AMT
  • Lees 1 maand gratis
  • Inloggen
  • Diagnose
    • Diagnosetools
    • Diagnosetips
    • Pass-thru
    • State of Health
  • APK
    • Regelgeving
    • APK-tools
  • Techniek
    • Hybride & EV
    • Waterstof
    • Motor & Transmissie
  • Werkplaats
    • Werkplaatsinrichting
    • Tools & Equipment
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Kennistest

Alles over Klopsensor

  • Nieuws1 okt. 12

    Kennistest: Klopregeling

    Een ongecontroleerde verbranding is funest voor een benzinemotor. Dankzij de klopsensor kan de ECU het ontstekingstijdstip optimaliseren, zonder risico op motorschade. Weet u hoe de adaptieve klopregeling werkt? Leer er het fijne over in de nieuwe AMT-kennistest!

  • Artikel14 apr. 11

    1985: Voorkomen en gevolgen van Pingelen (1985-2)

    Klopsensoren waren nog een unicum en dus sneuvelden veel motoren als gevolg van pingelen en detoneren. Hoe ontstaan deze allesverwoestende verschijnselen en nog belangrijker: hoe voorkom je ze? Het geheel wordt geïllustreerd met een serie vreselijk verminkte zuigers.

  • Brandstoffen1 dec. 08

    Technische verschillen 95 en 98 benzine (2008-12)

    Kortgeleden is bij Total, de superbenzine Excellium van 98 RON op een octaangetal van 95 teruggebracht. Ik gebruikte de 98 RON omdat die door de ...

  • Artikel1 feb. 07

    Betere prestaties door andere brandstof (2007-2)

    Ik ben in het bezit van een Yamaha FZR600, bouwjaar 1992. Omdat ik nog geen twee jaar mijn motorrijbewijs heb, is mijn motor begrensd op een vermogen van 25 kW. Als ik mijn tank volgooi met Euro 95 rijd ik met 15 liter benzine 200 km. Met Superplus 98 in de tank kom ik 20 km verder. Ook loopt de motor mooier. Het verschil in topsnelheid bedraagt bijna 15 km/h! Hoe is het te verklaren dat de prestaties toenemen en het verbruik afneemt? En kan het kwaad een andere benzine te tanken dan voorgeschreven?

  • Artikel1 sep. 05

    Ontstekingstijdstip en hightech brandstof (2005-9)

    Met veel interesse heb ik uw artikel over high tech brandstoffen gelezen. <br />Nu is mij &eacute;&eacute;n ding na al die jaren nog niet helemaal duidelijk. Er wordt altijd gesproken over het ontstekingstijdstip vervroegen om meer vermogen uit een ottomotor te halen. Mij is altijd duidelijk gemaakt dat als je het mengsel verbetert, door bijvoorbeeld een hoogwaardiger benzine, de verbranding sneller verloopt. Waardoor hij dus ook eerder is afgelopen. Als je de motor dus optimaliseert (lees: mengselvorming enz.) kan het ontstekingstijdstip ook weer wat later en dit geeft nog weer wat extra vermogen. Als de verbranding eerder afgelopen is kan het ook zo zijn dat de zuiger het BDP nog niet goed gepasseerd is en de zuiger dus niet met de volledige kracht naar beneden wordt gedrukt!<br />Nu weet ik dat deze theorie niet klopt, maar wilt u mij dit nog eens uitleggen?<br />

  • BMW1 sep. 00

    Pingelen met Pura (2000-09)

    Met mijn auto, een BMW 320 coup&eacute; uit de E 36 serie, heb ik een aantal malen Shell Pura benzine getankt. De motor mag op RON 95 draaien, maar ...

  • Artikel1 dec. 98

    Wat is een DSP-klopregeling? (1998-12)

    Er is een ontwikkeling gaande binnen de automotivebranche om voor de klopregeling een DSP (Digital Signal Processor) als rekenapparaat toe te passen. Wat is hiervan de reden en wat is het verschil met een conventionele klopregeling?

  • aandrijving1 okt. 98

    De voordelen van variabele compressieverhouding (1998-10)

    Door het verschuiven van het cilinderblok kan de compressieverhouding in bedrijf worden gevarieerd. Waarin zit het voordeel, want bij vollast kan er ...

  • Abonneren
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Nieuwsbrieven
  • Over AMT
  • Abonnement opzeggen
  • Klantenservice
  • Contact
  • Adverteren
  • Vacatures

Volg AMT

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • YouTube

Snel naar

  • Whitepapers
  • Webinars & livestreams
  • Digitaal magazine
  • Online magazine

Categorie

  • Diagnose
  • APK
  • Techniek
  • Werkplaats

Thema's

  • Trucks & bedrijfsauto's
  • Motorfietsen
  • APK
  • Diagnose
  • Hybride/EV
  • Airco
  • Werkplaatsformules

AMT is onderdeel van VMN media. Lees in ons manifest waar VMN media voor staat. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Algemene Voorwaarden en Privacy en Cookie beleid | Privacy instellingen