AMT
  • Lees 1 maand gratis
  • Inloggen
  • Diagnose
    • Diagnosetools
    • Diagnosetips
    • Pass-thru
    • State of Health
  • APK
    • Regelgeving
    • APK-tools
  • Techniek
    • Hybride & EV
    • Waterstof
    • Motor & Transmissie
  • Werkplaats
    • Werkplaatsinrichting
    • Tools & Equipment
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Kennistest

Alles over Li-ion accu

  • Het Lithium-ion accupakket zoals dat in de eerste generatie Toyota Prius werd toegepast. - Foto: AFP / Toshifumi Kitamura
    Back to basics18 dec. 24

    Lithium-ion accu: basiskennis voor de autotechnicus (deel 1)

    "Gevaarlijk, zeer brandbaar, snelle veroudering, ontzettend kostbaar en niet te recyclen." Zomaar een aantal vaak genoemde 'eigenschappen' van Lithium-ion (Li-ion) batterijen. Waarom worden deze batterijen in alle EV's gebruikt dan? Zijn ze inderdaad zo gevaarlijk? In een serie back to basics-artikelen beantwoorden we deze en nog veel meer vragen.

  • Waterstof wordt in tanks bij 350 tot zelfs 700 bar opgeslagen.
    Vereniging ATC28 feb. 23

    Brand in een EV, een vlammend vraagstuk

    Het aantal elektrische voertuigen op de Nederlandse wegen neemt snel toe. Dat brengt uitdagingen met zich mee voor de brandweer en voor bergingsbedrijven. Het blussen van een lithiumbatterij is namelijk vrijwel onmogelijk. Frank van der Laak, specialist trainen en oefenen van de brandweer, vertelt er meer over tijdens een ATC-lezing in Helmond.

  • Accu & batterij31 mrt. 15

    Bosch geeft toekomstblik op accutechniek

    Het lijkt een beetje raar dat dr. Joachim Fetzer, chef elektromobiliteit bij Bosch, dient onder de hoofdafdeling Gasoline Systems. Fetzer geeft aan wat ...

  • Nieuws10 mrt. 15

    Doorbraak met de lithium-zwavel accu?

    Een jaar of 35 geleden ontstond in Engeland de eerste praktisch bruikbare lithium-ion batterij. Het duurde wel nog tien jaar voor deze in productie kwam. Het nog jonge Britse bedrijf Oxis (2004) denkt nu een nieuwe stap te maken met lithium-zwavel batterijen, die dit jaar in productie moeten komen. Wat is de vooruitgang?

  • aandrijving20 feb. 14

    Motorfietstoekomst volgens Hero MotoCorp

    Op de Motorbeurs in Utrecht zult u geen Hero motorfietsen aantreffen. Nog niet, partner EBR is er wel bij. Maar de grootste motorfietsfabrikant ter ...

  • Nieuws22 jan. 13

    Aliant lithiumaccu voor motor en klassieker

    Beek Auto Racing is voor Nederland importeur geworden van Aliant lithium-ion batterijen. Deze zijn bedoeld als vervanging voor loodaccu's, dus om het boordnet te voeden maar geen elektrische voortstuwing te leveren. Een uitkomst voor motorfietsen en klassieke auto's, accu's met weinig zelfontlading. En natuurlijk met laag gewicht goed voor racewagens.

  • aandrijving9 nov. 12

    Prijzenslag in Li-ion accu's?

    Elektrisch rijden moet gesubsidieerd worden, horen we overal. Al heet het dan 'gestimuleerd', wat meestal toch neerkomt op subsidie, omdat elektrische ...

  • Nieuws27 sep. 12

    Ford levert laadapparaat bij Focus Electric

    Volgend jaar krijgt de Ford Focus een puur elektrisch broertje. Voor het opladen daarvan heeft Ford nu een Europa-brede deal gesloten met Schneider Electric om laadapparaten te bieden. Door die EVlink apparaten zal Schneider ook gegarandeerd groene stroom laten lopen.

  • aandrijving23 mei 11

    Ruzie tussen accugiganten

    Elektrische auto's zijn al, of worden binnenkort big business, zo rekenen velen. Het brengt hele nieuwe business, om zulke auto's te gaan voorzien van ...

  • Nieuws25 mrt. 11

    Superlichte Li-ion startaccu?

    Chemiebedrijf <a href="http://www.degussa.de/degussa/de/presse/news/details?NewsID=1708">Degussa</a> test momenteel in een Lotus Exige racer de 'startaccu van de toekomst'. Die baseert op lithium-ionen techniek welke volume en gewicht van een startaccu drastisch vermindert. Zo'n accu zou maar 2,5 kg wegen. Ook voor hybride auto's die steeds meer opgang maken zijn zulke Li-ion accu's waardevol.

Meer artikelen

  1. Doorbraak in actieradius Li-ion accu's?
  2. Nissan en NEC samen in accufabriek
  3. Toyota: nog even geen Li-ion accu
  4. Hybrides goedkoper met RED-LION?
  1. Li-ion-accuprimeur van Conti/Mercedes
  2. Wereldprimeur: Li-ion startaccu!
  3. Raakt lithium voor accuproductie snel op?
  • Abonneren
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Nieuwsbrieven
  • Over AMT
  • Abonnement opzeggen
  • Klantenservice
  • Contact
  • Adverteren
  • Vacatures

Volg AMT

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • YouTube

Snel naar

  • Whitepapers
  • Webinars & livestreams
  • Digitaal magazine
  • Online magazine

Categorie

  • Diagnose
  • APK
  • Techniek
  • Werkplaats

Thema's

  • Trucks & bedrijfsauto's
  • Motorfietsen
  • APK
  • Diagnose
  • Hybride/EV
  • Airco
  • Werkplaatsformules

AMT is onderdeel van VMN media. Lees in ons manifest waar VMN media voor staat. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Algemene Voorwaarden en Privacy en Cookie beleid | Privacy instellingen