markt. Victor Muller en Jan Ake Jonsson, de hoogste baas van Saab in Zweden, toonden de nieuwe Saab 9-4X vrijdag voor het eerst in Europa op de Autosalon van Brussel.

Saab toont nieuwe 9-4X suv op salon Brussel

“We hebben ongelofelijke vooruitgang geboekt om het voortbestaan van dit bedrijf te garanderen. Daar is deze 9-4X een voorbeeld van”, aldus Muller. De topman van het Nederlandse Spyker Cars, die Saab een jaar geleden van de ondergang redde door het bedrijf over te nemen, ziet de 9-4X als een belangrijke volgende stap in de wedergeboorte van Saab als een onafhankelijke autoproducent.

De nieuwe middelgrote crossover, een soort kruising tussen een stationwagen en een SUV die qua formaat tussen een Audi Q5 en Q7 inzit, is “primair bedoeld voor de Amerikaanse markt. Maar ook in Rusland, China en Australië zal die het goed doen”, aldus Muller. Voor de Europese en Nederlandse markt is de auto minder geschikt. Dat komt omdat de 9-4X alleen wordt aangeboden met twee zware zescilinder benzinemotoren, en geen diesels. De ene is een 3,0 liter met 265pk, de ander een 300pk sterke 2,8 turbo.

Dat de auto niet met een diesel wordt geleverd, komt omdat de 9-4X is gebaseerd op de Cadillac SRX van het Amerikaanse General Motors, de vorige eigenaar van Saab. Diesels zijn in de Verenigde Staten minder populair dan zware benzinemotoren. “De diesels van GM vonden wij inadequaat; die wilden wij niet hebben”, zegt Muller.

De 9-4X en halfbroer Cadillac SRX worden in dezelfde fabriek in Mexico gebouwd. Saab krijgt van GM dit jaar negenduizend crossovermodellen.

Saab-directeur Jonsson is zeer te spreken over het Scandinavische ontwerp van de auto en de rijeigenschappen. “Hij heeft dezelfde afmetingen als een Volvo XC90, maar omdat de 9-4X lager is, rijdt hij beter”, weet de directeur.

Ondanks dat de verkoopverwachtingen voor 2010 niet uitkwamen, is Victor Muller er 100 procent zeker van dat dit in 2011 en volgend jaar wel het geval zal zijn.

“Als je kijkt naar de ontwikkelingen kwartaal op kwartaal vorig jaar, dan zie je dat we enorm zijn gegroeid, alleen is dat niet gebeurd in het tempo dat we hadden gehoopt. We zijn er natuurlijk nog lang niet”, zei Muller op de Autosalon in Brussel.

“Het grootste probleem dat we hadden was dat we de auto’s eenvoudig niet konden maken omdat we zulke opstartproblemen hadden na de liquidatiefase”, stelt Muller. Mede daardoor ontstond een voorraadtekort. “En zonder auto’s op de showroomvloer kun je geen handel drijven.”

Saab haalt twee derde van zijn omzet uit de VS, Zweden en Groot-Brittannië. “Maar dit jaar gaan we ook een aantal nieuwe markten op: Rusland, China, Australië en Portugal”, zegt Muller. Hij verwacht dat de eerste Saabs in China in juni verkocht worden via zijn nieuwe distributiepartner China Automobile Trading (CTAC).

De nieuwe baas van Saab is er vooral op gebrand om weggelopen klanten terug te halen. “Ik zeg weleens gekscherend, Saab heeft helemaal geen nieuwe klanten nodig, Saab moet alleen zijn oude klanten terughalen.”

De 9-4X komt in mei in de VS op de markt en in augustus staat hij in Nederland in de showroom. Saab wil in 2011 bijna dubbel zoveel auto’s verkopen in België en Nederland liet importeur Beherman weten.

Bron: ANP

Reageer op dit artikel