Volvo maakt accu in carrosserie
We herhalen de kop nog even: Volvo maakt een accu IN de carrosserie. Om precies te zijn experimenteren ze met koolstofvezel carrosseriepanelen waar ...
We herhalen de kop nog even: Volvo maakt een accu IN de carrosserie. Om precies te zijn experimenteren ze met koolstofvezel carrosseriepanelen waar ...
Niet voor het eerst maakt Volvo melding van zijn experimenten met een vliegwiel om remenergie terug te winnen. De conclusie na uitvoerig testen is dat een viercilinder met vliegwielondersteuning presteert als een grotere zescilinder. Maar daarbij wel tot 25% zuiniger is. Een techniek met toekomst?
Nog dit jaar wil Volvo beginnen met tests van een vliegwielsysteem om remenergie terug te winnen. De Zweedse overheid subsidieert het onderzoek, dat samen met SKF wordt uitgevoerd. De verwachting is dat met een mechanisch vliegwielsysteem tot 20% op het brandstofverbruik bespaard kan worden. Kennen we dit KERS niet al uit de Formule 1?
In een poging het energieverbruik van stadsbussen te matigen werkte Volvo als proef een vliegwiel-installatie uit. Daarmee kon remenergie teruggewonnen ...
Op een conferentie over autosporttechniek onthullen <a href="http://www.xtrac.com/">Xtrac</a>, <a href="http://www.flybridsystems.com/index.html">Flybrid</a> en <a href="http://www.torotrak.com/">Torotrak</a> een samen ontwikkeld systeem voor opslag van remenergie. Het heet KERS en is bedoeld om vanaf 2009 in de Formule 1 toegepast te worden. Het is bovendien een veelbelovende techniek voor gewone straatauto's. Wat is dat, KERS?
Bij de laatste race van de Europese Le Mans-serie, de recent verreden 1000 km van Silverstone, blikte Peugeot vooruit naar het seizoen 2009. Mogelijk zal dan een hybridevariant van de 908 dieselracer worden ingezet. Er is vast <a href="http://www.peugeot-sport.com/908HY/en/index.html">een 908 HY gebouwd die beschikt over KERS</a>. Hetzelfde systeem, dat remenergie terugwint, staat ook in de Formule 1 op stapel.
Niet zelden wordt gesteld dat autosport de technische ontwikkeling van serieproducten ondersteunt. Misschien gaat dat ook op voor hybridesystemen, waaraan nu zo naarstig wordt gewerkt. <a href="http://www.autobranchegids.nl/leverancier/r%2E_bosch/">Bosch</a> laat weten een soort universeel Kinetic Energy Recovery System voor de autosport te ontwikkelen. We gaan milieubewust racen…
Zojuist heeft het <a href="http://www.bmw-sauber-f1.com/en/index.html?refy=http%3A//www.google.com/search%3Fsourceid%3Dnavclient%26hl%3Dnl%26ie%3DUTF-8%26rls%3DGGLG%2CGGLG%3A2005-38%2CGGLG%3Anl%26q%3Dbmw+sauber#/homepage/">BMW Sauber-team</a> zijn F1-auto voor 2009 onthuld. Voorzien van het veelbesproken KERS hybridesysteem, dat BMW persé in de F1 wilde hebben. Het is een goede leerschool voor hybride productiemodellen. Tests moeten nu uitwijzen of echt met KERS geracet gaat worden. Want niet de techniek, alleen de overwinning telt…
Met alle crisisperikelen zou je het haast vergeten, maar er staat weer gewoon een Formule 1-seizoen voor de deur. En wat voor seizoen. Autoracen moet milieuvriendelijker, dus staat de FIA hybride-aandrijving toe. Hoe staat het met de verpriussing van de F1-bolides? We maken een rondje langs de renstallen.
Deze maand zijn Magneti Marelli en Flybrid een samenwerking aangegaan om een nieuw KERS-systeem voor de F1 te ontwikkelen. Het moet een combinatie worden van het elektrisch Magneti Marelli-systeem, en het vliegwielsysteem van Flybrid. Het samenspel heet Flywheel Capacitor. Gaan we hier ook op de gewone weg van profiteren?