Het belang van motorolie met de juiste specificaties wordt de komende jaren nóg belangrijker. Motul legt uit waarom.
Werkplaats

Motorolie: ACEA C6-norm en merkspecifieke olie rukt op

Ooit was het leven simpel. Eén of twee soorten olie uit het bulkvat dekten bijna het hele wagenpark af. De presentatie van Motul tijdens AMT Live 2020 maakt opnieuw duidelijk dat deze tijden definitief achter ons liggen. Als de kennissessie van Olieservice Zuid en Motul één ding bewijst, dan is het wel dat merk- en motorspecifieke olie de komende jaren alleen maar verder oprukt.

Nieuws

Auto Prof - AMT Live 2020: Motul Lubricants deelt olie-trends

Olie­service Zuid en Rapid Specialty hebben de handen ineen geslagen en bieden samen brede expertise in het optimaal reinigen en smeren van elke motor. "Hou hem schoon en smeer hem goed". Tijdens Auto Prof - AMT Live draait het om kennisdelen zowel op de stand, maar zeker ook in de kennissessie van Olieservice Zuid met olieproducent Motul. Waarom is er een speciale motorolie voor hybride auto's met benzinemotoren?

Oud filter versus een nieuw filter. Het viel Docus op dat het oude filter erg ineengekrompen is. Is daar een oorzaak voor aan te wijzen?
Artikel

Gekrompen oliefilter Opel Astra, voorbode van?

Een goed werkend smeersysteem is van belang voor elke motor, en naast de oliepomp vervult het oliefilter een belangrijke rol. Het Belgische Garageforumlid Docus viel het op dat het oliefilter van een Opel Astra met 1.4 benzinemotor (2015) gekrompen was! Is er een techneut 'in the house' die dit bekend voorkomt?

Artikel

To the Max op Hockenheim met... Shell en Ferrari

Of we meer willen weten over de ontwikkeling van motorolie op het allerhoogste niveau? Natuurlijk! Zo stonden we afgelopen dagen op circuit Hockenheim, spraken we met specialisten van Shell, met Vettel en Binotto, keken we bij het Ferrari F1-team en zagen de spectaculairste race van het jaar. Maar het belangrijkste: Hoe druppelt de opgedane oliekennis in de F1 door naar straatniveau?

Nieuws

Emissiewetgeving EU vraagt om innovatie in motorolie

In 2021 gaat de nieuwe Europese emissiewetgeving in. Die stelt dat de gemiddelde CO₂-uitstoot van de gehele vloot, zoals die door een autofabrikant in een jaar wordt verkocht, niet meer mag bedragen dan 95 gram per km. Dunnere maar zeer geavanceerde motorolie gaat hier een belangrijke rol in spelen. Niet alleen in de bescherming van de motor, maar ook de bijdrage aan minder brandstofverbruik en dus CO₂-uitstoot. Zo komt Shell met de Helix Ultra 0W.

Kevin van Vliet schrijft dat sommige klanten wel 50.000 km over het 
onderhoudsschema heen gaan. “In één geval was er niets meer te redden en was er een revisiemotor nodig.”
Artikel

Niet alles loopt gesmeerd in de werkplaats...

"Goudkleurig, iets met verschillende diktes en het smeert de motor". Dat is grofweg de omschrijving van motorolie als je het aan een leek vraagt. Wij weten beter. Naast smeren en koelen heeft motorolie meer taken. Mooi, maar het levert in de praktijk ook problemen op. Lees maar mee...