AMT
  • Lees 1 maand gratis
  • Inloggen
  • Diagnose
    • Diagnosetools
    • Diagnosetips
    • Pass-thru
    • State of Health
  • APK
    • Regelgeving
    • APK-tools
  • Techniek
    • Hybride & EV
    • Waterstof
    • Motor & Transmissie
  • Werkplaats
    • Werkplaatsinrichting
    • Tools & Equipment
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Kennistest

Alles over Inloopolie

  • Nieuws8 nov. 10

    Tips voor inrijden

    Is het inrijden van nieuwe auto's en motorfietsen nog nodig nu motoren van steeds beter materiaal worden vervaardigd? Kan het voortijdig verversen van de motorolie kwaad? Of is het beter de eerste olie te laten zitten tot aan de voorgeschreven verversingsinterval? AMT geeft tips voor het optimaal inrijden.

  • Artikel1 jan. 09

    Tips voor inrijden (2009-1)

    Nu motoren van steeds beter materiaal worden vervaardigd is er in onze werkplaats een discussie ontstaan over het wel of niet inrijden van nieuwe auto's en motorfietsen. Is het inrijden nog nodig? Kan het voortijdig verversen van de motorolie kwaad? Mij is bekend dat juist het laten zitten van de eerste olie tot aan de voorgeschreven interval een gunstig effect heeft. Of heb ik het mis?

  • Artikel1 dec. 00

    Hoger olieverbruik met synthetische olie? (2000-12)

    Ik bezit een BMW R100 motorfiets (viertakt 2 cilinder boxer) voorzien van zijspan en LPG installatie. Na een revisie van de cilinders en koppen en montage van een thermostatisch geregelde oliekoeler was het olieverbruik circa 1 liter op 5.000 km. Gezien de hoge thermische belasting van het blok wegens het zijspan en LPG als brandstof, gebruik ik een topkwaliteit volsynthetische olie met de viscositeit 10W-60 (Castrol RS auto olie). Inrijden is met minerale olie gedaan. Reeds 20.000 km na de revisie bedroeg het olieverbruik op deze olie circa 1 liter op 1.000 km. Op een gegeven moment heb ik tijdens een vakantie (bij gebrek aan beter) minerale 20W-50 olie (de voorgeschreven viscositeit door BMW) van een supermarkt bijgevuld. Bijzonder opvallend was dat het olieverbruik toen afnam!<br />Nadien verversen en afvullen met de synthetische 10W-60 leverde weer een duidelijk hoger olieverbruik op. Bij navraag in motorfietskringen hoorde ik dat een volsyntheet vaker een hoger olieverbruik oplevert.<br />De motor wordt dagelijks gebruikt, en er worden overwegend afstanden mee gereden van meer dan 25 km per rit. Is een hoger olieverbruik bij een synthetische olie ten opzichte van minerale olie een vaker voorkomend verschijnsel?

  • Artikel1 mrt. 00

    Inloopolie en motorslijtage (2000-03)

    Welke olie moet ik als inloopolie voor mijn motorfiets gebruiken, minerale of synthetische? En hoe moet ik de motor inrijden, gewoon een paar lange ritten maken? Na hoeveel kilometers is de inloopolie aan vervanging toe?

  • Artikel1 mei 99

    Wacht tot de minstreep nadert, bijvullen tijdens inloopproces...

    Moderne motoren verbruiken nauwelijks olie en worden veelal pas bij 15.000 km voor het eerst ververst. Is het verstandig het olieniveau op 'max' te houden, of is het beter niet bij te vullen, zolang het oliepeil gedurende de eerste 15.000 km niet onder 'min' komt? Stel dat er toch moet worden bijgevuld, met welke olie kan dat dan het best gebeuren. Veel motoren zijn immers af fabriek afgevuld met een 'Inloopolie' die aan andere specificaties voldoet dan de 'reguliere' verversingsolle.<br /><br />

  • aandrijving1 sep. 98

    Inloopolie of motorolie? (1998-09)

    Tot op heden vul ik na een revisie de motor altijd met inloopolie. Velen zeggen dat dit achterhaald is en zeggen dat er direct standaard motorolie in ...

  • aandrijving1 sep. 98

    Varieer belasting en toerental, inrijden blijft nodig (1998-09)

    E&eacute;n van mijn hobby&#39;s is motorrijden en het onderhoud van mijn motor. Ik heb inmiddels mijn vijfde BMW K-serie gekocht en rijd nu op een KI2OORS. ...

  • Abonneren
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Nieuwsbrieven
  • Over AMT
  • Abonnement opzeggen
  • Klantenservice
  • Contact
  • Adverteren
  • Vacatures

Volg AMT

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • YouTube

Snel naar

  • Whitepapers
  • Webinars & livestreams
  • Digitaal magazine
  • Online magazine

Categorie

  • Diagnose
  • APK
  • Techniek
  • Werkplaats

Thema's

  • Trucks & bedrijfsauto's
  • Motorfietsen
  • APK
  • Diagnose
  • Hybride/EV
  • Airco
  • Werkplaatsformules

AMT is onderdeel van VMN media. Lees in ons manifest waar VMN media voor staat. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Algemene Voorwaarden en Privacy en Cookie beleid | Privacy instellingen