AMT
  • Lees 1 maand gratis
  • Inloggen
  • Diagnose
    • Diagnosetools
    • Diagnosetips
    • Pass-thru
    • State of Health
  • APK
    • Regelgeving
    • APK-tools
  • Techniek
    • Hybride & EV
    • Waterstof
    • Motor & Transmissie
  • Werkplaats
    • Werkplaatsinrichting
    • Tools & Equipment
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Kennistest

Alles over Passieve veiligheid

  • Een soort kanon boven de testauto vuurt met 1 kHz frequentie röntgenpulsen van negen MeV (mega elektronvolt) af. Daar wil je absoluut niet naast staan, is ons wel duidelijk. - Foto: Mercedes-Benz
    Passieve veiligheid15 apr. 24

    Botsproeven analyseren met röntgen: zo wil Mercedes auto's veiliger...

    Alweer zeven jaar geleden konden we melden dat Mercedes-Benz, pionier in bots-onderzoek, röntgenfotografie inzette om botsproeven te analyseren. Zo kon je inwendige vervorming van geteste auto's zien. Nu maakt Mercedes het nog mooier: ze filmen een botsproef met duizend röntgenbeeldjes per seconde.

  • Als alle automobilisten hun gordel zouden gebruiken, zou dat jaarlijks alleen in Duitsland al 4.000 verkeersdoden schreeuwen. Maar ja: “De controle daarop zou een enorm politieapparaat vergen.” Gelukkig was er een ‘alternatief’ in ontwikkeling: “De luchtzak, het kernstuk van de Amerikaanse veiligheidsauto.”
    Passieve veiligheid10 apr. 24

    AMT 1974: Voortschrijdend inzicht in veiligheid

    Twee miljoen Amerikaanse verkeersdoden in 75 jaar! Gijs Berk schrijft vijftig jaar geleden in AMT in 1974 over veiligheid: veiligheidskooien, 'kneuszones', gordels en... iets nieuws. "Het gaat om een luchtzak, die zich bij een botsing in onderdelen van seconden opblaast en de inzittenden van een auto opvangt, voordat zij gewond raken." Luchtzakken worden in 1974 gezien als een alternatief voor autogordels en niet als een aanvulling. Dat jaar biedt GM luchtzakken voor het eerst als optie aan.

  • Passieve veiligheid23 nov. 23

    Oog voor Techniek: Mercedes crashtest met batterijauto's

    Een elektrische auto heeft geen verbrandingsmotor en versnellingsbak, wel een grote batterij. Heeft dat invloed op de botsveiligheid? Mercedes neemt de proef op de som, met een crashtest in zijn Technology Centre in Sindelfingen. Hoe brengen een EQS SUV en een EQA het er vanaf? En hun inzittenden? AMT was erbij.

  • Zo ziet het instrumentenpaneel van een Golf IV met functionerend airbaglampje er uit.
    APK28 apr. 22

    Controlelampje airbag gaat niet aan: APK-afkeur?

    "Onlangs had ik een Golf IV in de werkplaats voor een APK-keuring", schrijft Edwin van der Gracht. "Tijdens de keuring viel me op dat het airbaglampje niet aanging. De Golf is van 1999, dus in dit geval is dat gewoon goedkeur. Maar stel dat de auto van na 31-12-2003 was geweest, wat dan? Afkeur? Maar er is helemaal geen afkeurcode voor de airbag. Hoe zit dat?"

  • Vanaf het begin werden Euro NCAP-botsproeven bij het Nederlandse TNO gedaan, naast het Britse Thatcham. ADAC sloot aan, ook in Frankrijk en Italië wordt nu voor NCAP gebotst.
    Artikel25 jan. 22

    Euro NCAP: wat veranderde er in 25 jaar crashtesten?

    Op 4 februari zal het 25 jaar geleden zijn dat het eerste Euro NCAP-testrapport verscheen. Het European New Car Assessment Programme liet niet zelden genadeloos zien hoe (on)veilig auto's echt zijn. Hun tests gingen de verwachtingen opschroeven ten aanzien van standaard veiligheidstechniek. Hoe veranderde dat onze auto's?

  • Rechts de nieuwe unit. Kan die de oude vervangen? (Foto: Autodiagnose.eu)
    Diagnose19 nov. 20

    Fiat Punto 2010: Airbaglampje blijft branden, ondanks nieuwe...

    Een Fiat Punto uit 2010 krijgt een nieuwe airbagregeleenheid. Daarna blijft het airbaglampje branden. De regeleenheid wordt nogmaals vervangen en nogmaals. Dan krijgt de Punto ook een nieuwe BCM en software-updates, maar niets helpt. Wat is er aan de hand?

  • Weten en laten weten. Het Mercedes-Benz ESF 2019-veiligheidsvoertuig informeert zijn medeweggebruikers over alle mogelijke gevaren.
    Actieve veiligheid21 okt. 19

    Mercedes toont nieuwste veiligheidstechniek in ESF 2019

    Sindelfingen, het Mercedes Technologiezentrum Fahrzeugsicherheit. Spannende muziek, een gordijn schuift open en… daar staat ie: de ESF 2019! Dit voertuig toont wat Mercedes op veiligheidsgebied allemaal kan. In deze auto zijn bestuurder en passagiers veiliger dan ooit. Maar niet alleen zij. De ESF 2019 houdt ook de veiligheid van andere weggebruikers in de gaten. Zelfs als hij geparkeerd staat…

  • BMW gaat veiligheidsinformatie volledig delen met iedereen, ja echt iedereen.
    Actieve veiligheid11 jun. 19

    BMW geeft Safety-data uit sensoren vrij voor iedereen

    "Op het gebied van verkeersveiligheid zijn er zijn geen concurrenten, alleen partners", stelt Christoph Grote, Senior Vice President Electronics BMW Group. Voorafgaand aan het ITS-congres in Eindhoven maakte BMW Group, bekend veiligheidsgerelateerde data afkomstig uit de BMW en Mini-modellen te gaan delen. Grijpt ESP in op een koude ochtend? Dan is het daar misschien onverwachts glad. En die informatie wil je snel met iedereen delen via de cloud. Hoe zit dat?

  • Tijdens de Boot Camp-workshop leidt Hans Jansen de monteurs stap voor stap door de diagnosemethode van het airbagsysteem.
    AMT Diagnose Boot Camp16 nov. 18

    Het airbag-circuit ontleed

    Een storing in het airbagsysteem. Is het de stekker onder de stoel, vaak de oorzaak van het probleem? Vaak wordt er via een servicemelding een reparatie voorgesteld zoals het doorsolderen van de stekkerbedrading. Waarom lost zo'n soldering dit probleem soms wel op en soms niet? Hoe kan het systeem de weerstand van het circuit continu monitoren? Hans Jansen, trainer bij Innovam, leerde het monteurs tijdens AMT Diagnose Boot Camp.

  • Airbagprobleem30 apr. 18

    Hoe controleert een module het (airbag)systeem?

    Een foutcode in het airbagsysteem van een auto. Wat is er aan de hand? De foutcode wijst op een onderbreking, maar bij het meten aan het airbagsysteem vind je geen onderbreking in de bedrading. De stekker onder de stoel is berucht, die maar doorsolderen dan? En wat los je hiermee op?

Meer artikelen

  1. Airbagbank krijgt nieuwe eigenaren
  2. Takata roept weer miljoenen airbags terug in VS
  3. Toen en nu: van botsveiligheid naar botsvermijding
  4. Auto's veiliger dankzij röntgenfoto?
  5. Storing in stoelmatsensor, werkt airbag nog wel?
  6. Takata bekent schuld aan defecte airbags
  7. 'Takata dicht bij schikking in VS om airbags'
  8. Euro NCAP prijst veiligheid Volvo
  9. EuroNCAP nog strenger, toch vijf sterren
  10. AMT-ATC Technisch Theater op AutoProf Gorinchem
  11. Weer zes strenge Euro NCAP-tests
  12. Hardnekkige storing in Renault Kangoo (2014-5)
  13. Waarom stopt Ford 'airbags' in veiligheidsgordels?
  14. Video: Euro NCAP verlangt AEB remhulp
  15. AMT Diagnose Boot Camp: wat kun je verwachten?
  1. Airbag voor de A-stijlen spaart levens (2012-12)
  2. Autogordel van de toekomst
  3. EU-regels voor moderne trucktechnieken
  4. Gratis kennis bij Airbagbank workshops
  5. Passagiers op achterbank auto kwetsbaar
  6. Volvo omhult auto met één airbag
  7. e-Auto scoort goed in Euro NCAP-botstest
  8. Aanpassing Volt en Ampera na botsproeven (2012-2)
  9. TNO zet megastap voor fietserveiligheid
  10. Euro NCAP-tests: nieuwste auto's vriendelijker voor voetgangers
  11. Dure Duitse auto's zakken voor crashtest VS
  12. Ford introduceert opblaasbare veiligheidsgordel
  13. Toch weer 5-sterren scores bij Euro NCAP
  14. Nieuwe veiligheidsgordel voor Renault Twizy
  15. REGS redt van verdrinkingsdood
  • Abonneren
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Nieuwsbrieven
  • Over AMT
  • Abonnement opzeggen
  • Klantenservice
  • Contact
  • Adverteren
  • Vacatures

Volg AMT

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • YouTube

Snel naar

  • Whitepapers
  • Webinars & livestreams
  • Digitaal magazine
  • Online magazine

Categorie

  • Diagnose
  • APK
  • Techniek
  • Werkplaats

Thema's

  • Trucks & bedrijfsauto's
  • Motorfietsen
  • APK
  • Diagnose
  • Hybride/EV
  • Airco
  • Werkplaatsformules

AMT is onderdeel van VMN media. Lees in ons manifest waar VMN media voor staat. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Algemene Voorwaarden en Privacy en Cookie beleid | Privacy instellingen