Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design bij EV's'

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design bij EV's'
De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

In deze editie van Trots op het vak spreken we Jasper van Dijk. Nadat hij de opleiding Technisch Specialist mbo 4 afrondde, begon hij als technisch specialist bij Autoservice de Kemp in IJsselstein.

Wat vind je mooi aan het vak en waarom heb je het gekozen?

De techniek, hoe auto’s in elkaar zitten en om dat te kunnen begrijpen, dat maakt het mooi. Naast het feit dat ik echt een autoliefhebber ben, is het ook geweldig om mensen echt te kunnen helpen hun auto te maken. En doordat ik van kleins af aan al gek van auto’s ben, wilde ik wat in dit vak doen.

Wat vind je het leukste werk om te doen en wat maakt jouw dag goed?

Het ontdekken van het probleem van een storing en het dan oplossen, is het leukste om te doen. En als het dan na de reparatie is gelukt, bijvoorbeeld als ik een distributieketting hebt vervangen en de motor loopt daarna als een zonnetje en alle storingen zijn verholpen, dan geeft dat echt een kick. Dat maakt dan mijn dag goed.

Wat is je favoriete automerk?

Porsche is mijn favoriete automerk. De Porsche 911 Targa in metallic green, blijft voor mij altijd een droom om ooit in te kunnen rijden.

Wat is je favoriete gereedschap?

Ik kan veel soorten gereedschap bedenken die erg handig zijn in gebruik, maar zonder een goede looplamp is het sleutelen met welk gereedschap dan ook geen pretje. Er gaat bij mij niks boven sleutelen met goed licht zodat je alles goed kan zien. Dus voor mij is de looplamp in veel gevallen onmisbaar.

"Naast het feit dat ik echt een autoliefhebber ben, is het ook geweldig om mensen echt te kunnen helpen hun auto te maken."
"Naast het feit dat ik echt een autoliefhebber ben, is het ook geweldig om mensen echt te kunnen helpen hun auto te maken."

Welke opleiding heb je gedaan en wat wil je nog leren?

Ik heb de opleiding Technisch Specialist mbo 4 afgerond en ben gemotiveerd om mij verder te ontwikkelen in de toekomst, bijvoorbeeld richting de elektrische auto.

Wat zou je willen veranderen in de autobranche?

Ik zou willen veranderen hoe nieuwe elektrische auto’s nu worden ontworpen. De autofabrikanten zijn te veel bezig met het maken van een heel futuristisch design en dat staat mij niet echt aan. Met bijvoorbeeld alleen maar een iPad als scherm in een auto, terwijl mijn voorkeur uit gaat naar gewoon ouderwetse tellers en knoppen waar je alles los mee kan bedienen.

Blijf vooral genieten en lachen op je werk!”
— Jasper van Dijk

Waar ben je het meest trots op?

Ik ben er het meest trots op dat zoveel mensen hebben gezegd dat ik het allemaal nooit zou halen en dat ik het toch gewoon geflikt heb. Dat ik mijn diploma’s heb gehaald. En nu sinds kort ook mijn APK heb behaald en dat ik sta waar ik nu sta.

Wat is je droombaan

Mijn droombaan is ooit zelf iets in deze branche te ondernemen.

Als ik niet aan het werk ben, dan…

...vind ik het heerlijk om een stukje te rijden met mijn vriendin of vrienden en dan lekker naar een terrasje gaan of te gaan padellen met zijn allen.

Heb je een tip voor collega’s?

De tip aan mijn collega’s is om vooral te genieten van het feit dat je werk eigenlijk ook je hobby is. En blijf vooral genieten en lachen op je werk!

Lees meer over

Daniela Markovic

Daniela Markovic

Redacteur AMT

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?

Foto: BAS Truck Center

Zo schakelde BAS Truck Center over op elektrisch materieel

Hoe groot is de overstap van fossiel naar elektrisch materieel voor een truckservicebedrijf? Wat betekent het voor de werkplaats? BAS Truck Center,...

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...