Scania Production Zwolle produceert miljoenste chassis
Scania Production Zwolle onthulde gisteren het miljoenste geproduceerd chassis sinds de start van de productie in 1964. AMT was erbij om deze mijlpaal met Scania te vieren.
Scania Production Zwolle onthulde gisteren het miljoenste geproduceerd chassis sinds de start van de productie in 1964. AMT was erbij om deze mijlpaal met Scania te vieren.
Ingeklemd tussen het Zwolle/IJssel-kanaal en de Willemsvaart ligt in Zwolle de truckfabriek van Scania. Deze productielocatie viert dit jaar zijn zestigjarig jubileum. Het is een echte megafabriek: in 2023 rolden er in Zwolle 44.712 nieuwe trucks van de lopende band. Een absoluut productierecord. De vestiging in Zwolle is daarmee meteen Scania's grootste fabriek wereldwijd.
In truckfabriek Scania bouwen ze trucks zónder bloed zweet en tranen. "Hier zul je niemand hard zien werken", zegt Matthieu van der Haar tijdens de rondleiding. Toch rollen er per werknemer tweemaal zoveel trucks de poort uit als dertig jaar geleden. Hoe dat kan? "Doe alleen die dingen waar de klant voor wil betalen."
Scania presenteert een splinternieuwe 13 liter motor. Hè, nu nog? Alles wordt toch elektrisch? "Klopt, al in 2030 is de helft van de trucks die wij uitleveren elektrisch aangedreven", zegt Scania. "Voorlopig hebben we de diesel dus nog hard nodig. Laten we hem dan maar zo zuinig mogelijk maken." Zit wat in, alle reden om ons Oog te laten vallen op Scania's 8 % zuinigere aandrijflijn met een historische naam: Super.
Rode loper, trompetgeschal en champagne: het is feest bij Defensie. De eerste van 2000 leger-Scania's wordt officieel overgedragen. Reden voor een officieel momentje waarbij ook de Minister niet ontbreekt. Waarin verschillen deze rijdende 'soldaten' van 'de burgers' op de weg?
De afgelopen twee weken was het gigantische beurscomplex in Hannover het domein van de bedrijfswagen. Deze keer vooral van alternatieve bedrijfswagens, die niet op diesel rijden. En van de alternatieve vervoermiddelen voor stadsdistributie. Elektriciteit en elektronica vieren hoogtij. Misschien nog wel meer dan bij personenauto's. Ook AMT blikt vooruit.
Een 12.3 liter Scania R480 verschijnt in de werkplaats van AA-Equipment. Een waslijst aan klachten: de truck loopt te laag stationair, een variabel toerental, overslaan en pingelgeluid, veel rookuitstoot en sporadische foutcodes. Aan AA-Equipment de schone taak diagnose te stellen aan deze zware jongen.
Gebruikte trucks? Die gaan toch naar Polen? Mis, 'das war einmal'. In 2017 gingen er tweemaal zoveel gebruikte Scania's vanuit Nederland naar de Filipijnen als naar Polen", zegt directeur Scania-Benelux Janko van der Baan. Hoe komt dat en waarom rijden vervoersondernemers steeds langer door met hun nieuw gekochte trucks?
Hoe bouw je een truck om naar LNG? HAN Automotive Research doet onderzoek naar de toepassing en ombouw naar LNG in truckmotoren. Op 20 maart organiseert HAN een 'LNG Pilots project'-middag. Je wordt er bijgepraat over de laatste ontwikkelingen in dit project, waarbij de nadruk ligt op het dual fuel proces. Wat moet je doen om daar bij te zijn?
Sinds vijf jaar is connectiviteit standaard voor alle Scania-voertuigen op de Europese markten. Vandaag hebben klanten in meer dan 50 landen toegang tot diensten om de prestatie van hun voertuigen op te volgen en te evalueren. In 2015 kwamen er bijna 70.000 nieuwe elektronisch verbonden vrachtwagens en bussen bij en vandaag staat de teller van het aantal verbonden voertuigen op 170.000.