AMT
  • Lees 1 maand gratis
  • Inloggen
  • Diagnose
    • Diagnosetools
    • Diagnosetips
    • Pass-thru
    • State of Health
  • APK
    • Regelgeving
    • APK-tools
  • Techniek
    • Hybride & EV
    • Waterstof
    • Motor & Transmissie
  • Werkplaats
    • Werkplaatsinrichting
    • Tools & Equipment
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Kennistest

Alles over Carterventilatie

  • De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).
    Diagnose, Reparatie & Revisie12 apr. 24

    Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

    Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij repareert de auto en de klant gaat weer op weg. Eind goed al goed? Nou, nee. Na 1500 km is de klant terug. Het motorstoringslampje brandt weer en er is een af-en-toe storing. Kan Clever eXpert Mark van Melis het probleem op afstand de baas?

  • aandrijving28 jan. 12

    Help auto's probleemloos de winter door

    Elke winter wordt de werkplaats geconfronteerd met typische technische problemen die het gevolg zijn van extreme koude. Sommige zijn vervelend, maar ...

  • Artikel6 apr. 11

    Carter snakt naar adem, carterontluchting (2005-04)

  • Nieuws23 mrt. 11

    Carterventilatie met volledige olieafscheiding

    Niet alleen in de uitlaat kan een automotor onverwerkte aardolieproducten uitblazen, ook op andere plaatsen moet brandstof- en oliedamp weggefilterd worden. Daarvoor werkte <a href="http://www.autobranchegids.nl/merk/hengst/">Hengst</a> nu een uiterst effectief onderdeel uit, een elektrostatische olieafscheider. Iets heel anders dan de systemen die we kennen.

  • aandrijving17 mrt. 11

    Moderne dieselmotor kampt met vervuilingsproblemen

    Geavanceerde dieselmotoren zijn gevoelig voor vervuiling. Vooral het EGR-systeem zorgt voor ongewenste afzettingen in het inlaatsysteem. Ook de nieuwe ...

  • Artikel1 nov. 04

    Carterventilatie waterstofmotor (2004-11)

    Ik heb een vraag over de verbranding van waterstof in een verbrandingsmotor. De meest bekende voorbeelden hiervan zijn de BMW 745h, de Ford U en de Mazda Hydrogen RE. Zoals bekend is waterstofgas een zeer licht gas dat weinig ontstekingsenergie nodig heeft om te ontsteken. Mijn vraag is hoe BMW en de andere fabrikanten de carterventilatie verzorgen. Waterstof kan makkelijk langs de zuigerveren lopen en in het carter concentraties vormen van meer dan 4 vol%, waarbij ontbranding mogelijk is. Worden de carterdampen, na filtering, gewoon terug naar de inlaat geleid?

  • Artikel1 nov. 03

    Carterventilatie en stuwdruk (2003-11)

    Kunt u mij vertellen wat de invloed is van de carterventilatie op de drukbox van motorfietsen (bijvoorbeeld Ram Air). Komt bij hoge snelheid de carterventilatie nog wel tot z&rsquo;n recht?

  • Artikel1 feb. 03

    Bevroren water leidt tot motorschades, smeerproblemen door vorst (2003-02)

    Ik heb begrepen dat Volkswagen bij bepaalde motoren kampt met motorschades als gevolg van bevriezing van het smeersysteem. Kunt u vertellen wat hier precies aan de hand is. Speelt dit risico ook bij andere merken en/of motoren? Hoe kan dit probleem worden voorkomen?<br /><br />

  • Artikel1 jan. 03

    Voorkomen van black-sludge (2003-01)

    Hoe kan het gebeuren dat er zo af en toe nog gevallen van &lsquo;black-sludge&rsquo; voorkomen? De moderne motorolie dient toch de vorming van zo&rsquo;n zwarte drab te verhinderen? Of spelen hier nog andere factoren mee?

  • Artikel1 mrt. 01

    Condenswater vormt emulsie met de motorolie, mayonaise in het kleppendeksel (2001-03)

    Bij een Hyundai van 1998 is de binnenkant van de olievuldop bedekt met een laag witte smurrie, gelijkend op dunne mayonaise. Na het ontdekken hiervan is de olie ververst (TXT 10W-30) en het oliefilter vernieuwd. Na verloop van tijd openbaart de sludge zich echter opnieuw. Met de bewuste auto wordt jaarlijks circa 10.000 km gereden en wekelijks minstens vier keer een traject van bijna 50 km afgelegd. Aan te veel korte ritten kan het dus naar mijn mening niet liggen. De auto is technisch geheel in orde (geen storingcodes, geen koelwaterlekkage, koelwatertemperatuur 88 graden Celcius). Kunt u een oorzaak aangeven en mij vertellen of het optreden van deze sludge schadelijk is? Zo ja, wat is een mogelijke remedie?

Meer artikelen

  1. Veel korte ritten vragen om extra aandacht, goed gesmeerd de winter door (1999-01)
  1. Verhoogde slijtage bij stationair draaien (1997-12)
  • Abonneren
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Nieuwsbrieven
  • Over AMT
  • Abonnement opzeggen
  • Klantenservice
  • Contact
  • Adverteren
  • Vacatures

Volg AMT

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • YouTube

Snel naar

  • Whitepapers
  • Webinars & livestreams
  • Digitaal magazine
  • Online magazine

Categorie

  • Diagnose
  • APK
  • Techniek
  • Werkplaats

Thema's

  • Trucks & bedrijfsauto's
  • Motorfietsen
  • APK
  • Diagnose
  • Hybride/EV
  • Airco
  • Werkplaatsformules

AMT is onderdeel van VMN media. Lees in ons manifest waar VMN media voor staat. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Algemene Voorwaarden en Privacy en Cookie beleid | Privacy instellingen