Stap voor stap: hydraulische voorvork motorfiets servicenVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Stap voor stap: hydraulische voorvork motorfiets servicen

De meeste motorfietsen hebben een hydraulisch gedempte voorvork. Vaak is dat een zogenaamde "upside-down"-voorvork. De eerste telescoopvoorvorken hadden namelijk de binnenpoten aan de bovenkant. Tegenwoordig wordt de voorvork vaak andersom gemonteerd, zodat de dikkere, stijvere buitenbuizen bovenaan staan, waar het hoogste buigend moment optreedt. Dat heeft het dempingsmechanisme wel ingewikkelder gemaakt. Het onderhoud is daardoor - en door het ontbreken van olie-aftapboutjes - tijdrovender geworden. Dion Wouda van HK Suspension laat aan de hand van een Öhlins voorvork van een Ducati 1098 S zien wat er komt kijken bij het servicen van een voorvork.

In het pakket onderdelen valt de krukas op, waarvan de kruktappen 70° zijn verzet.

Nieuwe Ducati V4-motorblok in detail: Zónder desmo, mét klepveren

Ducati heeft een nieuw motorblok ontwikkeld voor haar grote allroad, de Multistrada. Dit 'V4 Granturismo'- blok is een ware revolutie voor het Italiaanse merk. Het blok heeft geen desmodromische klepbediening, maar 'conventionele' klepbediening met klepveren.

Hier een blik in de Ducati-fabriek. De gedachtes achterde ontwikkeling bij de Superquadro L-twin zie je in de video op het AMT Maanddossier.

Turbo reinigen, helpt dat?

Goede vraag, hoe reinig je een turbo en helpt dat dan ook? Meer goede vragen: kan een ABS-storing ontstaan omdat niet de originele wielsensor is gebruikt? Welke keuzes maakten de Ducati-technici bij de ontwikkeling van hun Superquadro-motor? Hoe houdt een autobedrijf in Gambia zijn klanten mobiel? En: waarom is een ottomotor eigenlijk geen ottomotor?

Eicma-motorbeurs: Google Glass en veel pk's óf juist weinig

Eicma-motorbeurs: Google Glass en veel pk's óf juist weinig

Google Glass in een motorhelm, meer pk's dan kilo's in Yamaha's YZF-R1, en minder dan één pk in Piaggio's e-Bike. We zagen het op een rondje ...

Ducati Panigale superbike met 100 pk per cilinder (2011-11)

Ducati Panigale superbike met 100 pk per cilinder (2011-11)

Bij het ter perse gaan van deze AMT sloot de EICMA tweewielershow in Milaan, tegenwoordig de belangrijkste Europese motorbeurs. Vol internationaal nieuws, waarvan we het belangrijkste in AMT 12 zullen belichten. Maar de spectaculairste primeur komt van het Italiaanse thuisfront, de Ducati 1199 Panigale. Een superbike die uit twee cilinders liefst 195 pk haalt. Voorinformatie over het motorblok toont dat Ducati met oude gewoontes veel nieuwe wegen insloeg.

Audi neemt Ducati over

Audi neemt Ducati over

Audi neemt het beroemde Italiaanse motormerk Ducati over. Dat maakte Audi woensdag officieel bekend. Een overnameprijs werd niet genoemd, maar volgens ...

Audi overweegt overname Ducati

Audi overweegt overname Ducati

Audi overweegt een overname van het Italiaanse motormerk Ducati. Dat meldden ingewijden dinsdag.

ATC Deventer-Zutphen en Apeldoorn bij Star Twin (2011-7/8)

ATC Deventer-Zutphen en Apeldoorn bij Star Twin (2011-7/8)

Star Twin is specialist in Italiaanse motorfietsen. Het bedrijf staat langs het Apeldoorns Kanaal even buiten Loenen. Een goede locatie voor een ...

Ducati pakt uit met 100 pk per cilinder

Ducati pakt uit met 100 pk per cilinder

Over een week opent de <a href="http://www.eicma.it/">EICMA tweewielershow in Milaan</a>, tegenwoordig de belangrijkste Europese motorbeurs. Vol ...

Techniek Ducati 1098 (2007-4)

Techniek Ducati 1098 (2007-4)

De sterkste tweecilinder in serieproductie', zo beschrijft Ducati z'n nieuwste V-twin. Met een vermogen van 160 pk uit 1098 cc levert het Testastretta ...